Ethnic awareness of indigenous teaching work in Ceará (1988-2018)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i23.44364

Keywords:

Consciência Étnica, Trabalho e Docência.

Abstract

We analyzed the formation of ethnic awareness of indigenous teaching work in the state of Ceará, in Brazilian Northeast, between the years of 1998 and 2018. We selected as the preferenced source of our study the stories of teachers’ professional life, who, among other things, consciously claim the right to indigenous teaching practice, that is, the resumption of the leading role of indigenous peoples in their own education. Politically, for the indigenous movement, the guarantee of a specific, differentiated and intercultural education necessarily requires compliance with the Indigenous School Legislation, which ensures that the community school teacher has to be indigenous. Thus, this means that the political claim for the right to indigenous teaching practice reaffirms the understanding that “the educator himself must be educated” (MARX, 2002) by the physical and social realities of indigenous culture. In this regard, Mariátegui (2007) analyzes the issue of indigenous education in Latin America, still in the first decades of the XX century, in the perspective of Marxist-inspired Indianism. The author argued against the alienating education imposed by the colonizers, claiming the need for an anti-capitalist, anti-hegemonic, autonomous and horizontal education “promoted by the Indians themselves”, which would necessarily articulate with the criticism of private land-ownership. For Mariátegui (2007) “the Indian problem is the land problem”, therefore, a matter of “education beyond capital” (MÉSZÁROS, 2008).

Author Biography

Roberto Kennedy Gomes Franco, Universidade da Integração da Lusofonia Afro-Brasileira-Unilab

Roberto Kennedy Gomes Franco. Professor da UNILAB - Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira. Pós-doutorando em História da Educação pela Universidade de Lisboa. Doutor em Educação Brasileira/UFC; Mestre em Ciências da Educação/UFPI e Graduado em História/UFC.  Coordenador do GIM – Grupo de Investigação Marxista. Membro do GEPI-Grupo de Estudo com os Povos Indígenas. Temas de interesse: História da Educação; História Indígena. Corpo, Saúde e Doença. Memória, Trabalho e Luta de Classes; Crítica da Economia Política. E-mail: robertokennedy@unilab.edu.br

References

AIRES, Max Maranhão Piorsky. De aculturados a índios com cultura: estratégias de representação do movimento de professores tapebas em zonas de contato. In: Max Maranhão P. AIRES. (Org.). Políticas interculturais e escolas indígenas no Nordeste brasileiro. Fortaleza: EDUECE, 2009.
ANACÉ, Angélica. Entrevista concedida a Roberto Kennedy Gomes Franco, 2017. ANACÉ, Júnior. Entrevista concedida a Roberto Kennedy Gomes Franco, 2017. BENJAMIM, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução Sérgio Paulo Rouanet. – 7. ed. – São Paulo, 1994.
CUNHA, Manuela Carneiro da. Por uma história indígena e do indigenismo. In: Cultura com aspas e outros ensaios. São Paulo: Cosac Naify, 2009.
GALEANO, Eduardo. As veias abertas da América Latina. Porto Alegre: L&PM, 2012. GRAMSCI, Antônio. Os Intelectuais e a Organização da Cultura. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. 7ª Edição. Editora Civilização brasileira.1989.
HOBSBAWM, Eric. A outra história: algumas reflexões. In: KRANTZ, Frederick (org.). A outra história: ideologia e protesto popular nos séculos XVII a XIX. Tradução: Ruy Jungmany. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1998.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Características gerais dos indígenas no Censo Demográfico 2010 – resultados do Universo. Rio de Janeiro: IBGE, 2012.
KANINDÉ, Ivoneice. Entrevista concedida a FRANCISCO WALLISON BATISTA DE LIMA, 2015.
KANINDÉ, Suzenalson. Mesa-redonda. Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, 2017.
LEONTIEV, A.N. (1972) O desenvolvimento do psiquismo. Trad. Manuel D. Duarte. Lisboa: LUKÁCS, György. Ontologia do Ser Social. A Falsa e a Verdadeira Ontologia de Hegel. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. São Paulo: Ciências Humanas, 1979b.
LUKÁCS, György. Ontologia do Ser Social. Os Princípios Ontológicos Fundamentais de Marx. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. São Paulo: Ciências Humanas, 1979a.
MAGALHÃES, Justino; ESCOLANO, Agustín. Os Professores na História. Porto: Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação/ Sociedad Española de Historia de la Educación, 1999.
MARIÁTEGUI, José Carlos. Mariátegui sobre educação. São Paulo: Xamã, 2007. MARIÁTEGUI, José Carlos. Sete ensaios de interpretação da realidade peruana. São Paulo: Expressão Popular, 2010.
MARX, Karl. Miséria de la Filosofia. Buenos Aires: Ed. Actualidade, 1927.
MARX, Karl. Manuscritos Econômico-filosóficos. Tradução de Jesus Ranieri, São Paulo: Boitempo: 2004.
MARX, Karl e ENGELS, Friedrich. Sobre o Sindicalismo. Seleção de Textos de C. Bastien; Tradução do Francês de João Manuel. Pontos de Vista, São Paulo, 1968.
MARX, Karl. A Ideologia Alemã. Karl Marx e Friedrich Engels; [introdução de Jacob Gorender]; tradução Luis Claudio de Castro e Costa. – São Paulo: Martins Fontes, 1998. (Clássicos).
MARX, Karl. Crítica ao programa de Gotha. In: MARX, Karl. ENGELS, Friedrich. Obras escolhidas. São Paulo: Alfa-ômega, 1980.
MARX, Karl. O 18 de Brumário e Cartas a Kugelmann. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997. MARX, Karl. O Capital – Crítica da Economia Política. Livro Primeiro – O Processo de Produção do Capital – Volume I. Tradução de Reginaldo Sant’Anna. 4ª edição, 1890, Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira S.A.
MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política. Vol. I, Livro I – O processo de produção do Capital. 13 ed. Rio de Janeiro: Bertraud do Brasil, 1989.


MARX, Karl. Teses sobre Feuerbach. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã. 3.ed. São Paulo: Livraria Editora Ciências Sociais, 1982.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto comunista. São Paulo, SP: Boitempo Editorial, 2007.
MÉSZÁROS, István, A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2008. MÉSZÁROS, István. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição / István Mészarós; tradução Paulo Cezar Castanheira, Sérgio Lessa. 1.ed. revista. São Paulo: Boitempo, 2011.
MUNDURUKU, Daniel. O Caráter Educativo do Movimento Indígena Brasileiro (1970- 1990), São Paulo: Paulinas, 2012.
OLIVEIRA, João Pacheco de. O Nascimento do Brasil e outros ensaios: “pacificação”, regime tutelar e formação de alteridades. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2016.
PORTELLI, Alessandro. Forma e significado na história oral. A pesquisa como experimento em igualdade. PROJETO HISTÓRIA, 14, revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História e do Departamento de História da PUC-SP, 1997.
POTIGUARA, Rita Elizangela Pereira da Silva. Entrevista concedida a Roberto Kennedy Gomes Franco, 2017.
SAVIANI, Dermeval. O debate teórico e metodológico no campo da História e sua importância para a pesquisa educacional. IN: SAVIANI, Dermeval; LOMBARDI, José Claudinei; SANFELICE, José Luís (orgs). História e História da Educação: o debate teórico- metodológico atual. Campinas: Autores Associados/HISTEDBR, 1998. pp.7-15.
SAVIANI, Dermeval. O debate teórico e metodológico no campo da história e sua importância para a pesquisa educacional. IN: SAVIANI, Dermeval; LOMBARDI, José Claudinei; SANFELICE, José Luís (orgs). História e história da educação: o debate teórico- metodológico atual. Campinas: Autores Associados/HISTEDBR, 1998.
SOUZA, Maria Cecília Cortez Christiano de. A Escola e a memória. Bragança Paulista: IFAN- CDAPH. Editora da Universidade São Francisco/EDUSF, 2000.
STRECK, D; ADAMS, T; MORETTI, C. Pensamento pedagógico em nossa América: uma introdução. In: STRECK, D. (Org.). Fontes da Pedagogia latino-americana: uma antologia. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. pp. 19-35.
TAPEBA, João Kennedy. Entrevista concedida a Roberto Kennedy Gomes Franco, 2017. TAPEBA, Weibe. II Conferência Nacional de Educação Escolar Indígena, 2017.
THOMPSON, E. P. Prefácio. In: THOMPSON, E. P. A Formação da Classe Operária Inglesa. Tradução Denise Bottman. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
THOMPSON, E.P. A miséria da teoria, ou um planetário de erros. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.
THOMPSON, E.P. As peculiaridades dos ingleses e outros artigos. Campinas: Editora da Unicamp, 2001.
THOMPSON, Edward. Os românticos: a Inglaterra na era revolucionária. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

Published

2020-06-29

How to Cite

GOMES FRANCO, Roberto Kennedy. Ethnic awareness of indigenous teaching work in Ceará (1988-2018). Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 23, p. 131–152, 2020. DOI: 10.29148/labor.v1i23.44364. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/44364. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.