Curriculum, memory and image:

teaching perspectives for the teaching of Quilombola History in Integrated High School

Authors

  • Diego dos Santos Alves Instituto Federal de Alagoas - IFAL
  • Beatriz Medeiros de Melo Instituto Federal de Alagoas (IFAL) campus Viçosa

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.60154

Keywords:

History. Memory. Curriculum. Quilombolas. Comprehensive Education., Historia. Memoria. Plan de estudios. Política de inclusión social. Educación integral.

Abstract

This article presents a stage of the development of action research underway in the context of ProfEPT / Ifal that aims to investigate the place of quilombola memory in the collective memory and in the official curriculum of the Integrated High School (EMI) courses and, then, produce a documentary audiovisual as a didactic resource that expands the scope of integral education. The stage under analysis is the preliminary diagnosis of action research, which expresses the perception of teachers at the Federal Institute of Alagoas about the limits and possibilities for the inclusion of the debate on quilombola history and memory in EMI. It is a study that is methodologically affiliated to the qualitative approach, with input in the method of action research and bibliographic review. Thus, we collected the data through semi-structured questionnaires, applied to 28 History professors via the Google Forms online platform, and carried out a bibliographic research that allowed us to discuss the relationship between curriculum and memory as a way to improve integral education and reframing the place occupied by Afro-Brazilian communities in EMI educational practices. We conclude that the proposal for an audiovisual documentary, as an Educational Product, contributes to the inclusion of the quilombola theme in the curriculum, values ​​Afro-Brazilian history and memory and collaborates with the denaturalization of prejudice.

Author Biographies

Diego dos Santos Alves, Instituto Federal de Alagoas - IFAL

Licenciado em História pela Universidade Federal de Alagoas (2008). Atuou como Assistente em Administração (2009-2017) no Instituto Federal de Alagoas - Campus Marechal Deodoro, coordenando, ainda, por dois anos o Programa Nacional de Acesso ao Ensino Técnico e Emprego (PRONATEC). Atuou, ainda, como Técnico em Assuntos Educacionais (2017-2019) no Instituto Federal de Alagoas - Campus Santana do Ipanema. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Gestão Educacional. Mestrando em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT) do Instituto Federal de Alagoas. Atualmente é Professor EBTT no Instituto Federal de Alagoas - Campus Santana do Ipanema.

Beatriz Medeiros de Melo, Instituto Federal de Alagoas (IFAL) campus Viçosa

Doutora em Sociologia pela Universidade Federal de São Carlos, com tese defendida sobre reprodução social e resistência camponesa. A tese recebeu o prêmio José Gomes da Silva de Melhor Tese de Doutorado em Sociologia Rural pela SOBER no ano de 2013. Estágio de doutorado sanduíche no Instituto de Investigaciones Sociales de la UNAM, com supervisão de Hubert C. de Grammont. Mestre em Geografia pela Faculdade de Ciências e Tecnologia da UNESP, campus de Presidente Prudente, com dissertação defendida sobre a migração e trabalho rural. Graduada em Ciências Sociais pela Faculdade de Ciências e Letras da UNESP, campus Araraquara, quando participou como bolsista de iniciação científica de pesquisas acerca das temáticas do trabalho rural, migrações e reforma agrária. Experiência de docência no Mestrado Acadêmico, Mestrado Profissional, Ensino Superior, Ensino Médio, Ensino a Distância e Ensino Profissionalizante, e experiência de investigação no CNPq, FAPESP, FAPEAL, FUNDAP e IFAL. Realizou pesquisa de pós-doutoramento (PPG de Sociologia da UFSCar) envolvendo a temática da moralidade e dos sentimentos na mobilização das estratégias de reprodução do campesinato. Atualmente, é professora do Instituto Federal de Alagoas (IFAL), campus Viçosa, lecionando no Ensino Médio Integrado ao Técnico, em cursos de graduação e no Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnologia (nacional, em rede). É docente do Mestrado Acadêmico em Sociologia da UFAL. Integra o Grupo TRAMA/UFScar (Terra, Trabalho, Memória e Migração), o grupo Ruralidades, Ambiente e Sociedade (UFSCar) o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação Profissional e Tecnológica - GEPEPT. 

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Published

2020-12-21

How to Cite

ALVES, Diego dos Santos; MEDEIROS DE MELO, Beatriz. Curriculum, memory and image:: teaching perspectives for the teaching of Quilombola History in Integrated High School. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 24, p. 303–326, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i24.60154. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/60154. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê

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