THE SECONDARY EDUCATION REFORM:

A THREAT TO THE NOTIONS OF INTEGRATED TRAINING

Authors

  • Consolação Linhares de Carvalho Coelho IFCE- PROFEPT
  • Antonia de Abreu Sousa Instituto Federal do Ceará - IFCE

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i21.40995

Keywords:

Secondary education reform;, Integrated Human Education;, Educational Retreat.

Abstract

In this survey, we analyzed the contradictions of the Secondary education reform established by Law 13.415 / 2017 and expressed in the document of the National Curricular Common Base. The texts of the aforementioned law and of the BNCC advocate an integrated education, but structure the curriculum through formative itineraries in a way that makes the process of interdisciplinarity based on the structuring axis of secondary education unfeasible, making it impossible to integrate between the common base and professional education, as proposed education of the current National Curricular Guidelines and in Decrees 5.154 / 04 and 6.302 / 07. Faced with this reform that threatens the principles of integral formation of the working class, it is necessary to build a conscience so that as professionals of education we can react, through our pedagogical practices, against the dismantling of public education.

Author Biography

Antonia de Abreu Sousa, Instituto Federal do Ceará - IFCE

Doutora em Educação com ênfase em Financiamento da Educação, pela Universidade Federal do Ceará. Atualmente desenvolve suas atividades de docência no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE. É integrante do Núcleo de Pesquisa em Educação Profissional (NUPEP) e do Laboratório de Estudos sobre o Trabalho e Qualificação Profissional (LABOR). Professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira da Universidade Federal do Ceará (UFC), possui experiência na área de Educação, escrevendo principalmente sobre os seguintes temas: trabalho-educação, políticas educacionais, legislação da educação brasileira, estado e financiamento.

References

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

__________. Base Nacional Comum Curricular- Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018.

_______. Decreto n. 5.154, de 23 de julho de 2004. Regulamenta o § 2o do artigo 36 e os arts. 39 a 41 da Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências. Publicado no DOU, em 26 de julho de 2004.

_______. Decreto n. 2.208, de 17 de abril de 1997. Regulamenta o § 2 o do art. 36 e os arts. 39 a 42 da Lei no. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Publicado no DOU, em 18 de abril de 1997.

__________. Decreto n. 6.095, de 12 de dezembro de 2007. Institui o Programa Brasil Profissionalizado. Publicado no DOU, em 13 de dezembro de 2007.

CIAVATTA, M.; RAMOS, M. A “era das diretrizes”: a disputa pelo projeto de educação dos mais pobres.Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 49, jan.-abr. 2012.

COSTA, Maria Adélia; OLIVEIRA, Márcia Soares, A Educação Profissional e a Lei Nº 13.415/2017-Uma Ponte para o passado. IV Colóquio Nacional e I Colóquio Internacional: A Produção do Conhecimento em Educação Profissional. Natal, RN- 24 a 27 de Julho de 2017- Campus Natal Central- IFRN.

FRIGOTTO, Gaudêncio; MOTTA Vânia Cardoso da. Por que a urgência da Reforma do Ensino? Medida Provisória nº 746/2016 (Lei nº 13,415/2017). Educ. Soc. Campinas, v.38, nº 139, p355-372, abr-jun,2017.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2008.

MOURA, Dante Henrique, A reforma do Ensino Médio: Regressão de direitos sociais. Revista Retratos da Escola,v. 11,n.20, p.109-129. Brasília jan/jun,2017.

OLIVEIRA, Elenilce Gomes de. A “ Personalidade Vigorosamente Formada”, em Gramsci, e o obstáculo no âmbito do ensino médio. Holos, ano 32; vol.6, p. 178-187. Natal: IFRN, 2016.

RAMOS, M. N. História e política da educação profissional. Coleção formação pedagógica, v.5. Curitiba: Instituto Federal do Ceará, 2014.

RAMOS, M. N. Concepções do Ensino Médio Integrado. Disponível: <http://www.iiep.org.br/curriculo_integrado.pdf>. Acesso em: 01 de abril de 2019.

SOUSA, Antônia de Abreu. As recomendações do Banco Mundial para a Educação Profissional e o Vigor da Teoria do Capital Humano no Contexto do Neoliberalismo. In: SOUSA, Antônia de Abreu; OLIVEIRA, Elenilce Gomes de (Orgs.). Educação Profissional: Análise Contextualizada. Fortaleza: Edições UFC, 2104.

Published

2020-04-20

How to Cite

LINHARES DE CARVALHO COELHO, Consolação; SOUSA, Antonia de Abreu. THE SECONDARY EDUCATION REFORM:: A THREAT TO THE NOTIONS OF INTEGRATED TRAINING. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 21, p. 11–23, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i21.40995. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/40995. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.