Professional Education in Higher Distance Education and the role of tutoring for human training

an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i23.44401

Keywords:

Tutoring, Experience Reporting, Professional Education, Distance Education, Higher Education

Abstract

The growth of digital information and communication technologies has shown that various sectors of society have been benefited and have passed by changes with featured for Distance Education, which has evolved with each new technology, such as letter, radio, television, to the internet. Along with this path, it provided greater spatio-temporal reach and reduced the distance between students and teachers. With the internet and the possibility to attend an increasing numbers of students, for the composition of a distance learning course, new actors came on the scene, such as the case of the mediating professor, considered a presential and distance tutor. The tutoring has the function of guiding and monitoring the development of students, as well as assess learning, mediating the process between students and teachers. This study brings as a problematic justification the need to understand of what is tutoring in distance higher education, and aims to reflect on its performance for the human education of students. The research is bibliographic and documentary and uses as arguments and experiences derived from the tutoring process in its arguments, because seeks to discuss its contribution to the students' human formation. The considerations highlight that tutoring in distance education has a primary role for the learning of students in the human formation process, mainly in pedagogical training courses for unlicensed graduates.

Author Biographies

Lenina Lopes Soares Silva, Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e em Ciências Sociais pela Universidade Luterana do Brasil; é Especialista em Psicopedagogia pela Universidade Potiguar; fez Curso de Aperfeiçoamento em Pesquisa em Educação pelo Espaço Oficina de Ciência e Arte; Mestrado e Doutorado, no Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais, da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Líder do Núcleo de Pesquisa em Educação, Ciência, Tecnologia e Trabalho (Necttra) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Orientação Educacional, Consultoria em Organização de Instituições Educativas e Pesquisa em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, ensino-aprendizagem, organização escolar, mediação pedagógica, políticas educacionais, memória e história da educação.

Adriana Aparecida de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN)

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2005), mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2008) e doutorado em Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2013). É Pós Doutora pelo Programa de Pós Graduação em Educação Profissional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Direitos Humanos e Ética, atuando principalmente nos seguintes temas: violência, Juventude e Políticas públicas em Educação.

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Published

2020-06-16

How to Cite

DIÓGENES, Maria Helena Bezerra da Cunha; SILVA, Lenina Lopes Soares; SOUZA, Adriana Aparecida de. Professional Education in Higher Distance Education and the role of tutoring for human training : an experience report . Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 23, p. 202–222, 2020. DOI: 10.29148/labor.v1i23.44401. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/44401. Acesso em: 10 may. 2024.

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