Identity constitution of high school technical education teacher

Authors

  • Viviane Cardoso Cunha de Lima Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza
  • Adair Mendes Nacarato Universidade São Francisco

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i25.60205

Keywords:

Professional identity. Technical education. Technological education teacher

Abstract

This text presents an excerpt from a master's research carried out with high school technical teaching teachers who work in schools at the Paula Souza Center, in the state of São Paulo. It is a qualitative research whose data were produced with narrative interviews with five teachers (three male and two female), from different school units. The goal of this text is to seek evidence of the constitution of the identity of these professionals from the experience lived and perceived by them in teaching practice. Within these five professors, two had a college degree, the others had only technical training and had no intention of becoming teachers. However, when they entered the education network, they became identified with the profession due to the good teaching work conditions; they feel valued in the institution. They became teachers in the exercise of the teaching profession and have built professional identity in interpersonal relationships with students and colleagues. The institutional environment favors the performance of collective work and teachers feel they have a certain social status and that they are part of the network.

Author Biographies

Viviane Cardoso Cunha de Lima, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

Atualmente a pesquisadora é professora de ensino médio técnico convocada para representar o Centro Paula Souza junto à Comissão de Execução de Desenvolvimento, de que trata o Decreto 60.089/2014 que dispõe sobre a implementação do sistema de gestão integrada de recursos humanos e de folha de pagamento-Gestão Integrada RH-Folh@ da Secretaria da Fazenda e Planejamento do estado de São Paulo.

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-3622-6223

Adair Mendes Nacarato, Universidade São Francisco

Graduada em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1975), mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1994) e doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2000). Atualmente é docente da Universidade São Francisco, campus de Itatiba, junto ao Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação e ao curso de Pedagogia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Permanente, atuando principalmente nos seguintes temas: educação matemática, formação de professores, prática pedagógica e narrativas (auto)biográficas. Atua em cursos de extensão voltados à formação docente e ao desenvolvimento curricular em matemática. Realizou estágio de pós-doutoramento junto ao PPGE da UFRN no campo dos estudos biográficos, sob supervisão da Profa. Dra. Maria da Conceição Passeggi. É editora da Revista Horizontes. É pesquisadora produtividade/CNPq, nível 2. É líder dos grupos de pesquisa: Grupo Colaborativo em Matemática (Grucomat) e Histórias de Professores que Ensinam Matemática (HIFOPEM).

https://orcid.org/0000-0001-6724-2125

References

BOLÍVAR, Antonio. La identidad profesional del profesorado de secundaria: crisis y reconstrucción. Málaga: Ediciones Aljibe, 2006.

BRUNET, Luc. Clima de trabalho e eficácia da escola. In: NÓVOA, António (org.). Organizações escolares em análise. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 125-126.

DOMINICÉ, Pierre. O processo de formação e alguns dos seus componentes relacionais. In: NÓVOA, António; FINGER, Mathias (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010. p. 81-95.

DUBAR, Claude. A construção de si pela atividade de trabalho: a socialização profissional. Caderno de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 146, p. 351-367, maio/ago. 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 60. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREITAS, Maria Teresa de Assunção. Implicações de ser no mundo e responder aos desafios que a educação nos apresenta. In: ______. Educação, arte e vida em Bakhtin. Belo Horizonte: Autêntica, 2013. p. 95-106.

JOSSO, Marie-Christine. Caminhar para si. Tradução: Albino Pozzer. Coordenação: Maria Helena Menna Barreto Abrahão. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010.

JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin W. Entrevista narrativa. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George (ed.). Pesquisa qualitativa com texto: imagem e som: um manual prático. Tradução: Pedrinho A. Guareschi. 4. ed. Petrópolis: 2005. p. 90-113.

MARCELO, Carlos. A identidade docente: constantes e desafios. Revista Brasileira de Pesquisa em formação docente, Belo Horizonte, v. 1, n.1, p. 109-131, ago./dez. 2009. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/8. Acesso em: 15 nov. 2019.

SANTOS, Clara. A construção social do conceito de identidade profissional. Revista Interacções, Santarém, n. 8, p. 123-144, 2005.

SÃO PAULO. Assembleia Legislativa do Estado de São Paulo. Decreto-Lei de 06 de outubro de 1969. Cria, como entidade autárquica, o Centro Estadual de Educação Tecnológica de São Paulo e dá providências correlatas. São Paulo: Assembleia Legislativa do Estado de São Paulo, [20--]. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/decreto.lei/1969/decreto.lei-0-06.10.1969.html. Acesso em: 3 maio 2018.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 16. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humana. Tradução: João Batissta Kreuch. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, Campinas, ano XXI, n. 73, p. 209-244, dez. 2000.

Published

2021-04-29

How to Cite

LIMA, Viviane Cardoso Cunha de; NACARATO, Adair Mendes. Identity constitution of high school technical education teacher. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 25, p. 297–317, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i25.60205. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/60205. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.