For an intercultural dimension in the foreign language classroom:

learning Portuguese with Amazonian legends

Authors

  • Samuel Figueira-Cardoso University of Warsaw

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i25.60676

Keywords:

Second language teaching, teaching unit, intercultural education

Abstract

This article is the result of a short study in the field of didactics of Portuguese as a Foreign Language in the context immersion. A teaching experience carried out in a specific language course for adult students in Portugal is described. We built an action plan centered on Amazonian legends as a structuring element of didactic units. It oriented towards intercultural teaching-learning, using studies on educational sequences and interculturality in the foreign language classroom. The knowledge of the legends aroused the interest of the students participating in this study in oral expression, allowing them to understand and find in the language-culture that they learn common points of understanding of the mother tongue, and at the same time made known a cultural and linguistic portion of Brazilian Portuguese.

Author Biography

Samuel Figueira-Cardoso, University of Warsaw

PhD Candidate in Linguistics at the Doctoral School of Humanities at the University of Warsaw. Lecturer in the Bachelor's Program and the Master's Program in Brazilian Studies from the Institute of Iberian and Ibero-American Studies of the same university.

References

ALMEIDA, J. D., ELLISON, M., ANIDO, M. P., LORENZO, M. B., HURST, N., SANTOS, P., NICOLÁS, P., TOMÉ, S., RODRIGUES, S. V. Projetos de investigação-ação: orientações gerais para a elaboração do relatório de estágio em ensino de Português e de Língua Estrangeira. Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2016.
BAKHTIN, M. M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006.
BAUMAN, Z. Ensaios sobre o conceito de cultura. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
BATISTA, A. A. G. Aula de Português: discurso e saberes escolares. Martins Fontes, 1997.
BHATIA, V. K. Genre analysis today. Revue belge de philologie et d'histoire. Tome 75 fasc. 3, 1997. Langues et littératures modernes - Moderne taal- en letterkunde. 629-652. Disponível em http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/rbph_0035-0818 Acesso em 14 jul. 2020. DOI: 10.3406/rbph.1997.4186
BYRAM, M. Cultural studies in foreign language education. Clevedon: Multilingual Matters Ltd. 1989.
BYRAM, M., GRIBKOVA, B. e STARKEY, H. Developing the intercultural dimension in language teaching. A practical introduction for teachers. Strasbourg: Council of Europe Publishing/European Centre for Modern Languages. Disponível em: <de http://lrc.cornell.edu/director/intercultural.pdf > Acesso em: 10 dez. 2019.
COELHO, M. C. P. As narrações da cultura indígena da Amazônia: lendas e histórias. Tese doutoral em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.
CONSELHO DA EUROPA Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas - aprendizagem, ensino, avaliação. Coleção Perspectivas Atuais/Educação. Porto: Edições Asa. 2001.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In Schneuwly, B.; Dolz, J. (Orgs.). Gêneros orais e escritos na escola (Rojo, R., Cordeiro, G. S. Trad.). Campinas: Mercado de Letras, 2004.
DOLZ, J; SCHNEUWLY, B. Pour um enseignement de l’oral. Initiation au genres formel à l’école. Paris: ESF éditeur. 1998.
KRAMSCH, C. Culture in foreign language teaching. Iranian Journal of Language Teaching Research. 1(1) 57-78. 2013. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1127430 Acesso em: 08 jun. 2020.
KRAMSCH, C. Language and culture. Oxford: Oxford University Press, 1998.
OUTEIRINHO, M. D. F. A perspectiva comparatista no ensino duma cultura estrangeira: reflexões sobre uma abordagem intercultural. Bizarro, R. Ed., Como abordar… a escola e a diversidade cultural: multiculturalismo, interculturalismo e educação (pp. 172-177). Porto: Areal Editores, 2006.
PAIS, A. Fundamentos didatológicos e técnico-didáticos de desenho de didáticas para a área de Língua Portuguesa. Castelo Branco: Instituto Politécnico de Castelo Branco, 2010. Disponível em http://repositorio.ipcb.pt/bitstream/10400.11/1072/1/Artigo_UD.pdf Acesso em: 10 jun. 2020.
PATRICIO TATO, M. S. (2014). Competencia intercultural en la enseñanza de lenguas extranjeras. Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, n. 21, 215-226. 2014. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4582315 Acesso em: 14 jul. 2020.
TEIXEIRA, A. P. G. A. O desenvolvimento da competência comunicativa intercultural na aula de PLE: representações e práticas (inter) culturais: Um estudo de caso. Tese doutoral em Ciências da Linguagem – Didática das Línguas. Universidade do Porto, Porto, 2013.

Published

2021-05-02

How to Cite

FIGUEIRA-CARDOSO, Samuel. For an intercultural dimension in the foreign language classroom: : learning Portuguese with Amazonian legends. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 25, p. 457–474, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i25.60676. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/60676. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.