Reflections on planning and the teaching-learning process:
the case of computer teachers in Professional and Technological Education
DOI:
https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.60211Keywords:
Planejamento, Ensino-aprendizagem, Professor de informática, Educação Profissional e TecnológicaAbstract
Considering planning as a fundamental element for the development of the teaching-learning process. This article proposes to reflect on the planning of computer teachers in vocational and technological education in order to understand how it contributes to the students' teaching-learning process. The qualitative approach was used as a methodology, with a semi-structured interview with three computer teachers. Data analysis was performed using the technique of Aguiar and Ozella (2006) organized by pre-indicators and indicators in order to arrive at the synthesis of the object's meaning cores, which allowed us to carry out an empirical analysis considering the four cores that emerged from the our object, they are: Nucleus 1: Considerations on the use of praxis in search of the break with traditional teaching; Core 2: Differentiated methodological strategies in the construction of student knowledge; Nucleus 3: Evaluation as a process of probing and understanding the contents; Core 4: The importance of the teacher-student relationship and the motivation of students in the classroom. It was found that teachers seek to organize their planning in an open and flexible way taking into account the reality of the student and seeking strategies that enable the adequacy of students. content to the needs of the teaching-learning process, making it possible to make it more meaningful.
References
AGUIAR, Wanda Maria J.; OZELLA, Sergio. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 26, n. 2, p. 222-245, jun. 2006.
AGUIAR, Wanda Maria J.; SOARES, Júlio Ribeiro; MACHADO, Virgínia Campos. Núcleos de significação: uma proposta histórico-dialética de apreensão das significações. Cadernos de Pesquisa, v.45, n.155, p.56-75, 2015.
BENTO, Claudia Regina Spolador. Avaliação da aprendizagem: aspectos relevantes da avaliação diagnóstica, formativa e somativa na aprendizagem escolar, p. 9, 2014.
BIANCHI, Sara Rebecca. A importância da motivação na aprendizagem no ensino fundamental. 2011. Disponivel em: <http://www.ufscar.br/~pedagogia/novo/files/tcc_turma_2008/313653.pdf>. Acesso em: 06 jun. 2020.
BORDENAVE, Juan Díaz; PEREIRA, Adair Martins. Estratégias de ensino-aprendizagem . Petrópolis, RJ: Vozes, 2002
BRITO, Claudirene; XXXX. Conhecimentos docentes necessários a formação e atuação na educação profissional: reflexões de docentes do Instituto Federal de Brasília. Anais do IV Colóquio nacional, I Colóquio internacional: a produção do conhecimento em educação profissional, 2017. Disponível em: <https://ead.ifrn.edu.br/coloquio/anais/2017/trabalhos/eixo3/E3A28.pdf>. Acesso em: 22 jun 2020.
CAMARGO, Wanessa Fedrigo. Avaliação da aprendizagem no ensino fundamental. Monografia apresentada na Universidade Estadual de Londrina, p. 10, 2010.
XXXX, Professor polivalente: profissionalidade docente em análise. 1. ed, Curitiba: Appris, 2017.
ECCHELI, Simone Deperon. A motivação como prevenção da indisciplina. Educar, Curitiba, n.32, p.199-213, jan. 2008
ENGELMANN, Erico. A motivação de alunos dos cursos de artes de uma universidade pública do norte do Paraná. 2010. Disponível em: <http://www.uel.br/pos/mestredu/images/stories/downloads/dissertações/2010.> Acesso em: 09 mai. 2020
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 35. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
FREIRE, Paulo.Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2011.
GUIMARÃES, Sueli Édi R. Motivação intrínseca, extrínseca e o uso de recompensas em sala de aula. In: BZUNECK, José Aloyseo; BORUCHOVITCH, Evely. A Motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. 3 ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
JONNAERT, Philippe. Criar condições para aprender: o socioconstrutivismo na formação de professores. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 2018.
LIBÂNEO, José Carlos. O essencial da Didática e o trabalho do professor: em busca de novos caminhos. Goiânia, 2001.
MARCUSCHI, Beth; SUASSUNA, Lívia. Avaliação em língua portuguesa: contribuições para a prática pedagógica. Belo Horizonte: Autêntica, p. 34, 2007.
MORALES, Pedro. A relação professor-aluno. São Paulo. Edições Loyola, 1999.
OLIVEIRA, B. C. O trabalho docente na verticalização do Instituto Federal de Brasília. 2016. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2016.
PACHECO, Eliezer Moreira; PEREIRA, Luiz Augusto Caldas; SOBRINHO, Moisés Domingos. Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: Limites e possibilidades. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 16, n. 30, p. 71-88, jan./jun. 2010
PILETTI, Claudino. Didática Geral. Campinas - SP: Editora Ática, 2004.
SANT’ANNA, Ilza Martins. Por que avaliar? Como avaliar?: Critérios e instrumentos. 7. ed. Vozes. Petrópolis, p. 34, 2001.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 25 ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1991.
SILVA, Eliane Paganini da. A profissionalização docente: identidade e crise. 2006. 224 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, 2006. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/90355>. Acesso em: 22 jun. 2020
THIESEN, Juares S. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Rev. Bras. Educ., v. 13, n. 39, p. 545-554, 2008.
VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da Práxis. 2ª edição. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1977.
VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da práxis. São Paulo: Expressão Popular, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) durante o processo editorial informando que o artigo está em processo de publicação, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).