The 50+ College Professor
Perceptions about the College Professor Career, Retirement and Aging
DOI:
https://doi.org/10.29148/labor.v1i29.78364Keywords:
Retirement. College Professor Career. 50 College Professor. Senior Professor. College Professor.Abstract
College Professors over 50 years of age represent about 10% of the total number of professionals hired at Higher Education Institutions in Brazil, according to INEP data (2017). The objective of the research was to analyze the perception of Professors, aged 50 years or older, about their career and the permanence as a Professor at the university after retirement. This is a qualitative study with interviews and content analysis. The results revealed as a positive aspect the autonomy at work and, as a negative aspect, the deficient university management regarding actions aimed at 50+ College Professor. It is hoped that this research will motivate future studies, discussions and the development of policies and strategies considering the work, pre- and post-retirement of 50+ College Professor.
References
BABSON, Paul T. TIMING Your Retirement. Harvard Business Review, [S. l.], v. 33, n. 2, p. 68–74, 1955. Disponível em: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=bth&AN=6774453&site=ehost-live.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 3. ed. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2004.
BRASIL. Constituição da República Federativa do BrasilBrasil, 1988.
_____. Lei no 9.394 de 1996. Lei das Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB)Brasil, 1996.
_____. LEI No 9.608, DE 18 DE FEVEREIRO DE 1998. Dispõe sobre o serviço voluntário e dá outras providências.1998. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9608.htm.
_____. LEI No 12.772, DE 28 DE DEZEMBRO DE 2012. Dispõe sobre a estruturação do Plano de Carreiras e Cargos de Magistério Federal; sobre a Carreira do Magistério Superior. 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12772.htm. Acesso em: 6 fev. 2017.
_____. Lei Complementar no152. Dispõe sobre a Aposentadoria Compulsória por idade, com proventos proporcionaisBrasil, 2015.
_____ Proposta de Emenda à Constituição no 6 de 20 de fevereiro 2019Brasil, 2019.
_____. Decreto no 94.664, de 23 de julho de 1987: Aprova o Plano Único de Classificação e Retribuição de Cargos e Empregos de que trata a Lei no 7.596, de 10 de abril de 1987.Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, 24 jul. 1987. Seção 1, p. 11.768., Brasil, 1987. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1980-1987/decreto-%0A94664-23-julho-1987-445766-publicacaooriginal-1-pe.html.
BURKE, Peter J.; CHRISTENSEN, Judith C.; FESSLER, Ralph. Teacher Career Stages: Implications for Staff Development. Fastback 214. Philadelphia: Educational Resources Information Center (ERIC), 1984. Disponível em: http://search.proquest.com/docview/63335357?accountid=17215.
CAMARANO, A. A. ..; KANSO, S. ..; MELLO, J. L. Como vive o idoso brasileiro? Os novos idosos brasileiros: muito além dos 60? [s.l: s.n.]. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/livros/Arq_29_Livro_Completo.pdf.
CAPES; MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Programa Professor Visitante Nacional Sênior - PVNS2009. Disponível em: http://www.capes.gov.br/bolsas/bolsas-no-pais/pvns. Acesso em: 3 fev. 2017.
_____. Sistema de Informações Georreferenciadas (GEOCAPES)2016.
CONNELL, Raewyn. Bons professores em um terreno perigoso: rumo a uma nova visão da qualidade e do profissionalismo*. [S. l.], p. 165–184, 2010.
CORBETT, Henry R. Toward a More Rational Retirement Plan. Journal of Business of the University of Chicago, [S. l.], v. 4, n. 4, p. 407, 1931. DOI: 10.1086/232219.
DUBERLEY, Joanne; CARMICHAEL, Fiona. Career Pathways into Retirement in the UK: Linking Older Women’s Pasts to the Present. Gender, Work and Organization, [S. l.], v. 23, n. 6, p. 582–599, 2016. DOI: 10.1111/gwao.12144.
FELDMAN, Daniel C. The Decision to Retire Early: A Review and Conceptualization. Academy of Management Review, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 285–311, 1994. DOI: 10.5465/amr.1994.9410210751.
FERREIRA, Fernando Ilídio. Reformas educativas, formação e subjectividades dos professores. Revista Brasileira de Educação, [S. l.], v. 13, n. 38, p. 239–251, 2008. DOI: 10.1590/S1413-24782008000200004. Disponível em: http://www.scielo.br/j/rbedu/a/VkfgsBrLZF3kKxDs5K7Pk7y/?lang=pt. Acesso em: 26 jan. 2022.
FRANÇA, Lucia Helena de Freitas Pinho. Influências sociais nas atitudes dos “Top” executivos em face da aposentadoria: um estudo transcultural. Revista de Administração Contemporânea, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 17–35, 2009. DOI: 10.1590/s1415-65552009000100003.
GRIFFIN, Barbara; HESKETH, Beryl. Post-retirement work: The individual determinants of paid and volunteer work. Journal of Occupational and Organizational Psychology, [S. l.], v. 81, n. 1, p. 101–121, 2008. DOI: 10.1348/096317907X202518. Disponível em: http://doi.wiley.com/10.1348/096317907X202518.
INDEX MUNDI. Dados Históricos Gráficos - Mundo e Brasil. 2015. Disponível em: http://www.indexmundi.com/g/g.aspx?v=78&c=br&l=pt. Acesso em: 5 fev. 2017.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Projeção da população do Brasil e das Unidades da Federação - São Paulo. 2017. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/apps/populacao/projecao/index.html. Acesso em: 28 dez. 2016.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo da Educação Superior: Notas Estatísticas 2017. Brasília - DF. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2018/censo_da_educacao_superior_2017-notas_estatisticas2.pdf.
LEVY, Haim; LEVY, Haim. Aging Population, Retirement, and Risk Taking. Management Science, [S. l.], v. 62, n. 5, p. 1415–1430, 2016.
LICHTENTHALER, Philipp Wolfgang; FISCHBACH, Andrea. Job crafting and motivation to continue working beyond retirement age. Career Development International, [S. l.], v. 21, n. 5, p. 477–497, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1108/CDI-01-2016-0009.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. V. Metodologia Científica. São Paulo: Atlas, 2004.
MINISTÉRIO DO PLANEJAMENTO; SECRETARIA DE RELAÇÕES DE TRABALHO. Proposta - Plano de Carreira e Cargo do Magistério Superior Federal. Brasília. Disponível em: http://slideplayer.com.br/slide/10209192/.
NVIVO 11 PLUS. NVivo qualitative data analysis software, 2016.
OAKMAN, Jodi; TROBE, La. Working longer : What is the relationship between person – environment fit and retirement intentions ? Asia Pacific Journal of Human Resources (2016), [S. l.], v. 54, n. June 2015, p. 207–229, 2016. DOI: 10.1111/1744-7941.12075.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DE SAÚDE. Indicadores básicos para a saúde no Brasil: conceitos e aplicações. Brasília. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/apps/populacao/projecao/.
PREVIDÊNCIA SOCIAL. Aposentadoria por tempo de contribuição. 2015.
RODRIGUES, N. C.; RAUTH, J.; TERRA, N. L. Gerontologia Social para Leigos. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2016. Disponível em: http://www.pucrs.br/edipucrs.
SÁ, M. A. Á. dos Santos; ALMEIDA, L. Ramalho De. Professional aging in teacher›s and engineers trajectory. Revista Psicologia da Educação, [S. l.], n. 40, p. 59–76, 2015. DOI: 10.5935/2175-3520.20150005. Disponível em: http://www.gnresearch.org/doi/10.5935/2175-3520.20150005.
SEONGSU, K. ..; FELDMAN, D. C. Working in retirement: The antecedents of bridge employment and its consequences for quality of life in retirement. Academy of Management Journal, [S. l.], v. 43, n. 6, p. 1195–1210, 2000. DOI: 10.5465/1556345. Disponível em: http://amj.aom.org/cgi/doi/10.2307/1556345.
SKYPE. Skype | Chamadas gratuitas para a família e amigos. 2016. Disponível em: https://www.skype.com/pt-br/. Acesso em: 4 fev. 2017.
SOARES, D. H. P.; COSTA, A. B. Aposent-Ação: aposentadoria para ação. São Paulo.
SOUZA, Márcio Vieira De; GIGLIO, Kamil; SOUZA, Rayse Kiane De; SOUZA, Márcio Vieira De. Análise De Usabilidade Em Moocs (Massive Open Online Courses): Uma Abordagem Qualitativa. Mídias Digitais, Redes Sociais e Educação em Rede: Experiências na Pesquisa e Extensão Universitária, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 139–152, 2015. DOI: 10.5151/9788580391282-12.
TÔRRES, HilmaTereza; FERREIRA, Adalcimira de Jesus Cista; ARAÚJO DE SOUZA, Revan; MATOS, Albia Pinheiro De; BARBAGELATA-GÓES, Sergio. Por que aposentados retornam ao trabalho? O papel dos fatores psicossociais. Kairós Gerontologia. Revista da Faculdade de Ciências Humanas e Saúde. ISSN 2176-901X, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 147–65, 2010.
TRIVIÑOS, ANS. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2013. Disponível em: http://bases.bireme.br/cgi-bin/wxislind.exe/iah/online/?IsisScript=iah/iah.xis&src=google&base=LILACS&lang=p&nextAction=lnk&exprSearch=622157&indexSearch=ID.
VOUGH, Heather C.; BATAILLE, Christine D.; SARGENT, Leisa. Managing yourself: Next-gen retirement. Harvard Business Review, [S. l.], n. June, p. 104–107, 2016.
WEB OF SCIENCE. Web of Science. 2021. Disponível em: https://www.webofscience.com/wos/woscc/basic-search.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Labor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) durante o processo editorial informando que o artigo está em processo de publicação, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).