Future teachers' reflection on the inclusion of sexual and gender diversity
DOI:
https://doi.org/10.29148/labor.v1i27.80711Keywords:
Sexual diversity, Education, Gender, Teacher trainingAbstract
The aim of this paper is to discuss the inclusion of gender diversity in teacher education, as well as the possibilities and suggestions for initiatives to be developed in the field of immediate, middle and long distance education. Methodologically, I studied a qualitative approach, based on the input of second year students of Early Childhood Education at the University of Cadiz, Spain, through open group interviews about their conceptions of sexual and gender diversity and how to develop inclusion. diversity and gender in the academic context. We analysed and discussed two categorised data forums: 1) Concept of inclusion of gender diversity; 2) Characterisation of the current Spanish educational system in relation to the inclusion of gender diversity; 3) Who, where and how inclusion should be worked on; 4) Actions to be developed by tutors; 5) Proposals for the approach to the inclusion of gender diversity.
It is concluded that a transversal, systematic and continuous work is necessary for the inclusion of sexual and gender diversity in all academic contexts, with educational actions that provide moments of listening to LGBTQIA+ students and their families.
References
BALLESTER ARNAL, R.; GIL LLARIO, M. D. La sexualidad en los niños de 9 a 14 años. Psicothema, v. 18, n. 1, p. 25-30, 2006.
ABRIL, P.; ROMERO, A. Género en la educación infantil: La formación del profesorado. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, v. 11, n. 3, 1-22, 2006.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1997.
BENÍTEZ DEÁN, E. (2020). Diversidad sexo-genérica (DSG) en los ámbitos educativos CTIM. 6as Jornadas de Investigación PhDay Educación, Madrid, España.
BOGDAN, R.; BLIKEN S. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 2017.
BRAZAO, J. P. G.; DIAS, A. F. Relações de género e do corpo na escola: diretivas promotoras de culturas inclusivas para as práticas pedagógicas. Revista Cocar, v. 14, p. 61-72, 2020.
CARVALHO. M. E. P. Et al. Direitos humanos das mulheres e das pessoas LGBTQI: inclusão da perspectiva da diversidade sexual e de gênero na educação e na formação docente. João Pessoa: Editora da UFPB, 2017.
CARDOSO, H. M.; RIOS, P. P. S.; DIAS, A. F. Professors? representations on gender and sexualities in higher education. Revista Cocar, v. 13, p. 13-32, 2019.
CARDOSO, H. M.; DIAS, A. F.Representações sobre corpo, gênero e sexualidades de estudantes das licenciaturas do Instituto Federal de Sergipe, campus Aracaju. Práxis
Educacional, v. 13, n. 24, p. 76-94, 2017.
DÍAZ DE GREÑU DOMINGO, S.; ANGUITA MARTÍNEZ, R.; TORREGO EGIDO, L. M. De la teoría a la práctica. Profesorado y alumnado ante el desarrollo de un proyecto de innovación sobre la igualdad de género y la diversidad afectivo-sexual en las aulas de secundaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, v. 17, n. 1, 112-127, 2013.
DIAS, A. F.; AMORIM, S. Body, gender and sexuality in teacher training: a meta-analysis. Educar em Revista, v. 0, n. 56, p. 193-206, 2015.
DIAS, A. F.; OLIVEIRA, D. A.; SANTOS, M.S. Uma revisão sistematizada da produção do conhecimento sobre corpo, gênero, sexualidades na educação. Revista Temas em Educação, v. 27, n. 2, p. 119-133,2018.
DIAS, A. F.; SILVA, I. P.; RIOS, P. P. S. Os estudos de gênero em revistas científicas do FEPAE-NN: uma revisão sistematizada. Revista Exitus, v. 10, n. 1, p. e020039, 2020.
DIAS, A. F., et al. Schooling and subversions of gender. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 10, n. 22, p. 83-92, 2017.
DIAS, A. F.; BRAZÃO, J. P. G. Iniciativas de promoção das discussões de gênero e diversidade sexual no contexto acadêmico: um estudo comparativo. Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 476-493, 2021.
FAUR, E. La educación en sexualidad. El monitor de la educación, v.4, 26-29, 2007.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de janeiro: Paz & Terra, 1987.
GAVILÁN, J. (2016). Infancia y transexualidad. Madrid: Catarata, 2016.
GIRIBUELA, W. Instituciones escolares y diversidad sexual: una lectura desde el proceso de envejecimiento. X JIDEEP - Jornadas de Investigación, Docencia, Extensión y Ejercicio Profesional, La Plata, 2017.
MENEZES, C. A. A.; DIAS, A. F.; SANTOS, M. de S. What pedagogical innovation does queer pedagogy propose to the school curriculum?. Práxis Educacional, v. 16, n. 37, p. 241-258, 2020.
MOLINA SAORÍN, J.; ILLÁN ROMEU, N. Educar para la diversidad en la escuela actual. Eduforma, 2008.
PICHARDO GALÁN. J. I.; PUCHE CABEZAS, L. Universidad y diversidad sexogenérica: barreras, innovaciones y retos de futuro. Methaodos. Revista de ciencias sociales, 7, 2019.
ROCHA, K. A.; BRITO, A. M.; DIAS, A. F. Vozerio: memórias, escrevivências e alianças políticas na educação. Revista Cocar, v. 16, p. 1-20, 2022.
SILVA, I. P.; DIAS, A. F.; RIOS, P. P. S. Os estudos de Gênero na Revista Tempos e Espaços em Educação: uma Revisão Sistematizada. Educação & Formação, v. 5, n. 14, p. 150-175, 2020.
UNESCO. Respuestas del Sector de Educación Frente al Bullying Homofóbico. París, Francia: UNESCO, 2013.
ZAPIAIN, J. G. Educación afectivo-sexual. Anuario de Sexología, n. 6, 41-56, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) durante o processo editorial informando que o artigo está em processo de publicação, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).