Institutional programs of assistance to students at the IFNMG/Campus Januária:

contributions to student persistence

Authors

  • Iza Manuella Aires Cotrim-Guimarães Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - IFNMG
  • Fernando Selmar Rocha Fidalgo Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i26.71837

Keywords:

Evasão escolar. Permanência na escola. Assistência ao estudante.

Abstract

This article presents part of the results of a doctoral research on social inequalities, dropout and student persistence in Vocational Education integrated to High School of a Federal Institute, especially those related to support and assistance to students through institutional programs. The article presents the profile of students who participated in the research, regarding the relationship between socioeconomic conditions and student persistence. It also analyzes the effects of these programs on the student persistence. Moreover, considering the pandemic scenario, the article identifies the assistance programs implemented in this remote teaching context as a possibility of inclusion and retention of students. The results have pointed out that the implementation of institutional assistance programs to students is fundamental for persistence. These programs have helped students to persist in completing their studies even in the face of challenges and difficulties verified, among other aspects, due to their socioeconomic conditions and/or academic difficulties. It is also possible to infer that the programs implemented during the pandemic are very relevant for the student persistence, but it is necessary for the institution to make a more consistent analysis about dropout and persistence in remote education, in order to plan assistance actions, including those that, such as the digital inclusion aid, can be adopted beyond the context of the pandemic.

Author Biographies

Iza Manuella Aires Cotrim-Guimarães, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - IFNMG

Graduada em Pedagogia pela Unimontes. Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação, da UFMG. É especialista em Docência para a Educação Profissional e Mestre em Saúde Pública com ênfase na Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde pela Escola Nacional de Saúde Pública/Fiocruz. Tem formação pedagógica pelas Universidades de ciências aplicadas de Tampere e de Häme, ambas na Finlândia. Atualmente é professora nos cursos de Licenciatura do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais, campus Januária, onde já atuou como Coordenadora Institucional e Coordenadora de Gestão de Processos Educacionais no Programa Institucional de Bolsa Iniciação à Docência - Pibid. Também atuou como Diretora do Departamento de Ensino Técnico no IFNMG/Campus Januária e como coordenadora dos cursos de Formação de professores (Licenciaturas em Ciências Biológicas, Física e Matemática) Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Profissional, Gestão do Trabalho em Saúde e Educação na Saúde, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação profissional, currículo integrado, evasão e permanência, metodologias ativas e educação permanente em saúde.

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-1680-886X

Fernando Selmar Rocha Fidalgo, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Professor Titular do Departamento de Administração Escolar (DAE/FaE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP), Mestre em Educação pela UFMG e Pedagogo pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Vice-coordenador do Grupo de Pesquisa "Observatório Nacional do Sistema Prisional (ONASP)", Coordenou o Programa de Capacitação dos Servidores do Sistema Prisional (CASSP) e o Núcleo de Pesquisas em Educação a Distância (CAED-UFMG). É membro do Colegiado do Programa de Pós-graduação em Educação da UFMG - orientando mestrados e doutorados, e do Núcleo de Estudos sobre Trabalho e Educação. Criador e Co-editor da Revista Trabalho & Educação. Editor-adjunto da Educação em Revista da UFMG. Foi Diretor de Educação a Distância da UFMG (2010-2014). Foi pesquisador visitante no Institut de Recherches Economiques et Sociales (1996-1998). Realizou residência Pós-doutoral na Université Paris X (2003-2004) e, também, na Universidade do Porto (2009-2010). Bolsista de Produtividade do CNPq.

Orcid:

https://orcid.org/0000-0001-9412-612X

References

BERNARD, Pierre Yves. Les inégalités sociales de décrochage scolaire. Paris: Cnesco, 2016.
CIAVATTA, Maria. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e identidade. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA; Maria; RAMOS, Marise. (Orgs). Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005, p.83-105.
CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. A “era das diretrizes”: a disputa pelo projeto de educação dos mais pobres. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 49, p. 11-37, jan/abr. 2012.
COTRIM-GUIMARÃES, Iza Manuella Aires; DORE, Rosemary. Evasão escolar no Ensino Médio integrado e condições socioeconômicas dos estudantes: um estudo de caso. In: V COLÓQUIO INTERNACIONAL SOBRE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E EVASÃO ESCOLAR, 2018, São Luís (MA). Anais do V Colóquio Internacional sobre Educação Profissional e Evasão Escolar. São Luís (MA): IFMA, v.1, p. 263-284.
DORE, Rosemary; LÜSCHER, Ana Zuleima. Permanência e Evasão na Educação Técnica de Nível Médio em Minas Gerais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.41, n.144, p. 772 – 789, set/dez 2011.
DORE, Rosemary; SALES, Paula Elizabeth Nogueira. Origem social dos estudantes como contraponto à evasão e à permanência escolar nos cursos técnicos da Rede Federal de Educação Profissional. In: DORE, Rosemary; SALES, Paula Elizabeth Nogueira; SILVA, Carlos Eduardo Guerra (Orgs.). Educação Profissional e evasão escolar: contextos e perspectivas. Belo Horizonte: RIMEPES, 2017, p. 113- 134.
DUBET. Qual democratização do Ensino Superior? Caderno CRH, v. 28, n. 74, p. 255-65 mai./ago. 2015.
ENGSTROM, Cathy. TINTO, Vincent. Access without Support Is Not Opportunity. Change, v. 40, n. 1, p. 46-50, jan/fev. 2008.
FIORENTINI, Riccardo. Crescimento econômico e educação: o papel das desigualdades sociais. In: DORE, Rosemary, ARAÚJO, Adilson César de; MENDES, Josué de Sousa (Orgs.). Evasão na educação: estudos, políticas e propostas de enfrentamento_ Brasília: IFB/CEPROTEC/RIMEPES, 2014, p. 21-56.
GENTILE, Maurizio; TACCONI, Giuseppe. Early School Leaving: in search of measurements and educational policies. In: DORE, Rosemary; SALES, Paula Elizabeth Nogueira; SILVA, Carlos Eduardo Guerra (Orgs.). Educação Profissional e evasão escolar: contextos e perspectivas. Belo Horizonte: RIMEPES, 2017, p. 257-294.
INSTITUTO FEDERAL DO XXXXXXX/CAMPUS XXXXX (IFXXX/CAMPUS XXXXX). Edital nº 44, de 30 de março de 2016. Disponível em <http://IFXXX.edu.br/assist-estudantil-jan/editais> Acesso em 19 nov. 2019.
MANFREDI, Sílvia Maria. Educação Profissional no Brasil: atores e cenários ao longo da história. Jundiaí (SP): Paco Editorial, 2016.
RAMOS, Marise Nogueira. Ensino Médio Integrado: Possibilidades e desafios. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA; M.; RAMOS, M. (Orgs). Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005, p.106-127.
__________. Concepção do Ensino Médio Integrado. Disponível em http://forumeja.org.br/go/sites/forumeja.org.br.go/files/concepcao_do_ensino_medio_integrado5.pdf Acesso em 23 jun 2017.
RUMBERGER, Russell W.; THOMAS, Scott L. The distribution of dropout and turnover rates among urban and suburban high schools. Sociology of Education, v.73, p. 39-67, Jan. 2000.
TINTO, Vincent. Leaving College: rethinking the causes and cures of student attrition. 2 ed. Chicago, USA: The University of Chicago Press, 1993.
__________. Enhancing Student Persistence: Connecting the Dots. In: Conference Optimizing the Nation’s Investment: Persistence and Success in PostsecondaryEducation, oct. 2002, University of Wisconsin, Madison, Wisconsin.
__________. Student Retention: What Next? In: National Conference on Student Recruitment, Marketing, and Retention, Washington, D.C., July 27-3, 2005.
_________. Reflections on Student Persistence. Student Success, v.01, n. 02, p. 01-08, jul. 2017.

Published

2021-11-02

How to Cite

COTRIM-GUIMARÃES, Iza Manuella Aires; FIDALGO, Fernando Selmar Rocha. Institutional programs of assistance to students at the IFNMG/Campus Januária: : contributions to student persistence. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 26, p. 120–145, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i26.71837. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/71837. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.