THE integrated curriculum in the middle technical teaching of the IEMA:

the students' perception

Authors

  • Karyanne Moreira da Silva Nogueira Rosa Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Maranhão - PPGE/UFMA
  • Ilma Vieira do Nascimento Universidade Federal do Maranhão - UFMA

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.61544

Keywords:

High school, Human and professional formation

Abstract

This article is based on a master’s degree research on the integrated curriculum of technical high school of the Institute of Education, Science and Technology of Maranhão (IEMA), located in the municipality of Bacabeira. The contribution of the curriculum proposal of this Institute to the human and professional training of students was analyzed, focusing on the integrated curriculum full-time. The perceptions of the Institute's 3rd grade students were a fundamental point for the understanding of that contribution, obtained by the application of pre-formed questionnaires and by the focal group technique. It is a qualitative research based on several scholars, such as: Bernstein (1996), Frigotto (2004), Santomé (1998), Lopes (2006), among others. We also rely on documents from the School of Choice Model of the Institute of Co-responsibility for Education (ICE), which are the guidelines of the Pedagogical Proposal of IEMA. The research allowed us a more accurate view of the students' perception about the curriculum integrated full time in IEMA's High School, expressed by them as a curriculum that goes beyond a merely technical instrument as it provides the professionalization linked to an integral human formation materialized in the Life Project. It also allowed us to understand that the contextualized organization of time and study routine established between students and school staff is fundamental in the achievement of a proposal of curricular integration.

Author Biographies

Karyanne Moreira da Silva Nogueira Rosa, Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Maranhão - PPGE/UFMA

Supervisora Escolar da Secretaria Municipal de Educação de Bacabeira-MA. Professora de Séries Inciais do Município de São Luís - MA. Docente do Centro de Ensino Superior de Bacabeira - CESBA, ministrando a disciplina de Pesquisa e Práticas Pedagógicas I (60 h/a). Mestra em Educação, pelo Programa Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Maranhão PPGE/UFMA. Integrante do Grupo de Pesquisa Escola, Currículo, Formação e Trabalho Docente que faz parte do PPGE/UFMA. Especialista em Gestão Escolar Integrada e Práticas Pedagógicas, pela Universidade Cândido Mendes (UCAM). Especialista em Concepções Pedagógicas, pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul. Licenciada em Pedagogia, pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Bacharel em Turismo pela Faculdade do Maranhão (FACAM).

Ilma Vieira do Nascimento , Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão (1963). Mestra em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1986). Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (1996). Parecerista ad hoc da FAPEMA. Professora Associada da Universidade Federal do Maranhão. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Teoria Geral de Planejamento e Desenvolvimento Curricular, atuando principalmente nos seguintes temas: currículo, formação do professor, política educacional e ensino superior.

References

APPLE, Michael W. A política do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional? In: MOREIRA, Antônio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu. Currículo, cultura e sociedade. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 71-106.

BERNSTEIN, Basil. A Estruturação do discurso pedagógico: classe, códigos e controle. Petrópolis: Vozes, 1996.

CIAVATTA, Maria. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (org). Ensino Médio Integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Ensino Médio: desafios e reflexões. Campinas, SP: Papirus, 1994.

FRIGOTTO, G. A interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas ciências sociais. In: JANTSCH, A. P.; BIANCHETTI, L. (org). Interdisciplinaridade: para além da filosofia do sujeito. 7 ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

GIROUX, Henry, A.; SIMON, Roger. Cultura Popular e pedagogia crítica: a vida cotidiana como base para o conhecimento curricular. In: MOREIRA, Antônio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu. Currículo, cultura e sociedade. 12 ed. São Paulo: Cortez,
2011. p. 107-140.

KOSIK, K. Dialética do concreto. São Paulo: Paz e Terra, 1978.

LOPES, Alice R. C. Integração e disciplinas nas políticas de currículo. In: LOPES, Alice R. C; MACEDO, Elizabeth F. de; ALVES, Maria Palmira C. (org). Cultura e Política de Currículo. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2006, p.139-160.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LÜCK, H. Pedagogia interdisciplinar: fundamentos teóricos-metodológicos. Rio de Janeiro: Vozes, 1994. p.60.

MARANHÃO. Regimento Geral. Estabelecido para complementar e normatizar as disposições emanadas da Lei nº 10.385, de 21 de dezembro de 2015, que reorganizou o IEMA. Diário Oficial do Estado do Maranhão: São Luís, MA, ano 109, n. 65, p. 2 - 19, 8 abr. 2016. Disponível em: http://www.secti.ma.gov.br/files/2015/04/Regimento-Geral-do-IEMA.pdf. Acesso em: 21 ago. 2019.

MARANHÃO. Secretaria de Estado de Ciência, Tecnologia e Inovação - SECTI. Proposta Pedagógica das Unidades Plenas: Instituto de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IEMAs). São Luís, MA, 2016. Disponível em: http://www.iema.ma.gov.br/wp-content/uploads/2017/01/PROPOSTA-PEDAG%C3%93GICA-DO-IEMA-2017.pdf. Acesso em: 15 dez. 2020.

MOLL, Jaqueline. (org.) Educação Integral: texto referência para o debate nacional. Brasília, DF, 2009. Série Mais Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/cadfinal_educ_integral.pdf. Acesso em: 22 ago. 2019.

PERNAMBUCO. Instituto de Corresponsabilidade pela Educação – ICE. Modelo Pedagógico da Escola da Escolha e seus princípios educativos.1. ed. Recife, 2015. 56 p. Disponível em: http: http://www.secti.ma.gov.br/files/2016/10/MP-PRINCIPIOS-EDUCATIVOS.pdf. Acesso em: 15 dez. 2020.

ROSA, Karyanne Moreira da Silva Nogueira. Currículo integrado no ensino médio: a percepção dos alunos dos alunos do Instituto de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão – IEMA. Orientador: Prof.ª Dr.ª Ilma Vieira do Nascimento. 2019. 145 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2019.

SANTOMÉ, Jurjo T. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

Published

2020-12-22

How to Cite

ROSA, Karyanne Moreira da Silva Nogueira; NASCIMENTO , Ilma Vieira do. THE integrated curriculum in the middle technical teaching of the IEMA:: the students’ perception. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 24, p. 488–510, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i24.61544. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/61544. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.