The Ministry of Agriculture, Industry, Commerce and the expansion of vocational education

actions and concepts (1909-1930)

Authors

  • Marcelly Kathleen Pereira Lucas Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Olívia Morais de Medeiros Neta Federal University of Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i24.60172

Keywords:

Professional Education, Agricultural Education, Industrial Education

Abstract

We aimed to analyze the actions of the Ministry of Agriculture, Industry and Commerce for the expansion of professional education, as well as the teaching concepts that influenced these actions. The time cut was attributed taking into account the organization of the Ministry, installed in 1909 and reorganized in 1930. The documentary research was carried out in the annual reports presented by the ministers to the presidents of the republic. The theoretical framework is part of the political history dimension according to Rémond (2003) and Barros (2005) and in the field of the History of Professional Education according to Ciavatta (2019). We conclude that the Ministry has created and subsidized educational institutions and professional courses in the three areas that were within its jurisdiction, namely: agricultural education, industrial education and commercial education. Federal agricultural schools were not created in all states. In industrial education there was the creation of a federal education network that covered the entire Brazilian territory. With regard to commercial education, no commercial schools were created by the Ministry, their incidence on this education was restricted to subsidies and regulation.

Keywords: Professional education. Agricultural Education. Industrial Education.

Author Biographies

Marcelly Kathleen Pereira Lucas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação. Tem interesse na área de Educação, com ênfase em História da Educação. Mestranda da Linha de Estudos Socio-Históricos e Filosóficos do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Olívia Morais de Medeiros Neta, Federal University of Rio Grande do Norte

Possui graduação em História (Licenciatura e Bacharelado), mestrado em História e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. É professora do Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte e atua como professoraorientadora no Programa de Pós-Graduação em Educação (UFRN) e no Programa de PósGraduação em Educação Profissional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. É sócia da ANPUH, da SBHE e da ANPED. Editora da Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica (ISSN 1983-0408) e History of Education in Latin America (ISSN 2596-0113).

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Published

2020-10-19

How to Cite

LUCAS, Marcelly Kathleen Pereira; MEDEIROS NETA, Olívia Morais de. The Ministry of Agriculture, Industry, Commerce and the expansion of vocational education: actions and concepts (1909-1930) . Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 24, p. 454–480, 2020. DOI: 10.29148/labor.v1i24.60172. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/60172. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê

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