Dropouts in Professional and Technological Education

ideologies, conceptions, tensions and disputes surrounding it

Authors

  • Alexsandra Joelma Dal Pizzol Coelho Zanin Instituto Federal do Rio Grande do Sul - IFRS
  • Nilson Marcos Dias Garcia Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i26.72021

Keywords:

School dropout, Professional and technological education, Conceptions, Ideology

Abstract

School dropout is a complex phenomenon historically present in Brazilian education, which involves multiple factors, dialectically interconnecting social, economic, political and cultural issues, which, in times of crisis such as the current pandemic, has affected even more students with greater social vulnerability. Reflection on the conceptions and ideologies that permeate and represent dropout in education, particularly in professional and technological education, as well as the analysis of its effects on the possibilities of an emancipating education, which overcomes its reproduction, thus assumes an imperative character. In order to deepen the reflection on the theme, we have tried to establish a dialogue between authors who study the subject, such as Dubet, Fornari, Fritsch, Canário, among others, and those who support the debates on professional education, such as Ciavatta, Frigotto, Ramos, as well as other scholars who discuss educational issues from a critical perspective. As a result, it became evident a project in dispute within the institutions of professional and technological education, in which the school dropout serves and reinforces a project of capitalist society, intensified in times of crisis, such as the current pandemic, and based on principles such as meritocracy, individualization, and blaming its subjects. Studies and research have pointed out the need to understand the complex totality that surrounds the dropout phenomenon, in order to propose and develop actions in defense of an education with a critical perspective centered on human emancipation, as an expectation for its overcoming.

Author Biographies

Alexsandra Joelma Dal Pizzol Coelho Zanin, Instituto Federal do Rio Grande do Sul - IFRS

Doutora em Tecnologia e Sociedade pelo PPGTE - Programa de Pós-Graduação em Tecnologia da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR (2019) e mestre pelo mesmo programa e instituição (2014). Especialista PROEJA pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina - IFSC (2011). Pedagoga pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE (2006). Atuou de 2009 a 2020 como Pedagoga na Coordenadoria Pedagógica do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina - IFSC, campus Joinville. Desde 2020 é Professora de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT) - área Pedagogia no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS, campus Bento Gonçalves. Tem experiência na área de Formação de Professores; Educação Profissional e Tecnológica; Abandono e Permanência escolar. 

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-6791-6959

Nilson Marcos Dias Garcia, Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Paraná

Professor Titular da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Doutor em Educação e Mestre em Ensino de Física pela Universidade de São Paulo (USP). Foi Professor de Física no Ensino Médio de 1972 a 2005, de 1997 passou a atuar como Professor e Pesquisador no Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade (Ppgte) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (Utfpr), onde orienta pesquisas sobre questões relacionadas à Educação Profissional, Formação do Trabalhador e Políticas Públicas na área de Trabalho e Educação. Desde 2003, atua como professor e Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Educação (Ppge) da Universidade Federal do Paraná (Ufpr), Orientando Pesquisas sobre Ensino de Física e Questões Ligadas aos Livros Didáticos de Física e de Ciências.

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-3242-994X

References

XXX. 2014:
COELHO. Alexsandra Joelma Dal Pizzol. Permanência e Abandono escolar: um estudo sobre Instituições Federais de Joinville e Jaraguá do Sul. Dissertação (Mestrado em Tecnologia e Sociedade). Universidade Tecnológica Federal do Paraná. PPGTE/UTFPR, Curitiba, 2014.

XXX, 2019:
ZANIN, Alexsandra Joelma Dal Pizzol Coelho. Abandono e Permanência Escolar na Educação Profissional e Tecnológica: olhares de trabalhadores da educação do Instituto Federal de Santa Catarina. Tese (Doutorado em Tecnologia e Sociedade). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, PPGTE/UTFPR, Curitiba, 2019.

Published

2021-11-02

How to Cite

ZANIN, Alexsandra Joelma Dal Pizzol Coelho; GARCIA, Nilson Marcos Dias. Dropouts in Professional and Technological Education: ideologies, conceptions, tensions and disputes surrounding it. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 26, p. 100–119, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i26.72021. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/72021. Acesso em: 17 may. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.