Historical process of Professional and Technological Education in Brazil:

from the origins of Professional Education to the creation of Federal Institutes

Authors

  • Eliane Cristina Gualberto Melo Mineiro Instituto Federal do Norte de Minas Gerais- IFNMG
  • Frederico Antonio Mineiro Lopes Universidade Federal de Minas Gerais-UFMG

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.60233

Keywords:

Professional and technological education. Historical process. Legislation. Federal Institutes of Education, Science and Technology.

Abstract

Professional and technological education in Brazil has undergone significant transformations throughout its history, according to the political perspective of each government term. The purpose of this article is to present the historical context of professional education in Brazil in its origins, as well as its development and consequences that culminated in the policy of creating the Federal Institutes of Education, Science and Technology, instituted by law no. 11.892/2008. The topic is presented in three strands: the history of professional education in Brazil; the creation of the Federal Network for Professional and Technological Education; and, finally, the process of constituting the Federal Institutes of Education, Science and Technology within the totality of Brazilian professional and technological education, as a public policy. The methodological procedures used, predominantly qualitative, were documentary research and bibliographic analysis. This study showed that the history and memory of technological professional education in Brazil reveal that its constitution has passed through a complex and fragmented historical process. It was also found that its evidence was specific and less prevalent in the colonial and imperial period, having been incipiently instituted in that period. In 1909 it was consolidated as a federal network of professional and technological education, and only at the beginning of the 21st century was there, in fact, an expansion throughout the national territory as a public educational policy intended as a proposal for professional training.

Author Biographies

Eliane Cristina Gualberto Melo Mineiro, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais- IFNMG

Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB, na linha de pesquisa Políticas Públicas e Gestão da Educação.Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Montes Claros (1999) e graduação em Administração pela Universidade Estadual de Montes Claros (2001). Atualmente é pedagoga no Instituto Federal do Norte de Minas Gerais -IFNMG. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação. Possui habilitações em: Magistério das matérias Pedagógicas do 2º grau, Supervisão Escolar de 1º e 2º graus e Inspeção Escolar de 1º e 2º graus.

Frederico Antonio Mineiro Lopes, Universidade Federal de Minas Gerais-UFMG

Doutor em Desenvolvimento Social pela Universidade Estadual de Montes Claros, linha de pesquisa Relações Socioeconômicas e Estado (2019). Mestre em Administração pela Universidade Federal de Lavras (2004). Atualmente é Professor Adjunto na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Tem experiência em pesquisa na área de Desenvolvimento, com ênfase em Gestão Social, Ambiente e Desenvolvimento Rural, Antropologia Rural, Ética, Etnografia, Educação Popular e Epistemologia. Atua nos cursos de Administração, Agronomia, Engenharia Agrícola e Ambiental, Engenharia Florestal e Zootecnia, onde leciona as seguintes disciplinas: Ética e Responsabilidade Social, Economia Rural, Planejamento Social e Associativismo, Extensão Rural, Estudos Antropológicos e Administração Pública. Desde 2019 foi indicado para a Coordenação de Extensão do Instituto de Ciências Agrárias da UFMG - Campus Regional de Montes Claros, cargo que também exerceu em 2013 e 2014.

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Published

2020-12-21

How to Cite

MINEIRO, Eliane Cristina Gualberto Melo; LOPES, Frederico Antonio Mineiro. Historical process of Professional and Technological Education in Brazil: : from the origins of Professional Education to the creation of Federal Institutes. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 24, p. 279–302, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i24.60233. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/60233. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê

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