Philosophy teaching in an omnilateral human formation perspective

Authors

  • Daniel Oliveira da Silva Instituto Federal de Alagoas - IFAL
  • Fábio Francisco de Almeida Castilho Instituto Federal de Alagoas - IFAL

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.44189

Keywords:

Teaching Philosophy. Education. Omnilateral Training. Work.

Abstract

This article, an integral part of a research in development at the Professional Master's level in Professional and Technological Education (ProfEPT), is intended to reflect on the teaching of philosophy from an omnilateral human formation perspective, reflecting on the notions of work as an educational principle and polytechnic education. Bibliographic in nature, the research is approached from three points: the relationship between philosophy and education; work as an educational principle in human formation; and, finally, polytechnic education based on the concept of omnilateral training.

Author Biographies

Daniel Oliveira da Silva, Instituto Federal de Alagoas - IFAL

Discente do Mestrado Profissionalizante em Educação Profissional do IFAL

Fábio Francisco de Almeida Castilho, Instituto Federal de Alagoas - IFAL

Professor de História do Instituto Federal de Alagoas, Campus Marechal Deodoro. Possui graduação em História pela Universidade Federal de São João Del-Rei (UFSJ), mestrado em História pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), doutorado em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) e Pós-doutorado em História pela Faculdade de Economia e Administração da Universidade de São Paulo (FEA/USP). Professor e pesquisador do Mestrado Profissional em Educação Profissional (PROFEPT), Edital n. 02/2017, Rede Nacional, Polo Maceió. Membro dos grupos de pesquisa GEPEPT e GENTELLI. Tem experiência na área de História e Educação Profissional, atuando principalmente nos seguintes temas: Transição da mão de obra, Elites Políticas, Republicanismo, Ensino e elaboração de Produtos na Educação Profissional. 

References

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda; MARTINS, Maria Helena Pires. Filosofando: introdução à filosofia. – 3. ed. revista – São Paulo: Moderna, 2003.

BONAMIGO, Carlos Antônio. Limites e possibilidades históricas à educação omnilateral. EDUCERE - Revista da Educação, Umuarama, v. 14, n.1, p. 83-101, jan/jun, 2014.

BORGES, Liliam Faria Porto. Educação, escola e humanização em Marx, Engels e Lukács. Revista Educação em Questão, Natal, v.55, n.45, pp.101-126, jul./set, 2017. Disponível em: illkm.pdf. Acesso em: 05 nov. 2019

CIAVATTA, Maria. O Ensino Integrado, a politecnia e a educação omnilateral. Por que lutamos? Trabalho e Educação. Belo Horizonte, v. 23, n. 1, p. 187-205, jan/abr, 2014.

CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. Ensino médio integrado. In: CALDART, Roseli Salete et al. (Org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: EPSJV; São Paulo: Expressão Popular, 2012.

COELHO, Maria Inês Matos; COSTA, Anna Edith Bellico da (Org). A educação e a formação humana: tensões e desafios na contemporaneidade. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Tradução de Moacir Gadotti e Lillian Lopes Martin. 29. ed. – Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

FRIGOTTO, CIAVATTA, RAMOS. O trabalho como princípio educativo no projeto de educação dos trabalhadores. In: COSTA, Hélio; CONCEIÇÃO, Martinho (Org). Educação Integral e Sistema de Reconhecimento e certificação educacional e profissional. São Paulo: cut, 2005.

GRABOWSKI, Gabriel; KUENZER, Acácia Zeneida. A produção do conhecimento no campo da Educação Profissional no regime de acumulação flexível. Holos, v. 6, p. 22–32, 2016. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/4983. Acesso em: 11 de maio de 2019

Kuenzer, Acácia Zeneida. Educação e trabalho no Brasil: o estado da questão. – 2. Impressão. – Brasília: INEP, 1991.

LESSA, Sérgio e TONET, Ivo. Introdução à filosofia de Marx. – 1. ed. – São Paulo: Expressão Popular, 2008.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Filosofia da educação. 3. ed. – São Paulo: Cortez, 2001.

LUCKESI, Cipriano Carlos e PASSOS, Elizete Silva. Introdução à filosofia: aprendendo a pensar. 7. ed. – São Paulo: Cortez, 2012.

KOHAN, Walter Omar (org.); CERLETTI, Alejandro A. [et al.]. Filosofia: caminho para seu ensino. – Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

MACENO, Talvanes Eugênio. A Impossibilidade da Universalização da Educação. – São Paulo: Instituto Lukács, 2019.

MANACORDA, Mario Alighiero. Marx e a pedagogia moderna. Campinas, SP: Editora Alínea, 2007.

MARX, Karl. O Capital – Crítica da Economia Política. Volume I – Livro Primeiro. Tradução: Regis Barbosa e Flávio R. Kohte. 3. ed. – São Paulo: Nova Cultural, 1988.

MARK, Karl; ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã. 1º Capítulo seguido das Teses sobre Feuerbach. São Paulo: Centauro Editora, 1984.

MARK, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto do partido comunista. Tradução Antonio Carlos Braga. 1. ed. São Paulo: Lafonte, 2018.

MARK, Karl; ENGELS, Friedrich. Textos sobre Educação e Ensino. [e-book] Campinas: Navegando Publicações, 2011. Disponível em: https://www.editoranavegando.com/textos-sobre-educacao-e-ensino. Acesso em: 20 abril de 2020.

MASCARENHAS, Ângela Cristina Belém. O trabalho e a identidade política da classe trabalhadora. Goiânia: Alternativa, 2002.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. Tradução: Isa Tavares. – 2. ed. – São Paulo: Boitempo, 2008.

MOURA, Dante Henrique. Educação básica e educação profissional e tecnológica: Dualidade histórica e perspectiva de integração. IN: HOLOS. Ano XXIII, Vol. 2, 2007. Revista eletrônica do CEFET-RN. Disponível em: https://doi.org/10.15628/holos.2007.11. Acesso em: 11 maio 2019.

NISKIER, Arnaldo. Educação em primeiro lugar. 2. ed. – São Paulo: Moderna, 1992.

NOGUEIRA, Maria Alice. Educação, saber, produção em Marx e Engels. São Paulo: Cortez, 1990.

NOSELLA, Paolo. Trabalho e perspectivas de formação dos trabalhadores: para além da formação politécnica. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v.12, n.34, pp.137-151, 2007, [online]. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S141324782007000100011&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 11 maio 2019.

RAMOS, Marise Nogueira. Concepção do ensino médio integrado. (Versão ampliada de outro título “Concepção de Ensino Médio Integrado à Educação Profissional”, neste foi incorporado discussões realizadas no seminário promovido pela Secretária de Educação do Estado do Pará nos dias 08-09/maio), 2008. Disponível em: https://tecnicadmiwj.files.wordpress.com/2008/09/texto-concepcao-do-ensino-medio-integrado-marise-ramos1.pdf. Acesso em: 11 maio 2019.

RAMOS, Marise Nogueira. História e política da educação profissional [recurso eletrônico] – Dados eletrônico (1 arquivo: 585kilobytes). – Curitiba, 2014: Instituto Federal do Paraná. – (coleção formação pedagógica; v. 5).

SANDRINI, Marcos. As origens gregas da filosofia. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

SAVIANI, Dermeval. O trabalho como princípio educativo frente às novas tecnologias. In: Ferretti, Celso J. et al. (Orgs.). Novas tecnologias, trabalho e educação: um debate multidisciplinar. Petrópolis: Vozes, 1994.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica. Primeiras aproximações. 6. ed. Campinas: Autores Associados, 1997.

SAVIANI, Dermeval; DUARTE, Newton. A formação humana na perspectiva histórico -ontológica. Rev. Bras. Educ. Rio de Janeiro, v. 15, n. 45, pp. 422-433, dezembro, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S 14132 4782010000300002 lng=en&nrm=iso. Acesso em 11 de abril de 2020.

SEVERINO, Antônio Joaquim. A busca do sentido da formação humana: tarefa da Filosofia da Educação. Educ. Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 3, pp. 619-634, dezembro, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S151797022006000300013&lng=en&nrm=iso. Acesso em 13 de abril de 2020.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Filosofia. – 2. ed. – São Paulo: Cortez, 2007.

TEIXEIRA, Anísio. Filosofia e educação. Rev. Brasileira de Estudos Pedagógicos. Rio de Janeiro, v.32, n.75, jul./set. pp.14-27, 1956. Disponível em: http://www.bvanisioteixeira.ufba.br/artigos/filosofia.html. Acesso em 13 de abril de 2020.

Published

2020-12-22

How to Cite

SILVA, Daniel Oliveira da; CASTILHO, Fábio Francisco de Almeida. Philosophy teaching in an omnilateral human formation perspective. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 24, p. 511–525, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i24.44189. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/44189. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.