Inclusive Education and Student Care:

reflections on the experiences of access, permanence and success of the public served by Napne/IFS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i26.71996

Keywords:

Educação inclusiva., Assistência estudantil. Necessidades específicas. Atuação profissional da equipe multidisciplinar.

Abstract

The work presented as central categories of approach and analysis Inclusive Education and Student Assistance. In this direction, it sought to reflect on access, permanence and success from the practical experiences of multidisciplinary professional work with students served by the Center for Assistance to People with Specific Needs (Napne) at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Sergipe (IFS), considering the particularity of these experiences on the Aracaju and Lagarto campuses. It was necessary to carry out bibliographical and documental research for the foundation of the theoretical and analytical foundation. Likewise, it was encouraged to discuss and structure the experiences of multidisciplinary professional interventions in direct dialogue with the theoretical premises, in order to present the systematization of the analyzes in the qualitative research that the authors developed in this study. The exercise of thinking, reflecting and evaluating, in a theoretical and analytical way, the experiences of multidisciplinary professional activity in dialogue with student experiences and needs culminated in a systematic of knowledge and practice with mapping and problematization of student demands and actions taken. Challenges faced and possibilities of action were contextualized and emphasized in an attempt to contribute to the debate and the commitments to be made to ensure rights of access, permanence and success, redefining professional and institutional conceptions and practices, as mechanisms that can strengthen combat and prevention dropout, retention and exclusion from school.

Author Biographies

Fabiana de Oliveira Lobão, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe (IFS) - Campus Aracaju

Graduada em Psicologia - Formação de Psicólogo e Licenciatura em Psicologia pela Universidade Federal de Sergipe (2003). Especialista em Gestão em Saúde Pública e da Família pela Faculdade Fanese (2006). Mestra em Educação pelo Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT-IFS) em 2019. Psicóloga do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe (IFS), lotada no IFS - Campus Lagarto (2011-2014), e desde 2014 com lotação no IFS - Campus Aracaju. Desenvolve estudos e pesquisas nas áreas de Educação Inclusiva, Assistência Estudantil e Psicologia Educacional.

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2408-933X

Flávia Silva Rocha, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe (IFS) - Campus Aracaju

Revisora Braille do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe (IFS) - Campus Aracaju desde 2014. Coordenadora do NAPNE (Núcleo de Atendimento às Pessoas com Necessidades Específicas) Campus Aracaju desde janeiro de 2020; atua na área de deficiência visual desde 2005 com adaptação de material, revisão e transcrição Braille. Atualmente é graduanda do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe (UFS). É membro do Instituto Freudiano de Psicanálise de Orientação Lacaniana - Núcleo/Sergipe.

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3712-4552 

 

 

Ana Paula Leite Nascimento, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe (IFS) - Campus Lagarto

Pós-doutora e Doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Mestra em Serviço Social, Especialista em Escola e Comunidade, Graduada em Serviço Social pela UFS. Assistente social do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe (IFS), lotada no Campus Lagarto desde 2009. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa “Educação, Formação, Processo de Trabalho e Relações de Gênero”. Membro do Conselho Fiscal da Associação Brasileira de Prevenção da Evasão na Educação Básica, Profissional e Superior (ABAPEVE). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2050-1596

References

BRASIL. CONAE. Conferência Nacional de Educação. Documento-Referência, 2010a.

BRASIL. Decreto nº 7.234, Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil - PNAES. de 19 de Julho de 2010a. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Ministério da Educação, Brasília, 2010b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7234.htm. Acesso em: 11 ago. 2021.

BRASIL. Lei nº 13.146/2015, Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). de 6 de Julho de 2015. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Ministério da Educação, Brasília, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 17 ago. 2021.

COELHO, Renata. Do direito ao trabalho. In: SETUBAL, Joyce Marquezin; FAYAN, Regiane Alves Costa. (Orgs.). Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência – Comentada, Campinas: Fundação FEAC, 2016, p. 89-134.

CRUZ, Cristiano Santos da. Vivências e percepções sobre a educação inclusiva na Universidade: um memorial. In: Seminário Gepráxis, Vitória da Conquista, Bahia, v. 8, n. 9, maio, 2021, p. 1-11.

hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.

IFS. Instituto Federal de Sergipe. Política de Assistência Estudantil do IFS, [aprovada através da] Resolução nº 37/2017/CS/IFS, Aracaju, 2017. Disponível em: http://www.ifs.edu.br/politica-de-assistencia-estudantil-do-ifs-pae-ifs. Acesso em: 11 ago. 2021.

IFS. Instituto Federal de Sergipe. Regulamento Interno do Núcleo de Atendimento às Pessoas com Necessidades Específicas - NAPNE do IFS, [aprovado através da] Resolução nº 76/2021/CS/IFS, Aracaju, 2021a.

IFS. Instituto Federal de Sergipe. Regulamento de Ações Pedagógicas Inclusivas para Pessoas com Necessidades Específicas no âmbito do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe, [aprovado através da] Resolução nº 79/2021/CS/IFS, Aracaju, 2021b.

LOBÃO, Fabiana de O. A diferença está no olhar [recurso eletrônico]: guia para reflexões de experiências educacionais inclusivas. 1. ed. Aracaju: Editora IFS, 2021.

MAGALHÃES, Rosélia Pinheiro de. Desigualdade, pobreza e educação superior no Brasil. FONAPRACE - Revista Comemorativa 25 anos: histórias, memórias e múltiplos olhares. Minas Gerais: UFU - MG, p. 88-97, 2012.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? Coleção cotidiano escolar. São Paulo: Moderna, 2003.

MENDES, Enicéia Gonçalves. (Org.). A escola e a inclusão social na perspectiva da educação especial. Universidade Federal de São Carlos, UAB-UFSCar, São Carlos, 2015.

NASCIMENTO, Ana Paula Leite. Uma análise das ações de assistência estudantil no contexto do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe. 2014. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2014. 153p.

OYAMA, Edison Riuitiro. A democratização do ensino com Anísio Teixeira versus educação brasileira em tempos de neoliberalismo. Trabalho necessário, [S.I.], Ano 5, n. 5, p. 1-32, 2007.

SCAFF, Elisângela Alves da Silva. Educação como estratégia política: a orientação dos organismos internacionais. Linhas Críticas, Brasília, v. 7, n. 12, p. 113-130, jan./jun., 2001.

Published

2021-12-29

How to Cite

LOBÃO, Fabiana de Oliveira; ROCHA, Flávia Silva; NASCIMENTO, Ana Paula Leite. Inclusive Education and Student Care: : reflections on the experiences of access, permanence and success of the public served by Napne/IFS. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 26, p. 170–196, 2021. DOI: 10.29148/labor.v2i26.71996. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/71996. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 29 30 31 32 33 34 35 36 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.