Human formation between curriculum and teaching practice in the integrated high school

Authors

  • Lílian Gobbi Dutra Medeiros Instituto Federal Goiano - Campus Morrinhos
  • Márcia de Souza Oliveira Paes Leme Alberto Instituto Federal Goiano (IFGoiano) - Campus Morrinhos/GO
  • Léia Adriana da Silva Santiago Instituto Federal Goiano (IFGoiano)

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.60119

Keywords:

Vocational high school. Integral education. Curriculum. Teaching practice.

Abstract

The Federal Institutes offer professional and technological education and have high school technical education as one of their objectives, which should be offered primarily in the integral modality - integrated high school. From the perspective of omnilateral, polytechnic, and integral human formation, on which this study is based, integrated high school must play a role of transposition for a broad formation of subjects, in the sense of Gramsci's unitary school. In this sense, this study aims to understand how human formation takes place in the curriculum of technical courses integrated to high school on a campus of the Federal Institute of Triângulo Mineiro and in teaching practice, focusing on the areas of Literature and History. The research is exploratory, with a qualitative approach. We used bibliographical and documentary research, with the analysis of two Pedagogical Course Projects, in addition to an open-ended question sent to Literature and History teachers. The data collected through the open-ended question were analyzed using Bardin's content analysis. The documents indicate progress, showing a growing concern with the omnilateral, polytechnic, and integral human formation of the subjects, for the exercise of citizenship and the various functions of the world of work. Teachers' testimonies point to a practice concerned with the use of themes, approaches, and methodological processes that contribute to the integral human formation, although it seems to be a result of more isolated practices.

Author Biographies

Lílian Gobbi Dutra Medeiros, Instituto Federal Goiano - Campus Morrinhos

Licenciada em Letras pela Fundação Educacional de Ituiutaba - Universidade do Estado de Minas Gerais UEMG (2007). Especialista em Educação, pela Universidade Federal de Uberlândia. Mestranda do Programa de Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT, pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano IFGoiano. Professora EBTT Português/Inglês - Ensino Básico, Técnico e Tecnológico, fazendo parte do corpo docente permanente do Instituto Federal do Triângulo Mineiro, campus Ituiutaba - MG. Tem atuação na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas.

Márcia de Souza Oliveira Paes Leme Alberto, Instituto Federal Goiano (IFGoiano) - Campus Morrinhos/GO

Graduada em Serviço Social pela Universidade Federal de Uberlândia/MG. Especialista em Instrumentalidade do Serviço Social pela Faculdade Única de Ipatinga-MG. Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IFGoiano), Campus Morrinhos - GO. Servidora pública no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (IFTM).

Léia Adriana da Silva Santiago, Instituto Federal Goiano (IFGoiano)

Possui graduação em História pela Universidade Federal de Santa Catarina, mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina, doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná, com estágio pós-doutoral na Universidade Autônoma de Barcelona, Espanha, financiado pela Fundação CAPES. Professora do Instituto Federal de Ciência e Tecnologia Goiano. Coordenadora do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica, ProfEPT - IA campus Morrinhos . Tem experiência na área de Educação, com ênfase no ensino de História, currículo, livros didáticos, politicas públicas latino-americanas e questões étnicas.

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Published

2020-12-21

How to Cite

MEDEIROS, Lílian Gobbi Dutra; ALBERTO, Márcia de Souza Oliveira Paes Leme; SANTIAGO, Léia Adriana da Silva. Human formation between curriculum and teaching practice in the integrated high school. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 24, p. 350–371, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i24.60119. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/60119. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê

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