The entrepreneurial idea in the management of the Professional Education Schools of Ceará
reflections on the Socioeducative Entrepreneurial Technology (TESE)
DOI:
https://doi.org/10.29148/labor.v1i25.67992Keywords:
Trabalho. Educação. EEEP. TESE.Abstract
Work and education are activities that accompany the development of the human being as a social being. In contemporary Capitalism the project for Education has been to subscribe it to a tool for the rapid formation of a workforce adapted to the new demands of flexible production. In view of this, the experience of Ceará with the State Schools of Professional Education - EEEP stands out as of 2008, as part of the federal program for the expansion of professional education. In these institutions, the company-school idea resulting from the management model based on the Socio-Educational Business Technology - TESE is put into practice. In EEEP, the discourse about the relationship between work and education is used as a tool to convince and naturalize an individualistic and meritocratic worldview. Therefore, the possibilities of resistance to this conception of education must be built precisely on the relationship between work and education. This article aims to briefly investigate the assumptions of business management put into practice in the EEEP, thus aiming to highlight the limits of the professionalization project. in high school as a mechanism for insertion into the job market and improving the quality of life. This investigation is based on the historical-dialectical method where we assume the object of study as a phenomenon in constant movement, identifying the relations and determinations of the particularities with the totality
References
ANTUNES, Ricardo. Os Sentidos do Trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. - [2.ed., 10.reimpr. rev. e ampl.]. - São Paulo, SP: Boitempo, 2009.
CIAVATTA, Maria. O conhecimento histórico e o problema teórico-metodológico das mediações. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. (Org.). Teoria e educação no labirinto do capital. 2° ed. São Paulo: Expressão Popular, 2014a. p. 191 -231.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (Brasil). Câmara de Educação Básica. Resolução CEB 4/99. Aprovado em 08 de dezembro de 1999.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e trabalho: bases para debater a educação emancipadora. Revista Perspectiva, Florianópolis: EdUFSC, v. 19, n. 1, p.71-87, jan./jun., 2001
GRAMSCI, ANTONIO. Odeio os indiferentes: escritos de 1917.Selição, tradução e aparato crítico de Daniela Mussi e Álvaro Bianchi. São Paulo: Boitempo, 2020.
INSTITUTO DE CO-RESPONSABILIDADE PELA EDUCAÇÃO -ICE. Modelo de gestão: tecnologia empresarial socioeducacional (TESE). Recife, 2010. Disponível em: <http://www.icebrasil.org.br/wordpress/index.php/programas/educacao-de-qualidade/escolasem-tempo-integral/modelo-de-gestao/>. Acesso em: 12 de abril de 2018.
LACÉ, Andréia Mello. O método dialético na teoria social de Marx: pesquisa conscienciosa e demorada. Revista Eletrônica Arma da Crítica , v. 6, p. 37, 2016.
LESSA, Sérgio. Mundo dos Homens: trabalho na ontologia de Lukács. – 3. Ed. – Maceió: Coletivo Veredas, 2016.
LESSA, Sergio; TONET, Ivo. Proletariado e sujeito revolucionário. São Paulo: Instituto Lukács, 2012.
LUKÁCS, Gyorgy. Para uma ontologia do ser social II. São Paulo: Boitempo, 2012.
MÉSZÁROS, István. O poder da ideologia. São Paulo: Boitempo, 2006.
MONTEIRO, Raquel Araújo. Escolas estaduais de educação profissional do Ceará e a tecnologia empresarial socioeducativa: a transposição da lógica empresarial para a escola pública. 2015. 176p. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Ceará. 2015. MOURA, D. H. A formação de docentes para a educação profissional e tecnológica. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v.1, p. 23-38, 2008.
OLIVEIRA, Ingredi Palmieri; NASCIMENTO, Ana Paula Leite ; Oliveira . O método em Marx: aproximações ao debate. In: VIII Seminário do Trabalho - Trabalho, Educação e Políticas Sociais no século XX, 2012, Marília/SP. Anais do VIII Seminário do Trabalho - Trabalho, Educação e Políticas Sociais no século XX, 2012.
SABINO, Thiago Chaves. A educação profissional no Ceará: o projeto ensino médio integrado sob a crítica marxista. 2015. 106p. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual do Ceará. 2015.
SAVIANI, Demerval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos.
UNESCO - Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Revista Brasileira de Educação. v.12 n.34 jan./abr.2007. Ensino médio no século XXI: desafios, tendências e prioridades. – Brasília : UNESCO, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) durante o processo editorial informando que o artigo está em processo de publicação, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).