Educational practices in a non-formal teaching space:

experiences in brazilian public archives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i27.71391

Keywords:

Public archives, Educational practices, Non-formal space, Educational action

Abstract

In the concept of Integrated Secondary Education – where teaching is understood in its broadest sense – the school environment, formal space of education, is part of a totality. So, it appears that knowledge is present beyond the school. This article intends to present public archives as a non-formal space. Thus, it seeks to know the pedagogical practices carried out by Brazilian public archival institutions. As for the methodological procedures, it is an exploratory research and the bibliographic review and document analysis are used as research techniques. For this purpose, the Revista Acervo, from the National Archives, volume 18, on the theme of Education, and volume 25, on Cultural Diffusion in Archives, are established as data collection sources. As well, the electronic sites of Brazilian public archives were analyzed, being one institution at the federal level and two at the state level. The highlights of the study were the National Archive, the Public Archive of the State of São Paulo and the State Archive of Rio Grande do Sul. It is concluded that the Brazilian public archival institutions already carry out exhibitions, technical visits, workshops, book launches, among other actions. Thus, open to coexistence with diversity, they can be used for educational practice. Be a place of production of school knowledge. Be a place of production of school knowledge. Where the teacher, having skills and political commitment, will be able to transform documents into teaching resources.

Author Biographies

Décio de Santana Filho, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Possui graduação em Arquivologia pela Universidade Federal da Bahia (2010).   Arquivista da Universidade Federal de Alagoas. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Ciência da Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: Gestão Documental, Arquivo Público, Acesso à Informação, Arquivo Permanente. Atualmente, mestrando do programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), do Instituto Federal de Alagoas (IFAL). 

Fábio Francisco de Almeida Castilho, Instituto Federal de Alagoas - IFAL

Professor de História do Instituto Federal de Alagoas, Campus Marechal Deodoro. Possui graduação em História pela Universidade Federal de São João Del-Rei (UFSJ), mestrado em História pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), doutorado em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) e Pós-doutorado em História pela Faculdade de Economia e Administração da Universidade de São Paulo (FEA/USP). Professor e pesquisador do Mestrado Profissional em Educação Profissional (PROFEPT), Edital n. 02/2017, Rede Nacional, Polo Maceió. Membro dos grupos de pesquisa GEPEPT e GENTELLI. Coordenador do projeto Perspectivas do Ensino Integrado e a elaboração de Produtos Educacionais para a Educação Profissional e Tecnológica. Tem experiência na área de História e Educação Profissional, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino e elaboração de Produtos Educacionais para a Educação Profissional e Tecnológica; Transição da mão de obra, Elites Políticas, Republicanismo.

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Published

2022-07-09

How to Cite

FILHO, Décio de Santana; CASTILHO, Fábio Francisco de Almeida. Educational practices in a non-formal teaching space:: experiences in brazilian public archives. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 27, p. 440–455, 2022. DOI: 10.29148/labor.v1i27.71391. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/71391. Acesso em: 17 may. 2024.

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