Dropout:
a study from the management of student permanence in Higher Education Institutions of the private network of the city of Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.29148/labor.v2i26.72039Keywords:
: Evasion; Higher education institutions; permanence managementAbstract
Dropout is a recurrent theme in Higher Education Institutions (HEIs). For managers, keeping students in HEIs until their effective graduation is a great challenge. Therefore, analyzing how the private network HEIs manage the permanence of students to reduce dropout is the objective of this article. Therefore, it was decided to carry out descriptive research, with a qualitative approach and a case study involving five private HEIs in the city of Rio de Janeiro. HEI managers were interviewed using a semi-structured interview script, containing questions about the object of the study. The results pointed to a concern with school dropout. However, there was a lack of conceptual alignment on dropout and little information on the causes and percentages of dropout students. It was observed that the permanence management is not practiced in a systemic way, with the integrated action of all sectors of the HEIs, so that they contribute to improve the performance of these institutions, thus mitigating dropouts. The development of this study lends its collaboration to identifying opportunities for improvement in private HEIs for the theme of school dropout from the management of permanence.
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70. 2011.
BARROS, M. A. N. de, & ARAÚJO, H. P. M. H. de. Educação superior no brasil: permanência de estudantes e rentabilidade do setor privado. Movimento-Revista de Educação. 5(9), 69-106. 2018. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32677/18825.
BEAN, J. P. Dropouts and turnover: The synthesis and test of a causal model of student attrition. Research in higher education. 1980. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/BF00976194
BEAN, J. P., & METZNER, B. S. A conceptual model of nontraditional undergraduate student attrition. Review of educational Research. 1985. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/00346543055004485
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) durante o processo editorial informando que o artigo está em processo de publicação, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).