School dropout:

apprehensions and understandings in an adverse context

Authors

  • José Adelmo Menezes de Oliveira Instituto Federal de Sergipe
  • Eduardo Magrone Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i26.72014

Keywords:

School Dropouts, Educational System, Public Policies, Adverse Times

Abstract

Dropping out of school is a phenomenon that affects all educational systems of the world, to a greater or lesser extent, and with the most devastating effects on students in the poorest locations. It implies a streak of inequality due to the lack of equity in the quality of school education. This paper aims to analyze the content of articles published between 2016 - 2021 about school dropouts in Brazilian scientific journals, verifying what they say about the notion(s) and alternative notes. Twelve articles from the EDUC@ portal were analyzed, given its uniqueness to other indexers of scientific journals available in Brazil. The publication period coincides with a crisis of multiple dimensions with direct and profound effects on school dropouts. There is a lack of consensus and a plurality of notions about school dropout that can be organized into two distinct currents, the managerial and the organic, configuring a dispute since the definition of an object of social research is never disinterested. Dropout and permanence are not just recurrent phenomena of one type of school or another, but categories that are produced by the relationships of social classes with the school system. Furthermore, in the works, there are intersecting possibilities for coping with dropout, leaving clear its magnitude and the necessary articulation between students, education professionals, and public administrators are given the development of more assertive public policies.

Author Biographies

José Adelmo Menezes de Oliveira, Instituto Federal de Sergipe

Possui Doutorado em Educação, com Tese sobre Formação Profissional da Pessoa com Deficiência e Mestrado em Educação Tecnológica (1997). É Especialista em Metodologia do Ensino Superior (1993). Licenciado em Pedagogia (1991). É professor efetivo do Instituto Federal de Sergipe/IFS. Atuou como Pró-Reitor de Ensino do Instituto Federal de Sergipe, de 2010 a 2014. Foi Coordenador (eleito) do Fórum de Dirigentes de Ensino da Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica, biênio 2012-2014. Atuou como professor na Universidade Estadual de Feira de Santana/BA e em Faculdades particulares em Cursos de Graduação e de Pós-Graduação, desde 1998. É Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Profissional e Tecnológica, desde 2009. É o Presidente (eleito) da Associação Brasileira de Prevenção da Evasão na Educação Básica e Superior, biênio 2020/2022. É o Coordenador Institucional do Programa Residência Pedagógica do IFS, Edição 2020-2021. É pesquisador e possui publicações na área de Educação, com ênfase em Educação Profissional, Evasão escolar e Educação Especial na perspectiva Inclusiva.

Eduardo Magrone, Universidade Federal de Juiz de Fora

Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1990), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1994) e doutorado em Sociologia pelo Instituto Universitário de Pesquisas do Rio de Janeiro (2004). Atualmente é professor associado iii da Universidade Federal de Juiz de Fora e pesquisador associado do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação. Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas públicas educacionais, ensino superior, sociologia da educação, educação básica e escola pública.

 

References

ALBERTI, Taís Fim and PEREIRA, Zoica Bakirtzief da Silva. Persistência e evasão em aprendizagem mediada por tecnologias de informação e comunicação. Educação. UNISINOS, Out 2018, vol.22, no.4, p.278-287.

BERGER, Peter. Ludwig; LUCKMANN, Thomas. A construção da realidade social: tratado de sociologia do conhecimento. Petrópolis-RJ: Vozes, 2014.

CAMARGO, Douglas Branco de and RIOS, Mônica Piccione Gomes. Evasão escolar na 1ª série do ensino médio: o caso de Joaçaba, Santa Catarina. Eccos Rev. Cient., Maio 2018, n. 46, p. 33-51.

CECILIO, CAMILA. Abandono e evasão: aluno deixa a escola ou a escola se distancia da realidade do aluno? Nova Escola. 30 jul. 2019. Disponível em:<https://gestaoescolar.org.br/conteudo/2217/abandono-e-evasao-escolar-estudante-deixa-a-escola-ou-a-escola-se-distancia-da-realidade-do-aluno>. Acesso em: 15 set. 2021.

DURKHEIM, Émile. As regras do método sociológico. Barcarena (Portugal): Editorial Presença, 2004.

LENOIR, Remi. Objeto sociológico e problema social. In: MERLLIÉ, Dominique et al. Iniciação à prática sociológica. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.

LIMA JÚNIOR, Paulo et al. A Integração dos Estudantes de Periferia no Curso de Física: razões institucionais da evasão segundo a origem social. Ciência educ., 2020, vol.26.
LIMA, Marcos Antonio Martins et al. Algoritmos de avaliação: modelagem e aplicação no estudo da evasão discente. Est. Aval. Educ., Maio 2020, vol.31, no.77, p.318-340.

MARQUES, Felipe Tumenas. A volta aos estudos dos alunos evadidos do ensino superior brasileiro. Cad. Pesqui., Out 2020, vol.50, no.178, p.1061-1077.

NASCIMENTO, Wagner Roberto Dias, SALVIATO-SILVA, Ana Cristina and AGLI, Betânia Alves Veiga Dell’. O desempenho em tecnologias digitais para aprendizagem: um estudo com universitários. ETD - Educ. Temat. Digit., Jan 2019, vol.21, no.1, p.182-201.

OSTROVSKI, Crizieli Silveira and CORREIA, Zélia Delgado. Educação de jovens e adultos e a evasão escolar: análise e proposição. Educ. Teoria Prática, Abr., 2018, vol.28, no.57, p.23-40.

PRENSKY, M. Digital Natives Digital Immigrants. In: PRENSKY, Marc. On the Horizon. NCB University Press, Vol. 9 No. 5, October (2001a).

PRESTES, Emília Maria da Trindade and FIALHO, Maríllia Gabriella Duarte. Evasão na educação superior e gestão institucional: o caso da Universidade Federal da Paraíba. Ensaio: aval. pol. públ. educ., Jul 2018, vol.26, no.100, p.869-889.

RANGEL, Flaminio de Oliveira et al. Evasão ou mobilidade: conceito e realidade em uma licenciatura. Ciência educ., Jan 2019, vol.25, no.1, p.25-42.

SANTOS, Monique Matsuda dos; PEDROSO, Isabela Gomes Ferreira; OLIVEIRA, Sandra Cristina de. Percepção discente sobre cursos de graduação em Ciências Agrárias e Humanidades da UNESP. Educ. Pesqui., 2021, vol.47.

SILVA, Nelson do Valle. Expansão escolar e estratificação educacional no Brasil. In: HASENBALG, Carlos; SILVA, Nelson do Valle (Orgs.). Origens e Destinos: desigualdades sociais ao longo da vida. Rio de Janeiro: Toopbooks, 2003.

VITELLI, Ricardo Ferreira and FRITSCH, Rosangela. Evasão escolar na educação superior: de que indicador estamos falando?. Est. Aval. Educ., Dez 2016, vol.27, no.66, p.908-937.

Published

2021-11-01

How to Cite

OLIVEIRA, José Adelmo Menezes de; MAGRONE, Eduardo. School dropout: : apprehensions and understandings in an adverse context. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 26, p. 11–32, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i26.72014. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/72014. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.