THE KNOWLEDGE TO MAKE INFORMED CHOICES AND THE CONSUMER BIOPOLITICAL MANAGEMENT IN CONTEMPORANEITY
DOI:
https://doi.org/10.29148/labor.v2i21.41267Keywords:
Financial education, Consumer Subject, Technologies of the SelfAbstract
We examine the way in which financial education, instituted as Public Policy of the Brazilian State by Federal Decree 7.397 / 2010, has been operationalized, paying attention to its effects on the constitution of consumption subjects in the contemporary world. We have selected: I) the testimony of a member of the self-help group known as Anonymous Debtors; II) the test available in a leaflet provided by the Foundation for Consumer Protection and Defense (PROCON); III) the manual of Prevention and treatment of the over-indebtedness edited by the National School of Consumer Protection. The theoretical framework adopted in the research is poststructuralist and of Foucaultian inspiration. The methodology used in the production and analysis of the data involves the operation with notions such as technology of the self, government, risk, among others. The results obtained allowed the mapping of three actions - the narrating, the judging, the mastering - required of the individuals involved in the pedagogical activities promoted by the National Strategy of Financial Education. We could infer that different strategies related to consumer consciousness can be understood as ways of conducting consumer behavior by making them confessional subjects - a way of instrumentalizing them for self-government.
References
AQUINO, Julio Groppa. A governamentalidade como plataforma analítica para os estudos educacionais: a centralidade da problematização da liberdade. In: Foucault: filosofia & política. BRANCO, Guilherme Castelo; VEIGA-NETO, Alfredo (orgs.) Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011, p. 195-211.
BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. MEDEIROS, Carlos Alberto (trad.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
BAUMAN, Zygmunt. Vida a crédito: conversas com Citlali Rovirosa-Madrazo. WERNECK, Alexandre (trad.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.
FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, Hubert; RABINOW, Paul. Michel Foucault. Uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.
FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. Aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. SAMPAIO, Laura Fraga de Almeida (trad.). São Paulo: Edições Loyola, 1996.
GALLO, Sílvio. Do cuidado de si como resistência à biopolítica. In: Foucault: filosofia & política. BRANCO Guilherme Castelo; VEIGA-NETO Alfredo (org.) Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011, p.371-391.
LARROSA, Jorge. Tecnologias do Eu e a Educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org). O Sujeito da Educação: Estudos Foucaultianos. Petrópolis: Editora Vozes, 1994, p. 35-86.
LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. VEIGA-NETO, Alfredo (trad.). Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
LAZZARATO, Maurizio. O governo das desigualdades: crítica da insegurança neoliberal. SANTOS, Renato Abramowicz (trad.) São Carlos: EdUFSCar, 2011.
LOPES, Maura Corcini. Norma, inclusão e governamentalidade neoliberal. In: Foucault: filosofia & política. BRANCO, Guilherme Castelo; VEIGA-NETO, Alfredo (org.) Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011, p. 283-298.
Miller, Peter. ROSE, Nikolas; Governando o presente: gerenciamento da vida econômica, social e pessoal. VALÉRIO, Paulo Ferreira (trad.). São Paulo: Paulus, 2012.
RAMOS DO Ó, Jorge. Tecnologias de subjetivação no processo histórico de transformação da criança em aluno a partir de finais do século XIX. In: Foucault: filosofia & política. BRANCO Guilherme Castelo; VEIGA-NETO Alfredo (org.) Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011, p.175-194.
ROSE, Nikolas. Governando a alma: a formação do eu privado. In: SILVA, Tomaz T. (org.) Liberdades Reguladas: a pedagogia construtivista e outras formas de governo do eu. Petrópolis: Vozes, 1998.
VEIGA-NETO, Alfredo. Educação e governamentalidade neoliberal: novos dispositivos, novas subjetividades. In: Retratos de Foucault. PORTOCARRERO, Vera; Guilherme Castelo BRANCO (orgs.). Rio de Janeiro: Nau, 2000. p. 179 a 215.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) durante o processo editorial informando que o artigo está em processo de publicação, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).