Educommunication as a form of resistance to current adversities and integration of the school community in the periphery

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i27.71785

Keywords:

Aulas remotas. Educomunicação. Pandemia.

Abstract

This work is part of a research carried out at the Manoel Cavalcanti Proença State School, located on the outskirts of Cuiabá, capital of Mato Grosso, with students from the 1st to the 9th grade of Elementary School, in 2020. From the perspective of school dropout in challenging times, the article presents the educommunication paradigm as a way to involve students through an initiative entitled Mural "Árvore da Esperança", in which productions of drawings, texts and poetry were motivated to be elaborated in response to the question: "What do you expect from the post- pandemic". The research also exposes actions that the public school listed to assist students in the period of social isolation, with the suspension of in-person classes. In this context of the Covid-19 pandemic, an action was carried out that unites two major areas of knowledge, with reflections based on authors from education and communication. Despite the fact that school dropouts are a reality in schools across the country, the pandemic moment has increased the infrequency of children and adolescents in the school routine, whose classes take place remotely, through conversational applications over the internet, or through handouts, in all schools in the network. State of Mato Grosso Education. The educommunicative action presented itself as an alternative to mobilize students to continue motivated to be part of the classes and create communicative ecosystems with sharing of knowledge and experiences.

Author Biographies

Marcela Cristiane Ribeiro Brito, Secretaria de Educação do Estado do Mato Grosso - SEDUC/MT

Doutoranda pela Universidade Federal de Mato Grosso(UFMT) no Programa de Pós-graduação em Estudos de Cultura Contemporânea (Ecco). Mestre pelo Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT) pelo Programa de Mestrado em Ensino (PPGEn) do Grupo de Estudos em Educação Ambiental e Educação Campesina (GEAC). Professora de Língua Portuguesa concursada pelo Governo do Estado de Mato Grosso (Seduc-MT), atualmente é coordenadora pedagógica na Escola Estadual Manoel Cavalcanti Proença, em Cuiabá. Possui graduação em Letras - Literatura pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e em Comunicação Social - Jornalismo, pela mesma instituição federal. Atuou como jornalista em jornal impresso, radiofônico e realizou assessoria de comunicação para movimentos sociais, sindicatos e organizações. Tem experiências nas áreas de formação, docência e comunicação. Pesquisadora em Comunicação, Cultura, Educomunicação, Educação e Educação Ambiental. 

Ronaldo Eustáquio Feitoza Senra, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT - Campus Várzea Grande

Pós-doutorado com bolsa PNPD/CAPES, na linha de pesquisa Diversidade Cultural e Educação Indígena pelo Programa de Pós-graduação em Educação-PPGE da Universidade Católica Dom Bosco-UCDB. Doutorado e Mestrado em Educação - PPGE/UFMT (2009 E 2014). Possui graduação em pedagogia pelo Instituto de Educação-UFMT (2007). Docente permanente do Programa de Pós-graduação em Ensino - PPGen-IFMT, atuando na linha pesquisa de: "Fundamentos Teóricos e Metodológicos da Educação Escolar". Pesquisador do Grupo Pesquisador em Educação Ambiental, Comunicação e Arte - GPEA/UFMT, Líder do Grupo de Estudos em Educação Ambiental e Educação Campesina - GEAC/PPGen/IFMT. Participou como colaborador - Comitê Interinstitucional e Permanente da Educação do Campo - CIPEC-MT de 2010 a 2015. Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT - Campus Várzea Grande, e atuou como docente por 10 anos no Campus São Vicente - Centro de Referência de Jaciara. Coordenador Adjunto do Projeto Prodocência-IFMT de 2010-2012. Participou da coordenação pedagógica de cursos de especializações lato sensu na UFMT (PRONERA/INCRA/MST) e IFMT (Educação do Campo e PROJOVEM CAMPO). Participou do Comitê Municipal de Meio Ambiente e também dos Fóruns de EJA de Jaciara-MT. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Ambiental escolarizada e não-escolarizada, Educação Campesina e do Campo, políticas públicas, formação de professores e educadores/as popular.

Thiago Cury Luiz, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Professor-adjunto do Departamento de Comunicação Social e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Mato Grosso (PPGCOM/UFMT), campus Cuiabá. Membro do Grupo Pesquisador em Educação Ambiental, Comunicação e Arte (Gpea). É mestre em Comunicação e bacharel em Comunicação Social/Jornalismo, ambos pela Universidade de Marília. Áreas de interesse e atuação: Jornalismo, política, Educomunicação, Emergência Climática, Desinformação.

References

ABL. Educomunicação. Disponível em: <https://www.academia.org.br/nossa-lingua/nova-palavra/educomunicacao>. Acesso em: 12 ago. 2021.
Brasil tem 886 mortes por Covid-19 em 24 horas; média móvel de óbitos é a mais baixa desde 7 de fevereiro. Site G1. Disponível em: <https://g1.globo.com/bemestar/coronavirus/noticia/2021/07/30/brasil-tem-886-mortes-por-covid-19-em-24-horas-media-movel-de-obitos-e-a-mais-baixa-desde-7-de-fevereiro.ghtml> Acesso em: 08 ago. 2021.
CITELLI, Adilson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho. (Org). Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011. (Coleção Educomunicação)
APARICI, Roberto. Introdução: a educomunicação para além do 2.0. In: APARICI, Roberto (org). Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas, 2011. 29-42. (Coleção Educomunicação)
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 51. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2015.
GÓMEZ, Guillermo Orozco. Uma pedagogia para os meios de comunicação. In: CITELLI, Adilson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho. (Org) Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011. 239-253. (Coleção Educomunicação)
LEGRAND, Louis. Célestin Freinet. Tradução e organização: José Gabriel Perissé. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010. (Coleção Educadores)
MARTÍN-BARBERO, Jesús. A comunicação na educação. Tradutoras Maria Immacolada Vassallo de Lopes e Dafne Melo. São Paulo: Contexto, 2014.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação: contribuições para a reforma do ensino médio. São Paulo: Paulinas, 2011. (Coleção Educomunicação)
UNICEF. Cenário da Exclusão Escolar no Brasil Um alerta sobre os impactos da pandemia da COVID-19 na Educação. Disponível em: <https://www.unicef.org/brazil/media/14026/file/cenario-da-exclusao-escolar-no-brasil.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2021.

Published

2022-07-06

How to Cite

BRITO, Marcela Cristiane Ribeiro; SENRA, Ronaldo Eustáquio Feitoza; LUIZ, Thiago Cury. Educommunication as a form of resistance to current adversities and integration of the school community in the periphery. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 27, p. 347–360, 2022. DOI: 10.29148/labor.v1i27.71785. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/71785. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.