The The teaching of biology in youth and adult education:

a brief study of its academic production

Authors

  • Luciana Medeiros Bertini Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN https://orcid.org/0000-0003-0208-2233
  • Luana Rayanny Gomes de Oliveira Universidade Estadual do Rio Grande do Norte - UERN

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i29.72322

Keywords:

Youth and adult education, Biology, State of art

Abstract

Brazilian education is marked by successive struggles regarding the fight against illiteracy. With the emergence of school movements over the decades, as well as the emergence of official documents, the importance of youth and adult literacy is evident to this day. In this article, we present a mapping of academic production about the teaching of Science/Biology and directed to Youth and Adult Education (EJA). It is a State of the Art, whose methodology consisted in the consultation of articles and dissertations on the CAPES Journal Portal. The time frame was the period from 2000 to 2019. In these 20 years, a total of 21 academic productions were located, in which 18 are scientific articles, 02 are dissertations and 01 stands out as a text presented to a master's qualification panel. A detailed analysis of the articles and dissertations was carried out, taking into account the academic evolution over the 20 years, the featured journals, the institutions that published articles in the area in question, the authors of those publications, the thematic areas of the works , as well as the authors' view about the EJA modality, and the methodologies used. In the analyzed articles, the importance of the students' prior knowledge is highlighted. It is clear that there is a need for more publications in the EJA modality, as well as in addressing the knowledge of the Science/Biology discipline, especially in certain regions of the country.

Author Biographies

Luciana Medeiros Bertini, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN

Doutora em Química pela Universidade Federal do Ceará (2013). Professora de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal do Rio Grande do Norte - Campus Apodi, do Programa de Pós graduação em Ensino - POSENSINO (UERN/UFERSA/IFRN). Líder do grupo de pesquisa Núcleo de Pesquisa em Educação e Química (NUPEQ). Vice coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ensino (RENOEN).

Luana Rayanny Gomes de Oliveira, Universidade Estadual do Rio Grande do Norte - UERN

Tem experiência na área de Biologia Geral. Atuou como bolsista do programa PIBID durante os anos de 2013-2017.

References

ÁVILA, Leticia Gomes de. Soluções: uma proposta de ensino contextualizada para alunos de EJA. 2011. 28f. Trabalho de Conclusão de Curso – Curso de Química, Instituto de Quimica, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2011
BATAGLIN, Tatiane Paula Casagrande. Perspectivas do ensino de ciências na Educação de Jovens e Adultos–EJA. 2015.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2° grau. Casa Civil: Brasília, 1971
_________ LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Casa Civil . Brasília: MEC, 1996.
COLETI, Laura Maria Baron. Do MOBRAL (Movimento Brasileiro de Alfabetização) aos Programas de EJA (Educação de Jovens e Adultos) atuais: evolução ou manutenção das práticas pedagógicas. Marília: UNESP, 2012.
COSTA, Clarice Gomes. Desafios da EJA em face das transformações do trabalho. Revista Lugares de Educação, v. 3, n. 6, p. 90-103, 2013.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Vinte Anos da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN). Jornal de Políticas Educacionais, v. 10, n. 20, 2017.
FERREIRA, André Luís de Souza; BETTIOL, Flavia Karolina Pereira Barreto; CERQUEIRA, Lenicy Lucas de Miranda. Despertando o olhar científico no Ensino de Biologia para Jovens e Adultos (EJA). Revista Amazônica de Ensino de Ciências, v.8, n.17, p.159-11, 2015.
FRANZOI, Naira Lisboa et al. Escola, Saberes e Trabalho: a pesquisa do PROEJA no Rio Grande do Sul. Educação & Realidade, v. 35, n. 1, p. 167-186, 2010.
MACHADO, Maria Margarida. Formação de professores para EJA: uma perspectiva de mudança. Retratos da Escola, v. 2, n. 2/3, p. 161-174, 2008.
MARTINS, Éder; GUERRA, Tiago Cavalcanti. Mobral, tecnocratas e educadores: trajetos de uma experiência de alfabetização no Brasil. Revista Cantareira, São Paulo n. 29, 2018.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
ROCHA, Everton Antinolfi. O Currículo de Biologia na Educação de Jovens e Adultos. 2010. 40f. Trabalho de Conclusão de Curso – Curso de Ciencias Biologicas, Instituto de Biociencias, Universidade Federal do Rio Grand do Sul, Porto Alegre. 2010.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo" estado da arte" em educação. Revista diálogo educacional, v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006.
RUBIO, Eduardo Medina. FREIRE: consciência e libertação (a pedagogia perigosa). Revista da Faculdade de Educação, v.23, n.1/2, p.25-28, 1997.
SANTOS, Irene da Silva Fonseca; PRESTES, Reulcinéia Isabel; VALE, Antonio Marques. Brasil, 1930-1961: Escola Nova, LDB e disputa entre escola pública e escola Privada. Histerder, n.22, p.131 –149, 2006.

Published

2024-07-22

How to Cite

BERTINI, Luciana Medeiros; RAYANNY GOMES DE OLIVEIRA, Luana. The The teaching of biology in youth and adult education:: a brief study of its academic production . Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 29, p. 59–70, 2024. DOI: 10.29148/labor.v1i29.72322. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/72322. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.