Ifes and Senai

Comparative Analysis on Teaching in Professional Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i23.44430

Keywords:

Docência, Ifes, Senai, Educação Profissional

Abstract

This research aims to identify and compare teaching in Technological Professional Education (EPT) in the context of the technical course in mechanics at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Espírito Santo (Ifes) and in the National Service of Industrial Learning (Senai-ES ). Through a qualitative approach, the research describes these two realities through document analysis and semi-structured interviews. Dialogue with authors from the field of Work and Education who defend the emancipatory educational practice, whose centrality of professional training must be in the dimension of the human being, contributing to the development of critical and autonomous workers-citizens. The data allow us to identify that both educational institutions have a very ingrained modus operandi, in which teaching is under the strong influence of institutional and cultural dictates, that is, the values, purposes, institutional objectives and school curriculum are some of the elements that influence teaching practice, adapting it according to the propositions of each of these institutions.

 Keywords: Teaching. Senai-ES. Ifes. Professional education.

Author Biographies

Tatiana Das Merces, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), especializada em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal do Espírito Santo (IFES), graduada em Letras Português e Literatura Portuguesa pela UFES e em Pedagogia pela Universidade de Franca. É professora de Língua Portuguesa, servidora pública (estatutária), no Governo do Estado do Espírito Santo (Sedu-ES). 

Marcelo Lima, Universidade Federal do Espírito Santo/ PPGE-UFES

Possui graduação em Pedagogia(UFES), mestrado em Educação (UFES), doutorado em Educação (UFF) e pós-doutorado em historiografia da educação profissional (UFF). Professor Associado I do DEPS-CE-UFES, Membro do PPGE-UFES na linha de pesquisa "formação humana e políticas públicas", membro do Neddate, THESE e do "EM pesquisa". Vice-lider do grupo de pesquisa "Gestão, Trabalho e Avaliação Educacional" com registo no CNPQ. 

References

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Published

2020-06-15

How to Cite

DAS MERCES, Tatiana; LIMA, Marcelo. Ifes and Senai: Comparative Analysis on Teaching in Professional Education. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 23, p. 181–201, 2020. DOI: 10.29148/labor.v1i23.44430. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/44430. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê

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