Educommunication as a form of resistance to current adversities and integration of the school community in the periphery
DOI:
https://doi.org/10.29148/labor.v1i27.71785Keywords:
Aulas remotas. Educomunicação. Pandemia.Abstract
This work is part of a research carried out at the Manoel Cavalcanti Proença State School, located on the outskirts of Cuiabá, capital of Mato Grosso, with students from the 1st to the 9th grade of Elementary School, in 2020. From the perspective of school dropout in challenging times, the article presents the educommunication paradigm as a way to involve students through an initiative entitled Mural "Árvore da Esperança", in which productions of drawings, texts and poetry were motivated to be elaborated in response to the question: "What do you expect from the post- pandemic". The research also exposes actions that the public school listed to assist students in the period of social isolation, with the suspension of in-person classes. In this context of the Covid-19 pandemic, an action was carried out that unites two major areas of knowledge, with reflections based on authors from education and communication. Despite the fact that school dropouts are a reality in schools across the country, the pandemic moment has increased the infrequency of children and adolescents in the school routine, whose classes take place remotely, through conversational applications over the internet, or through handouts, in all schools in the network. State of Mato Grosso Education. The educommunicative action presented itself as an alternative to mobilize students to continue motivated to be part of the classes and create communicative ecosystems with sharing of knowledge and experiences.
References
Brasil tem 886 mortes por Covid-19 em 24 horas; média móvel de óbitos é a mais baixa desde 7 de fevereiro. Site G1. Disponível em: <https://g1.globo.com/bemestar/coronavirus/noticia/2021/07/30/brasil-tem-886-mortes-por-covid-19-em-24-horas-media-movel-de-obitos-e-a-mais-baixa-desde-7-de-fevereiro.ghtml> Acesso em: 08 ago. 2021.
CITELLI, Adilson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho. (Org). Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011. (Coleção Educomunicação)
APARICI, Roberto. Introdução: a educomunicação para além do 2.0. In: APARICI, Roberto (org). Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas, 2011. 29-42. (Coleção Educomunicação)
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 51. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2015.
GÓMEZ, Guillermo Orozco. Uma pedagogia para os meios de comunicação. In: CITELLI, Adilson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho. (Org) Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011. 239-253. (Coleção Educomunicação)
LEGRAND, Louis. Célestin Freinet. Tradução e organização: José Gabriel Perissé. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010. (Coleção Educadores)
MARTÍN-BARBERO, Jesús. A comunicação na educação. Tradutoras Maria Immacolada Vassallo de Lopes e Dafne Melo. São Paulo: Contexto, 2014.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação: contribuições para a reforma do ensino médio. São Paulo: Paulinas, 2011. (Coleção Educomunicação)
UNICEF. Cenário da Exclusão Escolar no Brasil Um alerta sobre os impactos da pandemia da COVID-19 na Educação. Disponível em: <https://www.unicef.org/brazil/media/14026/file/cenario-da-exclusao-escolar-no-brasil.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) durante o processo editorial informando que o artigo está em processo de publicação, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).