Integrated high school:

in search of the utopia of integrated training

Authors

  • Everton de Souza Instituto Federal de Educação de Santa Catarina - IFSC
  • Larissa Cerignoni Benites Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i25.62773

Keywords:

Ensino médio integrado, Politecnia, Capitalismo

Abstract

This research aimed at understanding the construction and development of integrated high school in Brazil. The investigation is justified by the need to overcome the duality that historically permeates Brazillian education, in which the dominant elites receive a differentiated education compared to the proletarian class. With regard to methodological aspects, the research is characterized as a bibliographic revision in which scientific articles, theses, official documents and books written by renowned authors who research the thematic in Brazil were used. The databases used were Google Scholar and Scielo to search for scientific articles, the Theses and Dissertations Catalog by Capes to find theses and, also, several institutional and governmental websites to find laws, decrees and documents dealing with the topics. We understand that integrated high school based on the assumptions of polytechnic and omnilateral training presents itself as an important element to overcome the dichotomous scenario observed in Brazilian education – enabling the human emancipation of students – as long as it follows the paths proposed for this course modality and does not submit to the rules of the capitalist system.

Author Biographies

Everton de Souza, Instituto Federal de Educação de Santa Catarina - IFSC

Mestrando em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC. Graduado em Educação Física Licenciatura pela Faculdade Guairacá (2015). Atualmente é servidor TAE - Técnico Administrativo em Educação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina - IFSC.

Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6695-0891

 

Larissa Cerignoni Benites, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Licenciada em Educação Física, Mestre e Doutora em Ciência da Motricidade pela Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho- UNESP. Professora na Universidade do Estado de Santa Catarina- UDESC vinculada ao Centro de Ciências da saúde e do esporte- CEFID e credenciada no Programa de Pós-graduação em Educação do Centro de Ciências Humanas e Educação- FAED/UDESC na linha de pesquisa Políticas Educacionais, Ensino e Formação.

Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6144-5298

References

BENFATTI, X. D. O currículo do Ensino Médio Integrado: da intenção à realização. 2011. 221f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2011.
BRASIL. Decreto nº 5.154 de 23 de julho de 2004. Brasília, 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5154.htm Acesso em: 30 de outubro de 2020.
BRASIL. Educação Profissional Técnica de Nível Médio Integrada ao Ensino Médio. Brasília: Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica, Ministério da Educação, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/documento_base.pdf Acessado em: 06 de outubro de 2020.
CARDOSO, M. G. R. Integração no Ensino Médio: luta hegemônica pela significação do currículo. 2017. 210f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Pará, Belém, 2017.
CIAVATTA, M.; RAMOS, M. Ensino Médio e Educação Profissional no Brasil: dualidade e fragmentação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v.5, n.8, p.27-41, jan./jun., 2011. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/45/42. Acessado em: 10 de dezembro de 2020.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UECE, 2002. Disponível: http://www.ia.ufrrj.br/ppgea/conteudo/conteudo-2012-1/1SF/Sandra/apostilaMetodologia.pdf. Acessado em: 23 de outubro de 2020.
FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. Ensino médio integrado: concepção e contradições. 1.ed. São Paulo: Cortez, 2005.
FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. N. Ensino Médio Integrado: concepção e contradições. 3.ed. São Paulo: Cortez, 2012.
FRIGOTTO, G. A polissemia da categoria trabalho e a batalha das ideias nas sociedades de classe. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.14, n.40, p.168-194, jan./abr., 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782009000100014&script=sci_abstract&tlng=pt. Acessado em: 12 de dezembro de 2020.
FRIGOTTO, G. Concepções e mudanças no mundo trabalho e o ensino médio. Centro de Educação Tecnológico do Estado da Bahia. CETEB, 2008. Disponível em: http://www.ia.ufrrj.br/ppgea/conteudo/conteudo-2008-2/Educacao-MII/2SF/2-Frigotto2008.pdf Acessado em: 17 de novembro de 2020.
FRIGOTTO, G. Educação Omnilateral. In: CALDART, R. S.; PEREIRA, I. B.; ALENTEJANO, P.; FRIGOTTO, G. (Orgs.) Dicionário da Educação do Campo. p.267-274. São Paulo: Expressão Popular, 2012a.
FRIGOTTO, G. Educação Politécnica. In: CALDART, R. S.; PEREIRA, I. B.; ALENTEJANO, P.; FRIGOTTO, G. (Orgs.) Dicionário da Educação do Campo. p.267-274. Rio de Janeiro, São Paulo: Expressão Popular, 2012b.
HORTA, J. S. B. A educação na Itália fascista: as reformas Gentile (1922-1923). História da Educação, Pelotas, v.12, n.24, p.179-223, jan./abr., 2008. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/29249. Acessado em: 12 de dezembro de 2020.
MOURA, D. H. Ensino médio integrado: subsunção aos interesses do capital ou travessia para a formação humana integral? Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 705-720, jul./set. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022013000300010&script=sci_abstract&tlng=pt. Acessado em: 10 dezembro de 2020.
SANT’ANA, W. P.; SILVA, H. B.; LEMOS, G. C. Ensino Médio Integrado à Educação Profissional: algumas concepções. Revista Tecnia, v.3, n.1, p.66-87, 2018. Disponível em: http://revistas.ifg.edu.br/tecnia/article/view/124. Acessado em: 12 de dezembro de 2020.
SANTOS, T. N. O Capitalismo e sua Face Perversa: o pauperismo da classe trabalhadora. In. XVI Encontro Nacional de Pesquisadores em Serviço Social. Vitória, Anais... Vitória: UFES, 2018, p.1-14. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/abepss/article/view/22444/14951. Acessado em: 10 de dezembro de 2020.
SAVIANI, D. Teorias Pedagógicas Contra-Hegemônicas no Brasil. Revista Ideação, v.10, n.2, p.11-28, jul./dez., 2008. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/4465. Acessado em: 17 de dezembro de 2020.
SAVIANI, D.; DUARTE, N. A formação humana na perspectiva histórico-ontológica. Revista Brasileira de Educação, v.15, n.45, p.422-433, set./dez., 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v15n45/02. Acessado em: 18 de dezembro de 2020.
SAVIANI, D. O choque teórico da Politecnia. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v.1, n.1, p.131-152, mar., 2003. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/eps-5063. Acessado em: 10 de dezembro de 2020.
TOMAZI, N. D. Sociologia da Educação. 1.ed. São Paulo: Atual, 1997.

Published

2021-04-27

How to Cite

SOUZA, Everton de; BENITES, Larissa Cerignoni. Integrated high school:: in search of the utopia of integrated training. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 25, p. 105–120, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i25.62773. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/62773. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.