Reflections from the academic trajectory of a trans woman and the access and permanence policues of transvestites and transsexuals at the University of the State of Bahia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i27.78692

Keywords:

Inclusion policies., Transsexuality., Curriculum., University education

Abstract

This article aims to reflect on the academic trajectory of a transsexual teacher, while seeking to analyze the policies for the inclusion of trans and transvestites at the State University of Bahia, based on Resolution nº 1,339 / 2018 that regulates the policy of quotas at that University for transsexuals and transvestites. This is a qualitative research and uses the biographical narrative as a method, as we understand that this is a way of understanding human manners, experiences and experiences. From this study it is possible to infer that the quota policy is important, however, it is necessary to restructure the curriculum of undergraduate courses in order to problematize the issues inherent to sexual and gender diversity. We also understand that the narrative of trans people in academic studies is an instrument of empowerment and visibility.

Author Biography

Pedro Paulo Souza Rios, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Sergipe - UFS. Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Sergipe - UFS; Mestrado em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos - PPGESA - Universidade do Estado da Bahia, Pós-Graduado em Gênero e Sexualidade na Educação pela Universidade Federal da Bahia - UFBA; Educação Ambiental - FACINTER; e Filosofia Contemporânea - Faculdade São Bento; Especialização em Educação de Jovens e Adultos, pela Universidade Cândido Mendes; Licenciado em Pedagogia - UNEB; Filosofia - FBB; Bacharel em Teologia Faculdade Católica do Ceará. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Gênero e Sexualidades do Sertão - GENESES-Sertão; Membro do Grupo de Pesquisa Educação, Sociedade e Desenvolvimento. Atualmente é professor substituto da Universidade do Estado da Bahia - UNEB, lotado no Campus VII em Senhor do Bonfim. Tem experiência na área de: Educação. Gênero e Sexualidade, Currículo, Metodologia do Trabalho Científico, Filosofia e Filosofia da Educação, Antropologia da Educação e Cultural, Educação de Jovens e Adultos, Educação Contextualizada e Estágio Curricular Supervisionado e Currículo.

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Published

2022-07-02

How to Cite

RIOS, Pedro Paulo Souza. Reflections from the academic trajectory of a trans woman and the access and permanence policues of transvestites and transsexuals at the University of the State of Bahia . Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 27, p. 89–109, 2022. DOI: 10.29148/labor.v1i27.78692. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/78692. Acesso em: 17 may. 2024.

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