Schools and Teachers at a Hot Seat:

far right and the escola sem partido movement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i22.44040

Keywords:

School without party, Conservative education, Repression, Freedom of speech, Human rights

Abstract

The Programa Escola Sem Partido (ESP) have brought forth academic discussions and gained notoriety on the media. This article intends to comprehend what are the pretenses and the consequences of the ESP and was based on a bibliographic research and on media material that approach the referred program. Towards what was studied, we noticed that the principles of an education based on the human formation, go against the ESP's ideology, which has a technical character, in other words, it does not allow the critical reflection of the students about their realities. Thus, we understand that the idea of the ESP are extremely conservative and are guided on the far right expansion. Therefore, the discussion of this problematic, that promotes conflicts on the social and educational field, it is crucial for the school to become a space for a liberating learning.

Author Biographies

João Fredson da Silva, Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN

Bacharel em Direito (UERN), técnico administrativo do IFRN/Mossoró, e aluno do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT), Mestrado Profissional em Rede Nacional.

Maria da Conceição Souza do Nascimento Carlos Leite, Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN

Bacharela em Arquitetura, professora do IFRN/Mossoró e aluna do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT), Mestrado Profissional em Rede Nacional.

References

BARCELLOS, M. E. et al. A reforma do ensino médio e as desigualdades no Brasil. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Natal, v. 2. n. 13, 2017.

BRASIL. Câmara dos Deputados. PL 867/2015: Projeto de Lei. [2015]. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=1050668. Acesso em: 5 dez. 2019.

BRASIL. Câmara dos Deputados. PL 7.180/2014: Projeto de Lei. [2014]. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=606722. Acesso em: 5 dez. 2019.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, p. 27833, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 5 dez. 2019.

CALGARO, F. Rodrigo Maia recria comissão para discutir projeto Escola Sem Partido. 2019. Disponível em: https://g1.globo.com/politica/noticia/2019/12/05/rodrigo-maia-recria-comissao-para-discutir-projeto-escola-sem-partido.ghtml. Acesso em: 5 dez. 2019.

ESCOLA SEM PARTIDO (Brasília, DF). Estatuto Escola Sem Partido. [2015]. Disponível em: http://escolasempartido.org/wp-content/uploads/2019/10/Estatuto-ESP-atualizado.pdf. Acesso em: 30 nov. 2019.

ESCOLA SEM PARTIDO. Disponível em: http://www.escolasempartido.org/. Acesso em: 2 dez. 2019.
ESPINOSA, B. R. S.; QUEIROZ, C. B. F. Breve análise sobre as redes do Escola Sem Partido. In: FRIGOTTO, G. Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2017. p. 49-61
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 60. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
FRIGOTTO, G. A gênese das teses do Escola “sem” Partido: esfinge e ovo da serpente que ameaçam a sociedade e a educação. In: FRIGOTTO, G. Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2017. p. 17-34.
FRIGOTTO, G. “Escola Sem Partido”: imposição da mordaça aos educadores. e-Mosaicos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 19, p. 11-13, 2016. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/e-mosaicos/article/view/24722. Acesso em: 27 dez. 2019.
OLIVEIRA, E. G. A “personalidade vigorosamente formada”, em Gramsci, e obstáculos no âmbito do ensino médio. Holos, Natal, v. 6, p. 178-187, 2016.
“O PROFESSOR da minha filha comparou Che Guevara a São Francisco de Assis”. São Paulo, 25 jun. 2016. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2016/06/23/politica/1466654550_367696.html. Acesso em: 2 dez. 2019.

PENNA, F. O Escola sem Partido como chave de leitura do fenômeno educacional. In: FRIGOTTO, G. (org.). Escola “Sem” Partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: LPP, 2017. p. 35-48
RATIER, R. 14 Perguntas Sobre o “Escola Sem Partido”. In: A ideologia do Movimento Escola Sem Partido. Ação Educativa (org). São Paulo: Ação Educativa, 2016, p. 30-41.
RAMOS, M. Escola Sem Partido: A criminalização do trabalho pedagógico. In: FRIGOTTO, G. (org.). Escola “Sem” Partido: Esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: LPP, 2017. p. 75-86.
RAMOS, M. S.; SANTORO, A. C. S. Pensamento freireano em tempos de Escola Sem Partido. Inter Ação, Goiânia, v. 42, n. 1, 140-158, 2017. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/interacao/article/view/44076 Acesso em: 27 dez. 2019.
SANTOS, D. S. et al. O lugar da Educação Profissional e Tecnológica na Reforma do Ensino Médio em contexto brasileiro: da Lei nº 13.145/2017 à BNCC. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Natal, v. 2. 2020.

SANTOS, S. R.; AZEVEDO, M. A. A contrarreforma do ensino médio e os rumos da educação profissional no Brasil. Revista Labor, Fortaleza, n. 20, v. 1, p. 78-95, 2018.

SILVA, R. G. A.; SILVA, N. G. A. Política, poder e totalitarismo: uma análise na perspectiva de Hannah Arendt. Revista Labor, Fortaleza, n. 10, v.1, p. 139-155, 2013.

Published

2020-05-11

How to Cite

SOUZA, Francisco das Chagas Silva; SILVA, João Fredson da; LEITE, Maria da Conceição Souza do Nascimento Carlos. Schools and Teachers at a Hot Seat:: far right and the escola sem partido movement. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 22, p. 114–130, 2020. DOI: 10.29148/labor.v1i22.44040. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/44040. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.