Remote education and school dropout:
dialogues and reflections
DOI:
https://doi.org/10.29148/labor.v2i26.72127Keywords:
Ensino Remoto. Dificuldades de Acesso. Metodologias. Evasão Escolar.Abstract
The article aims to reflect on possible implications of emergency remote education as motivation or potential cause for the dropout of IFCE students. With a qualitative approach, the research is characterized as a case study, whose data were constructed by applying a questionnaire to students regularly enrolled in courses of the Institution, which constitutes the locus of the research. Discussions indicate that higher education students have better equipment to monitor remote activities (computer and tablet), while the vast majority of technical education participants (integrated and concomitant) have only a cellular device. The participants pointed out a lack of perspective regarding teaching, demotivation, difficulties in reconciling study and work, family problems, physical and mental fatigue. As for the infrastructure in their homes, they highlighted: inadequate equipment, lack of access or limited access and lack of adequate space to study at home. With regard to institutional issues, the study participants indicate overload of activities, technical disciplines taught in a virtual way, lack of teacher accompaniment and inadequate teaching methodologies, which may imply difficulties to follow the contents and, consequently, learning difficulties.
References
BRASIL. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. D.O.U. de 1º/6/2020, Seção 1, Pág. 32.
CARVALHO, Cristina Helena A. O PROUNI no governo Lula e o jogo político em torno do acesso ao ensino superior. Educação & Sociedade, Campinas, SP, vol. 27, n. 96 - Especial, p. 979-1000, 2006.
CURY, Carlos Roberto Jamil. A gestão democrática na escola e o direito à educação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v.23, n.3, p. 483-495, set./dez. 2007.
HOLANDA, Denise de Araújo Silva; MOREIRA, Heloisa Beatriz Cordeiro. Retenção escolar: uma análise no curso de Licenciatura em Matemática do IFCE. Revista Educar Mais. 2021. Vol. 5, Nº 4, p. 788-804.
INSTITUTO FEDERAL DO CEARÁ. Pró-reitora de Ensino Plano estratégico para permanência e êxito dos estudantes do IFCE/ Armênia Chaves Fernandes Vieira, Erica de Lima Gallindo, Hobson Almeida Cruz. - Fortaleza: IFCE, 2017.
MENEZES, K. M. G. MARTILIS, L. F. S. MENDES, V. P. S. Os impactos do ensino remoto para a saúde mental do trabalhador docente em tempos de pandemia. Universidade e Sociedade, nº 67, Ano XXXI, ANDES-SN: janeiro, 2021.
SANTANA, Jullyane Frazão. MELO, Samuel Pires. Evasão escolar em tempos da democratização do ensino médio noturno: discussões e reflexões. Educação por escrito, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 1-10, jan.-jun. 2020.
SAVIANI, Demerval; GALVÃO, Ana Carolina. Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Pandemia da COVID-19: trabalho e saúde docente. Universidade e Sociedade, nº 67, Ano XXXI, ANDES-SN: janeiro, 2021.
SOUZA, Edvânia Ângela; ANTUNES, Caio; PEDROSO, Gustavo; ALCANTARA, Ariana Celis. A pandemia do novo coronavírus, Covid-19 e a relação trabalho e saúde na educação. Pandemia da COVID-19: trabalho e saúde docente. Universidade e Sociedade 67 Ano XXXI - Nº 67 - janeiro de 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) durante o processo editorial informando que o artigo está em processo de publicação, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).