The Construction of school management with emancipatory, autonomous and participatory characteristics in state schools in Fortaleza-Ce.

Authors

  • Roberto Carlos de Sousa Gondim Junior Colégio Juvenal de Carvalho da Rede Salesiana.
  • Francisca de Fátima Araújo Oliveira Graduate program in education at the State University of Rio Grande do Norte (POSEDUC / UERN))

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i25.62696

Keywords:

School Management, Autonomy, Emancipation, Participation.

Abstract

This article is part of a dissertation concluded in 2020, in a postgraduate program in education, as we believe that the dissemination of analyzes and reflections that we develop on emancipation guided by the Adornian perspective, relating to the possibility of building school management, with emancipatory, autonomous and participatory characteristics in state public schools in Fortaleza-Ce. Thus, we bring discussions considering the multiple political-economic, socio-cultural, historical and ideological bourgeois influences, underlying the assumptions that configure the guidelines that currently regulate the set of Brazilian educational policies with a focus on school management. In this context, we seek to highlight the impressions of the subjects, aiming to identify the conception of the members of the management team about emancipation, autonomy and participation. The methodology applied in this work combines bibliographic procedures and a qualitative approach through semi-structured interviews. We obtained as a result the personal and professional convictions and actions of the subjects that are directly or indirectly related to the use of spaces legally established in the current legislation, which favor democratic school management, to act with certain autonomy and emancipation, mobilizing the school community to circumvent limits and overcome challenges. Therefore, we emphasize that despite the difficulties, the subjects put themselves in a posture of struggle and resistance, which significantly contributes to the construction of school management with emancipatory, autonomous and participatory characteristics.

Author Biographies

Roberto Carlos de Sousa Gondim Junior, Colégio Juvenal de Carvalho da Rede Salesiana.

Possui graduação em Filosofia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN (2013). Especialização em gestão e coordenação escolar pela Faculdade do Vale do Jaguaribe - FVJ (2018) Mestrado em Educação (gestão e política educacional) pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN (2018-2020) Foi professor de filosofia e sociologia do Instituto Waldemar Falcão (Salesianas). Tem experiência na área de Educação e Filosofia, com ênfase em Gestão e Política Educacional e História da Filosofia. Atualmente atua como supervisor educacional em Fortaleza-Ce no Colégio Juvenal de Carvalho da rede salesiana no Brasil.

Francisca de Fátima Araújo Oliveira, Graduate program in education at the State University of Rio Grande do Norte (POSEDUC / UERN))

Possui graduação em História pelo Instituto de Ciências Humanas de Mossoró (1981), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (2001) e doutorado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2010). Professor adjunto da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Tem experiência na área de Ciências Humanas, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: gestão escolar, autonomia, participação, projeto político-pedagógico e democracia. Diretora pro tempore da Faculdade de Educação da UERN de 27/03/2018 a 18/05/2018, Chefe de Departamento de Educação de 19/07/2019 a 27/07/2019, Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Estado, Educação e Sociedade - FE/UERN, Coordenadora do Projeto de Pesquisa A participação dos segmentos nos conselhos escolares a partir da implantação do Projeto Político Pedagógico nas escolas do Sistema Municipal de Educação de Mossoró-RN. Membro Titular e Coordenadora do Fórum Municipal de Educação de Mossoró-RN de 2016 a 2019 e Vice-Presidente do Conselho Municipal de Educação de Mossoró-RN.

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Published

2021-04-27

How to Cite

GONDIM JUNIOR, Roberto Carlos de Sousa; OLIVEIRA, Francisca de Fátima Araújo. The Construction of school management with emancipatory, autonomous and participatory characteristics in state schools in Fortaleza-Ce. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 25, p. 157–180, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i25.62696. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/62696. Acesso em: 24 nov. 2024.

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