Between protagonism and individualism

the notion of freedom of choice in a Public-Private Partnership for education

Authors

  • Gustavo de Aguiar Campos Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Lueli Nogueira Duarte e Silva Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i25.62505

Keywords:

Liberty, Basic school education, Meritocracy, Professional education

Abstract

In the current context, Public-Private Partnerships (PPP) has expanded as a management model in basic Brazilian education, forming a specific education project. With the greater insertion of these PPP it has been possible to observe qualitative changes in the sense of educational practice, as well as in the contents worked with students. Seeking to unveil the political meaning assumed by these institutions this article aims to apprehend the conceptions of freedom of choice and professional choice present in the booklet of one of these PPP - the Institute of Co-responsibility for Education (ICE). Based on historical dialectical materialism, sought to analyze the handout produced by the Institute, which focuses on the elaboration of a “Life Project” for high school students. With such analysis, it was possible to perceive that the notions of “freedom of choice” and “professional choice” support the reproduction of the dominant ideology, especially in relation to bourgeois individualism. It is discussed how the material brings a conception of freedom based on meritocracy, ignoring the social and historical determinations of the choice process, thus approaching non-freedom. Finally, it is discussed how this conception contributes to training for alienated work and not for integral formation of students.

Author Biographies

Gustavo de Aguiar Campos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Psicologia nas modalidades bacharelado e licenciatura pela Universidade Federal de Goiás (2018). Atualmente é mestrando em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). É membro do Grupo de Pesquisa Marxismo & Educação (GPM&E/UFRN), do GT de Políticas Sociais (GPM&E/UFRN), do Observatório da População Infanto-Juvenil em Contextos de Violência (OBIJUV/UFRN) e do Núcleo Socioeducativo (OBIJUV/UFRN). Têm interesse pelos temas: segurança pública, teoria marxista da dependência, criminologia crítica, psicologia da libertação, educação popular e diversidade sexual e de gênero.

Orcid: http://orcid.org/0000-0002-7378-9845

Lueli Nogueira Duarte e Silva, Universidade Federal de Goiás

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Católica de Goiás (1987) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Goiás (2011). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Goiás. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Escola, Conhecimento e Processo Ensino Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: estado do conhecimento, psicologia e educação, teorias psicológicas e pedagógicas, produção do conhecimento e formação de professores. Atualmente está desenvolvendo estudos sobre as parcerias públicas privadas na educação.

Orcid: http://orcid.org/0000-0002-6256-2928

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Published

2021-04-28

How to Cite

DE AGUIAR CAMPOS, Gustavo; SILVA, Lueli Nogueira Duarte e. Between protagonism and individualism: the notion of freedom of choice in a Public-Private Partnership for education. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 25, p. 200–219, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i25.62505. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/62505. Acesso em: 26 dec. 2024.

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