Inventorying the educacion financing at the colonial time and the first signs of professional education

Authors

  • Ramon Igor da Silveira Oliveira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN
  • Maria Aparecida dos Santos Ferreira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.60181

Keywords:

Education financing., Professional education., Colonial Brazil.

Abstract

This paper aims to list the measures taken for the financing of education in Colonial Brazil and to point out the first signs of professional education. As a method, historical-dialectical materialism was chosen, applying the qualitative approach and exploratory bibliographic research. It was discovered that education obtained resources from several sources during its course in the colonial period of Brazil, ranging from donations to the creation of specific taxes for its financing. The evidence of vocational training was also pointed out, highlighted on occasions in which the less affluent received teaching of manual crafts in workshops instead of formal education, provided to the aristocracy.

Author Biographies

Ramon Igor da Silveira Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN

Mestrando em Educação Profissional pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN (2020-2022). Licenciado em Biologia pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN) - Campus Macau (2014-2018). Durante a Graduação, atuou como bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID), no Subprojeto de Biologia, promovido pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) (2015-2018). Ademais, foi Monitor da Disciplina de Biologia Celular durante o primeiro semestre de 2016; participou do Projeto de Extensão "Raízes Econscientes – Educação Ambiental para o município de Macau/RN" (2017); e dos Projetos de Pesquisa "Caracterização química de extratos obtidos de macroalgas da Costa Branca potiguar" e "Avaliação da Atividade Antimicrobiana de Extratos Obtidos de Macroalgas Coletadas na Região Salineira do Rio Grande do Norte" (2018).

Maria Aparecida dos Santos Ferreira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Possui Licenciatura em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (1988), Especialização em Formação do Educador pela Universidade Estadual do Rio Grande do Norte (2002), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2010) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2014). Atualmente é docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, São Paulo do Potengi; Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional (PPGEP/IFRN) a partir de 2017); e Coordenadora da Linha de Política e Práxis da Educação Profissional (2019). 

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Published

2020-12-19

How to Cite

OLIVEIRA, Ramon Igor da Silveira; FERREIRA, Maria Aparecida dos Santos. Inventorying the educacion financing at the colonial time and the first signs of professional education. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 24, p. 110–130, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i24.60181. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/60181. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê

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