Inclusive Education and Student Care:
reflections on the experiences of access, permanence and success of the public served by Napne/IFS
DOI:
https://doi.org/10.29148/labor.v2i26.71996Keywords:
Educação inclusiva., Assistência estudantil. Necessidades específicas. Atuação profissional da equipe multidisciplinar.Abstract
The work presented as central categories of approach and analysis Inclusive Education and Student Assistance. In this direction, it sought to reflect on access, permanence and success from the practical experiences of multidisciplinary professional work with students served by the Center for Assistance to People with Specific Needs (Napne) at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Sergipe (IFS), considering the particularity of these experiences on the Aracaju and Lagarto campuses. It was necessary to carry out bibliographical and documental research for the foundation of the theoretical and analytical foundation. Likewise, it was encouraged to discuss and structure the experiences of multidisciplinary professional interventions in direct dialogue with the theoretical premises, in order to present the systematization of the analyzes in the qualitative research that the authors developed in this study. The exercise of thinking, reflecting and evaluating, in a theoretical and analytical way, the experiences of multidisciplinary professional activity in dialogue with student experiences and needs culminated in a systematic of knowledge and practice with mapping and problematization of student demands and actions taken. Challenges faced and possibilities of action were contextualized and emphasized in an attempt to contribute to the debate and the commitments to be made to ensure rights of access, permanence and success, redefining professional and institutional conceptions and practices, as mechanisms that can strengthen combat and prevention dropout, retention and exclusion from school.
References
BRASIL. Decreto nº 7.234, Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil - PNAES. de 19 de Julho de 2010a. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Ministério da Educação, Brasília, 2010b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7234.htm. Acesso em: 11 ago. 2021.
BRASIL. Lei nº 13.146/2015, Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). de 6 de Julho de 2015. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Ministério da Educação, Brasília, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 17 ago. 2021.
COELHO, Renata. Do direito ao trabalho. In: SETUBAL, Joyce Marquezin; FAYAN, Regiane Alves Costa. (Orgs.). Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência – Comentada, Campinas: Fundação FEAC, 2016, p. 89-134.
CRUZ, Cristiano Santos da. Vivências e percepções sobre a educação inclusiva na Universidade: um memorial. In: Seminário Gepráxis, Vitória da Conquista, Bahia, v. 8, n. 9, maio, 2021, p. 1-11.
hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.
IFS. Instituto Federal de Sergipe. Política de Assistência Estudantil do IFS, [aprovada através da] Resolução nº 37/2017/CS/IFS, Aracaju, 2017. Disponível em: http://www.ifs.edu.br/politica-de-assistencia-estudantil-do-ifs-pae-ifs. Acesso em: 11 ago. 2021.
IFS. Instituto Federal de Sergipe. Regulamento Interno do Núcleo de Atendimento às Pessoas com Necessidades Específicas - NAPNE do IFS, [aprovado através da] Resolução nº 76/2021/CS/IFS, Aracaju, 2021a.
IFS. Instituto Federal de Sergipe. Regulamento de Ações Pedagógicas Inclusivas para Pessoas com Necessidades Específicas no âmbito do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe, [aprovado através da] Resolução nº 79/2021/CS/IFS, Aracaju, 2021b.
LOBÃO, Fabiana de O. A diferença está no olhar [recurso eletrônico]: guia para reflexões de experiências educacionais inclusivas. 1. ed. Aracaju: Editora IFS, 2021.
MAGALHÃES, Rosélia Pinheiro de. Desigualdade, pobreza e educação superior no Brasil. FONAPRACE - Revista Comemorativa 25 anos: histórias, memórias e múltiplos olhares. Minas Gerais: UFU - MG, p. 88-97, 2012.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? Coleção cotidiano escolar. São Paulo: Moderna, 2003.
MENDES, Enicéia Gonçalves. (Org.). A escola e a inclusão social na perspectiva da educação especial. Universidade Federal de São Carlos, UAB-UFSCar, São Carlos, 2015.
NASCIMENTO, Ana Paula Leite. Uma análise das ações de assistência estudantil no contexto do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe. 2014. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2014. 153p.
OYAMA, Edison Riuitiro. A democratização do ensino com Anísio Teixeira versus educação brasileira em tempos de neoliberalismo. Trabalho necessário, [S.I.], Ano 5, n. 5, p. 1-32, 2007.
SCAFF, Elisângela Alves da Silva. Educação como estratégia política: a orientação dos organismos internacionais. Linhas Críticas, Brasília, v. 7, n. 12, p. 113-130, jan./jun., 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) durante o processo editorial informando que o artigo está em processo de publicação, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).