Alternative spaces of education for work:

formation and practice of educators in contexts of social vulnerability

Authors

  • Ana Maria Freitas Teixeira Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Centro de Cultura, Linguagens e Tecnologias Aplicadas (UFRB/CECULT)
  • Ilzimar Gloria Ferreira Oliveira Universidade do Estado da Bahia -Uneb

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.60221

Keywords:

Professional Education. Non-governmental organization. Pedagogical formation. Youth

Abstract

The text aims to address the offer of professional education by the third sector based on results of research carried out with two non-governmental organizations (NGOs) located in outskirts of the city of Salvador, capital of Bahia. The proposed reflection considers that, in parallel existence of a federal network structured around this educational modality that even counts with recognition and prestige it is possible to identify the existence of another ‘network’ that directs its provision of job training to a young population characterized by a situation of vulnerability. If, on the one hand, the profile of the young people served distinguishes these two networks, on the other hand the offer of training for work is a point of convergence between them, despite all their specificities.These specificities, however, do not prevent these two universes from confronting the issue training and pedagogical practice of its teachers and instructors when it comes to dealing with interfaces between education and work in learning situations involving youth. For addressing these aspects, narrative interviews were conducted with those responsible for the courses offered by the surveyed NGOs.

Author Biographies

Ana Maria Freitas Teixeira, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Centro de Cultura, Linguagens e Tecnologias Aplicadas (UFRB/CECULT)

Licenciada em Historia pela Universidade Católica do Salvador (UCSAL), Bacharel em Ciências Socias (Sociologia) pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestre em História Social pela Universidade de São Paulo (USP) e Doutora em Ciências da Educacão Sociologia - Université Paris 8. Atualmente é Professora Associada da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) no Centro de Cultura, Linguagens e Tecnologias Aplicadas (CECULT). Coordenadora do Núcleo de Estudos Interdisciplinares e Formação Geral (NUVEM/CECULT) entre 2015-2017. Professora-orientadora do Programa de Pós-Graduação em Educação (NPGED) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (NPGECIMA) da Universidade Federal de Sergipe entre (2008-2015). Participa dos Grupos de Pesquisa Educação e Contemporaneidade (Educon/UFS) e Formação e Investigação em Práticas de Ensino - FIPE. Atua nas áreas de Educação, Cultura, Trabalho, Juventude. Temas de pesquisa: ensino, transições educacionais e trajetórias sociais; ensino superior, culturas juvenis, relação com o saber.

Ilzimar Gloria Ferreira Oliveira, Universidade do Estado da Bahia -Uneb

Possui graduação em Ciências Sociais - Universidade Federal da Bahia (1985) e mestrado em Ciencias da Educaçao - Paedagoagische Hochschule Freiburg - Alemanha (1996). Doutora pela Universidade de Viena - Áustria (2016). É professora assistente da Universidade do Estado da Bahia, lotada no Campus XIV, vice diretora do Campus XIV e ex-coordenadora do Observatório da Educação Básica do Território do Sisal - OBEDUCS. Coordenadora do Curso de Licenciatura em História. Atuou como Profa.Substituta em Instituições do ensino superior, a saber, na Universidade Federal da Bahia, Universidade Estadual de Feira de Santana e na Faculdade Santíssimo Sacramento. Tem experiência na área de Educação e Sociologia, pesquisando e orientando trabalhos principalmente os seguintes temas: a relações sociais nas escolas, violência escolar, construção de identidade, exclusão e inclusão social e escolar, narrativas biográficas, educação de jovens.

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Published

2020-12-20

How to Cite

TEIXEIRA, Ana Maria Freitas; OLIVEIRA, Ilzimar Gloria Ferreira. Alternative spaces of education for work:: formation and practice of educators in contexts of social vulnerability. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 24, p. 228–251, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i24.60221. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/60221. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê

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