Researching with teachers: the field diary and restitution’s importance in the intervention research
Keywords:
School, media, research intervention, field diary, restitution.Abstract
The search “Searching with teachers: media relations and school routine” has analyzed with 25 teachers from a public school in Fortaleza, the relationship between media and school routine. As a research device was created the extension course “School Dialogues: Media and School Daily Life”. Based on Michel Foucault (1987) on the disciplinary power present in school education and Gilles Deleuze (1990) on new ways to control the media involved, the research argues, ultimately, the school’s social function in contemporary, questioning the media as subjectivity vector in everyday school life and pedagogical work. In this paper we put in question the research methodology, emphasizing the centrality of the diary and restitution. We will also work the concept of intervention research and its practical implication as research strategy with the school. We will discuss the use of the diary as a facilitating tool bond and construction data needed to reframe the same. We highlight restitution as the necessary time to create a collective analysis field. Finally, we will present the importance of these tools for the entire process of building our research.Downloads
References
Aguiar, K & Rocha, M. (2007) Micropolítica
e o exercício da pesquisa-intervenção: referenciais
e dispositivos em análise. Psicologia
ciência e profissão, vol. 27, n. 4.
Barros, L. P. & Kastrup, V. (2009). Cartografar
é acompanhar processos. In: Passos, E.;
Kastrup, V.; Escóssia, L. (Orgs.).
Pistas do método da cartografia:
pesquisa-intervenção e produção de subjetividade.
Porto Alegre: Sulina.
Deleuze, G. (1990). Post –Scriptum sobre
as Sociedades de Controle in Conversações.
Rio de Janeiro, 34.
Galdini V. & Aguiar, W. M. J. Intervenção
junto a professores da rede pública: potencializando
a produção de novos sentidos.
(2003). In: Machado, A. A., Tanamachi,
E. , Galdini, V. R, Aguiar W.
M. J. (Orgs). Psicologia Escolar: Práticas
Críticas. São Paulo: Casa do psicólogo.
Foucault, M. (1987).Vigiar e punir: nascimento
da prisão. Petrópolis: Vozes.
Foucault, M.&Deleuze, G. (1988). Os Intelectuais
e o Poder in Foucault, M. Microfísica
do Poder. Rio de Janeiro: Graal.
Khouri, M. (2015). Juventude, mídia e educação:
novas tecnologias e produção de
subjetividade em uma escola pública de
fortaleza. Dissertação de Mestrado. Universidade
Federal do Ceará, Fortaleza.
Khouri, M. & Miranda, L. L. (2015). Do
consumo à produção de mídia por estudantes
de escola pública em Fortaleza-
Brasil. In Barbalho, A. & Marôpo, L.
(Orgs). Infância, Juventude e Mídia: Olhares
Luso-Brasileiros. Fortaleza: Ed.UECE.
Lourau, R. (1993). Análise Institucional
e práticas de pesquisa . Rio de Janeiro,
UERJ.
Medrado, B. ; Spink, M. J. ; Méllo, R.
P.(2014). Diários como atuantes em nossas
pesquisas: narrativas ficcionais implicadas.
IN: Spink et all (Orgs). A produção
de informação na pesquisa social: compartilhando
ferramentas. Rio de Janeiro:
Centro Edelstein de Pesquisa Social.
Miranda, L. L., Sampaio I. V. & Lima,
R. T. (2009). Fazendo mídia, pensando
educação:reverberações no mesmo canal in
Comunicação & Sociedade , Ano 30, n. 51.
Moraes, M. (2014). Do pesquisar com ou
de tecer e destecer fronteiras. Em: Bernardes,
A. G.;Tavares, G. M. & Moraes, M.
Cartas para pensar políticas de pesquisa
em Psicologia .Vitória: EDUFES.
Paulon, S. M. (2005). A análise de
implicação como ferramenta na
pesquisa-intervenção.Revista Psicologia &
Sociedade.
Rocha, M. L. & Aguiar, K. F. (2003). Pesquisa-
intervenção e a Produção de novas análises.
Revista Psicologia Ciência e Profissão
do CFP, n. 4, ano 23.
Rocha, M. L. & Aguiar, K. F (2010).Entreatos:
percursos e construções da psicologia
na rede pública de ensino. In Estudos e
Pesquisa em psicologia. Rio de Janeiro,
UERJ.
Santos, N. I. S. & Barone, L. R. (2007).
Uma pesquisa-intervenção em análise:
militância, sobre implicação ou ato político?
Em: (orgs) Marcondes, A., Fernandes, A. e
Rocha, M. Novos possíveis no encontro
da Psicologia com a educação. São Paulo,
Casa do Psicólogo.
Sibília, P. (2012).Redes e Paredes. A Escola
em tempos de Dispersão. Rio de janeiro;
contraponto.
Veiga-Neto, A. (2003). Cultura, culturas e
educação. Rev. Bras. Educ. , Rio de Janeiro,
n.23.