An approach to multimodal and critical literacy around advertising genres in English Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/ep14.95267

Keywords:

multimodality, textual genres, critical literacy

Abstract

This paper presents the results of an implementation, and the analysis of a didactic sequence based on the study of the "advertisement" and "subvertisement" genres, aiming to discuss the effects of multimodal and contextualized practices in English language teaching. Grounded on genres study methodology (Schneuwly; Dolz; 2004), as well as on perspectives related to discourse analysis (Freitas, 2012; Myers, 1999), the didactic sequence was implemented in 2021 in the second year of Technical High School at CEFET-MG (Belo Horizonte), bringing relevant results regarding the integrated practice of the four language skills and the development of critical literacy.

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Author Biography

, Universidade de São Paulo

Joana Souto Guimarães Araújo possui bacharelado (português e inglês) e licenciatura (inglês) em Letras pela Universidade de São Paulo (2007). Obteve título de mestre pela mesma instituição na área de Literatura Portuguesa (2012, bolsista Fapesp). Em 2019, defendeu tese de doutorado financiada pela Capes também na área de Literatura Portuguesa da USP, com estágio na Universidade do Porto (doutorado sanduíche/CAPES). Tem experiência profissional como professora nos ensinos fundamental e médio, em cursos de língua e literatura nas áreas de Inglês e Português. Atuou como professora substituta no CEFET-MG entre 2020 e 2022. É professora efetiva no Instituto Federal do Norte de Minas Gerais desde 2023.

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Published

2024-12-22

How to Cite

ARAÚJO, Joana Souto Guimarães. An approach to multimodal and critical literacy around advertising genres in English Teaching . Entrepalavras, [S. l.], v. 14, n. 3, p. e2793, 2024. DOI: 10.36517/ep14.95267. Disponível em: https://periodicos.ufc.br/entrepalavras/article/view/95267. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos - Linguística Aplicada

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