History and Memory of Professional and Technological Education:

the narratives of the process of implantation and expansion of the Federal Institute of Amapá

Authors

  • Ramofly Bicalho UFRRJ
  • Pedro Clei Sanches Macedo Instituto Federal do Amapá - IFAP

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.60156

Keywords:

Educação profissional. Memória. Desenvolvimento regional. História da educação.

Abstract

The objective of this article is to characterize the history and memory of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Amapá in the first years of its implementation (2007 to 2014), in a context of constant institutional reforms of professional and technological education in Brazil. The research sought to analyze the institutional documents, laws, decrees and ordinances related to professional education in Brazil and Amapá, with emphasis on Law 11.892 of December 29, 2008, which gives a new format to the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education with the creation of the Federal Institutes of Education, Science and Technology. For the development of this research, the qualitative approach was chosen, through bibliographic research, documentary analysis and interviews. The results reveal the detailed paths taken in the process of transformation of the Amapá Federal Technical School (ETFAP) into the Amapá Federal Institute (IFAP), the installation in provisional units, the choice of the first courses and their importance for regional development.

Author Biographies

Ramofly Bicalho, UFRRJ

Professor Associado II na UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Campus Seropédica. Lotado no Departamento de Educação do Campo, Movimentos Sociais e Diversidade. Docente na Licenciatura em Educação do Campo, no PPGEA – Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola e no PPGEduc – Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares. Pós-Doutorado em Educação na Universidade Federal Fluminense – UFF. Atua com as seguintes temáticas: História da Educação do Campo e Movimentos Sociais. Educação Popular e Educação de Jovens e Adultos.

Pedro Clei Sanches Macedo, Instituto Federal do Amapá - IFAP

Técnico em Assuntos Educacionais do Instituto Federal do Amapá. Mestre em Educação Agrícola pela UFRRJ. Doutorando em Educação pelo Programa de pós-graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares da UFRRJ.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, de 05 de outubro de 1988, publicada no Diário Oficial da União, de 05 de outubro de 1988.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996.
BRASIL. Decreto Federal nº 6.095, de 24 de abril de 2007. Estabelece diretrizes para o processo de integração de instituições federais de educação tecnológica, para fins de constituição dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia - IFET, no âmbito da Rede Federal de Educação Tecnológica. Brasília, 2007a.
BRASIL. Lei nº 11.534, de 25 de outubro de 2007. Dispõe sobre a criação de Escolas Técnicas e Agrotécnicas Federais e dá outras providências. Brasília, 2007b.
BRASIL, Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Ciência e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Brasília, 2008.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução Sérgio Paulo Rouanet. 8. Ed. São Paulo: Brasiliense, 2012.
FREITAS JUNIOR, Vanderlei; SANCHEZ, Sandra Barros. Identificação dos limites de abrangência institucional: uma abordagem sobre território e arranjos produtivos locais. Revista RETTA (PPGEA/UFRRJ). Ano II, nº 03/04, jan-dez 2011. P.37-67.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Concepções e mudanças no mundo do trabalho e o ensino médio. In: Frigotto, G; et al (org.). Ensino médio integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Chamada Pública MEC/SETEC n.º 002/2007, e 12 de dezembro de 2007. Chamada pública de propostas para constituição dos Institutos Federais de educação, Ciência e Tecnologia – IFET. Brasília, 2007.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Portaria n.º 116 de 31 de março de 2008. Resultado da Chamada Pública Chamada Pública MEC/SETEC n.º 002/2007, de 12 de dezembro de 2007. Brasília, 2008.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Um novo modelo em educação profissional e tecnológica: concepções e diretrizes. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Brasília, 2010.
OLIVEIRA. Ramon de (Org.). Jovens, ensino médio e educação profissional: políticas públicas em debate. São Paulo: Papirus, 2012.
OTRANTO, Célia R. A política de educação profissional do Governo Lula. Trabalho aprovado para apresentação na 34ª Reunião da ANPED, Natal: RN, 2011.
SILVA, C. J. R. (org.). Institutos Federais Lei 11.892, de 29/11/2008: comentários e reflexões. Natal, RN: IFRN, 2009.

Published

2020-12-21

How to Cite

BICALHO, Ramofly; MACEDO, Pedro Clei Sanches. History and Memory of Professional and Technological Education:: the narratives of the process of implantation and expansion of the Federal Institute of Amapá. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 24, p. 372–395, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i24.60156. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/60156. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.