State of art on school dropout in federal institutes:
a contribution to the construction of knowledge and practices
DOI:
https://doi.org/10.29148/labor.v1i26.71839Keywords:
State of art. Professional and technological education. Federal institutes. School dropouts.Abstract
In the world and Brazil, the high rate of dropout in educational scenarios persists. The Covid-19 pandemic exacerbated the problem furthermore. In this article, an excerpt of research, we aimed to map and analyze the scientific production of Brazilian graduate studies on truancy at the Federal Institutes of Education, Science, and Technology. The study is of qualitative approach, exploratory and bibliographic, of the State of the Art type. We established the time frame from 2010 to 2020. We collected data at the sites of the Sucupira Platform, in the Catalogue of Theses and Dissertations of the Coordination of Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), and at the Observatory of the Professional Master's Degree in Professional Education in National Network Education (ProfEPT). We could find 37 papers, 33 dissertations, and 04 theses. For analysis, we used the Content Analysis Technique. Results showed that there are still few studies dedicated to investigating the phenomenon of dropout in Federal Institute, and there is no unanimity on the part of scholars regarding the definition of the term. Results of studies on dropouts in subsequent courses indicate that the complexity of the problem that hinders its resolution comes from factorial diversity. Given the pandemic picture, State of the Art on the screen will contribute to a better understanding of the phenomenon of truancy, knowing its panorama in the universe of academic works.
References
BRASIL, CAPES. Documento de Área – Ensino, Brasília, 2019.
BRASIL, Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2008. Disponível em: ˂ http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm ˃. Acesso em: 10 set. 2020.
BRASIL. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: 1996. Disponível em: ˂ http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm ˃. Acesso em: 20 ago. 2020.
BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco. Plano Institucional Estratégico Para Permanência e Êxito dos Estudantes do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco. Recife: PE, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Documento de área: área 46 - ensino. Brasília, DF: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 345, de 19 de março de 2020. [Altera a Portaria MEC nº 343, de 17 de março de 2020]. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 19 mar. 2020. Disponível em: ˂ https://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Portaria-mec-345-2020-03-19.pdf ˃. Acesso em: 16 ago. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 544, de 16 de junho de 2020. [Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020]. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 114, p. 62, 17 jun. 2020.
CARDOSO, Cícera Romana. Obstáculos materiais e simbólicos da desistência de estudantes/PROEJA/IFRN: um estudo à luz da teoria das representações sociais e da praxiologia de Pierre Bourdieu. Tese (Doutorado em Educação), Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018.
CASTILHO, Mara Lúcia; SILVA, Cláudio Nei Nascimento da. A Covid-19 e a educação profissional tecnológica: um panorama das ações de acompanhamento e enfrentamento da pandemia nos Institutos Federais. Nova Paideia - Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, [S. l.] Brasília, v. 2, n. 3, p. 18 – 34, 2020. Disponível em: ˂ https://ojs.novapaideia.org/index.php/RIEP/article/view/41 ˃. Acesso em: 15 ago. 2021.
COSTA, Elivânia Ferreira da. Descortinando a evasão escolar: o caso do Instituto Federal de Pernambuco – Campus Vitória de Santo. Dissertação (Mestrado Profissional em Políticas Públicas), Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.
Cursos da Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Portal MEC, 2019. Disponível em: ˂ http://portal.mec.gov.br/cursos-da-ept/cursos-da-educacao-profissional-tecnica-de-nivel-medio ˃. Acesso em: 12 nov. 2019.
DORE, Rosemary; LÜSCHER, Ana Zuleima. Permanência e evasão na educação técnica de nível médio em Minas Gerais. Cadernos de Pesquisa, v.41, n.144, p. 772-789, 2011.
DORE, Rosemary; LÜSCHER, Ana Zuleima. Política educacional no Brasil: educação técnica e abandono escolar. Políticas, Sociedade e Educação, Brasília, v. 8, p. 147 – 176, 2011. Supl. 1.
DORE, Rosemary; SALES, Paula Elizabeth Nogueira; CASTRO, Tatiana Lage de.
Evasão nos cursos técnicos de nível médio da rede federal de educação profissional de Minas Gerais. In: DORE, Rosemary; ARAÚJO, Heijmans Adilson César de; MENDES, Josué de Sousa. Evasão na educação: estudos, políticas e propostas de enfrentamento. Brasília: IFB/CEPROTEC/RIMEPES, 2014. p. 379-413.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, ano XXIII, n. 79, p. 257-272, 2002.
FUNDAÇÃO GENTÚLIO VARGAS. Juventudes e a pandemia do coronavírus. Disponível em: ˂ https://atlasdasjuventudes.com.br/juventudes-e-a-pandemia-do-coronavirus ˃. Acesso em: 25 ago. 2020.
GARCIA, José Antonio Dias; CARVALHO, Maria das Graça de Souza; LIMA, Samuel José Fernandes de; ALVES, Laís Roncato de Carvalho; SILVA, Aline Guerrera Santos; OLIVEIRA, Felipe Santana; PEREIRA, Flávia Helena; SCHMIDT, Fernanda Mateus Queiroz; MOTA, Kárita Santos da; ALMEIDA, Dérica Karoly Evarista; FILHO, Cloves Gomes de Carvalho. Ensino profissional e tecnológico na pandemia COVID-19: contexto político e educacional. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, [S. l.], v. 9, n. 12, p. e15391210789, 2020. Disponível em: ˂ https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/10789. Acesso em: 23 ago. 2021 ˃.
GOMES, Simone Aparecida. Permanência e Evasão na Educação a Distância: uma Análise dos Cursos Subsequentes do IFSULDEMINAS Campus Muzambinho. Dissertação (Mestrado em Gestão e Organização de Sistemas Públicos), Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018.
JARDIM, Ana Lúcia Petrocione. Políticas educacionais de formação profissional: fatores que contribuíram para a evasão ou para a permanência de estudantes do curso técnico subsequente em logística oferecido pelo IFTO/Rede e-Tec Brasil. Dissertação (Mestrado Profissional), Universidade Federal do Tocantins, Palmas, 2016.
MOSCOVICI, Serge. A representação social da psicanálise. Tradução: Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978. 291 p. Título original: La psychanalyse, son image et son public.
PLATAFORMA NILO PEÇANHA. Taxa de Evasão. 2019. Disponível em: ˂ http://plataformanilopecanha.mec.gov.br/2019.html ˃. Acesso em: 11 abr. 2020.
OLIVEIRA, Flávia Alves de Castro. Evasão escolar no ensino técnico profissionalizante: um estudo de caso no Instituto Federal Goiano – campus Ceres. 2019. 145 f. Dissertação (Mestrado Profissional), Instituto Federal Goiano, Morrinhos, 2019.
OLIVEIRA, Lee Elvis Siqueira de. Evasão nos cursos subsequentes do IF-SC Campus Criciúma. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2016.
QUEIROZ, Lucileide Domingos. Um estudo sobre a evasão escolar: para se pensar na inclusão escolar. 2002.
RAMOS, Marise Nogueira. História e política da educação profissional. 1. ed. Curitiba: IFPR, 2014. (Coleção formação pedagógica, v. 5). Disponível em: ˂ https://curitiba.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2016/05/Hist%C3%B3ria-e-pol%C3%ADtica-da-educa%C3%A7%C3%A3o-profissional.pdf ˃. Acesso em: 15 ago. 2020.
SANTANA, Erica Dias De Paula. Motivadores para ingresso, permanência e conclusão de dois cursos técnicos subsequentes no IFPR Campus Curitiba. Dissertação (Mestrado em Tecnologia), Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2016.
SOUSA, Clarilza Prado; BÔAS, Lúcia Pintor Santiso Villas; NOVAES, Adelino de Oliveira. Contribuições dos estudos de representações sociais para compreensão do trabalho docente. In: ALMEIDA, Angela Maria de Oliveira; SANTOS, Maria de Fátima de Souza; TRINDADE, Zeidi Araújo (org.). Teoria das Representações Sociais: 50 anos. 2. ed. Brasília: Technopolitik Editora, 2014. p. 830-869. E-book. Disponível em: ˂ http://www.technopolitik.com.br/files/TRS%2050%20anos2aEdAbr17PDFsRp.pdf ˃. Acesso em: 03 jul. 2020.
SOUZA, Celestina Maria Pereira de; PEREIRA, Jhonata Moreira; RANKE, Maria da Conceição de Jesus. Reflexos da pandemia na evasão/abandono escolar: a democratização do acesso e permanência. Revista Brasileira de Educação do Campo, Tocantinópolis, v. 5, e10844, p. 1-20, 2020. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/10844. Acesso em: 20 ago. 2021.
SOUZA, Juarina Ana da Silveira. Permanência e Evasão Escolar: um Estudo de Caso em uma Instituição de Ensino Profissional. Dissertação (Mestrado Profissional), Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2014.
ZANIN, Alexsandra Joelma Dal Pizzol Coelho. Abandono e permanência escolar na educação profissional e tecnológica: olhares de trabalhadores da educação do Instituto Federal de Santa Catarina. Tese (Doutorado em Tecnologia e Sociedade), Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) durante o processo editorial informando que o artigo está em processo de publicação, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).