The use of facebook in chemistry classes

a pedagogical intervention with students in the second high school series

Authors

  • João Batista Soares Vila Nova Secretaria de Estado de Educação e Qualidade do Ensino do Amazonas
  • Alexandra Nascimento de Andrade Universidade Federal do Amazonas - UFAM
  • Priscila Eduarda Dessimoni Morhy Centro Universitário do Norte - UNINORTE- AM
  • Carolina Brandão Gonçalves Pedagoga do Museu Amazônico e diretora da Divisão de Difusão Cultural - Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.44449

Keywords:

Teaching, Pedagogical intervention, Chemical

Abstract

This article aims to investigate the contributions of using Facebook through a pedagogical intervention in Chemistry classes, with students of the 2nd grade of High School, from a State school in the North Zone of the city of Manaus - AM. The research made use of Fanpage, creating it for students to discuss, post and clarify doubts about the contents of Chemistry, since from the records, it was found some of the difficulties encountered by students in understanding the contents of this curricular component were due to monotonous classes, which justified their lack of encouragement and interest. After the pedagogical intervention, with the use of Facebook in class it was found, through the students' speeches, that the learning of the contents was satisfactory, since it helped the teacher, and themselves, who were able to answer questions and interact in the forums, sending videos and questions about the contents studied, contributing to the greater involvement of all. It became evident that the use of social network, in this case Faceboock, can be used to analyze and resolve issues and exercises of programmatic content, solving doubts more quickly, with the exchange of knowledge and information. This research highlights the importance of the relationship between student and teacher, and the need to encourage the free expression of students and the use of applications and software for their educational process, in all disciplines.

Author Biographies

João Batista Soares Vila Nova, Secretaria de Estado de Educação e Qualidade do Ensino do Amazonas

Graduada em Quimica pela Universidade Federal do Amazonas, UFAM, Brasil. Professor da Secretaria de Estado de Educação e Qualidade do Ensino do Amazonas.

Alexandra Nascimento de Andrade, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Graduada em Pedagogia (FSDB). Especialista em Gestão e Supervisão Escolar pela UNINORTE Laurent. Especialista em Metodologia do Ensino Superior pela Faculdade Salesiana Dom Bosco (FSDB). Especialista em Gestão Escolar pela Faculdade Salesiana Dom Bosco (FSDB). Mestra em Educação em Ciências na Amazônia pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Doutoranda em Educação na Amazônia – Educanorte - PGEDA (UFPA). Pedagoga da Secretaria de Estado de Educação e Qualidade do Ensino do Amazonas (SEDUC/AM).

Priscila Eduarda Dessimoni Morhy, Centro Universitário do Norte - UNINORTE- AM

Bióloga, Especialista em Didática do Ensino Superior, Mestre em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia - PPGEEC/UEA. Doutoranda em Biotecnologia (UFAM) com foco em Gestão, Cadeias produtivas e Inovação. Pesquisadora membro do Grupo de Estudo e Pesquisa Educação em Ciências em Espaços Não Formais - GEPECENF/UEA. Professora do Centro Universitário do Norte - UNINORTE- AM.

Carolina Brandão Gonçalves, Pedagoga do Museu Amazônico e diretora da Divisão de Difusão Cultural - Universidade Federal do Amazonas

Graduada em Pedagogia e mestre em Ciências da Comunicação, pela Universidade Federal do Amazonas. Doutora em Ciências da Educação pela Universidade do Minho (2010), Braga – Portugal, na área de Políticas, Administração e Sistemas educacionais. Atualmente é pesquisadora da Universidade do Estado do Amazonas, atuando no Programa de Pós-graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia. Pedagoga do Museu Amazônico, e diretora da Divisão de Difusão Cultural - Universidade Federal do Amazonas. Também atua como professora no doutorado em Educação na rede de educadores da região Norte EDUCANORTE (UEA).

References

ARAÚJO, V.D.L. O impacto das redes sociais no processo de ensino e aprendizagem. In: 3º simpósio Hipertextos e tecnologias na educação: Redes sociais na aprendizagem.3, Pernambuco. Anais eletrônicos,2010 p. 1-13. Disponível em: http://www.nehte.com.br/simposio/anais/Anais-Hipertexto-2010/Veronica-Danieli-Araujo.pdf. Acessado em 24/01/2020.
BOYD, d. & ELLISON, N. Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), article 11, 2007. Disponível em: Acesso em: 02.11.2019
BRASIL. Ministério da Educação. O Novo Ensino Médio. Brasília, DF, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=40361#nem_01>. Acesso em: 19 abr. 2019.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999. v. 1.
de Desenvolvimento Educacional –PDE. Curitiba, p.41. 2013. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2013/2013_utfpr_port_pdp_eliane_aparecida_dias.pdf. Acessado:24/01/2020.
FERRI, M. J.; SAGGIN, R. Aplicação de metodologias alternativas visando o melhoramento no ensino da química. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco2014.
FLICK, U. Uma Introdução à Pesquisa Qualitativa. 2ª ed. Porto Alegre: Boockman, 2004.
LEITE, B. S. Tecnologias no ensino de química: teoria e prática na formação docente. 1 ed. Curitiba: Appris, 2015.
LEITE, B. S.; LEÃO, M. Brito Carneiro. Projeto Quimicasting - Uma ferramenta didática no processo de ensino-aprendizagem de Química. In: XIV Encontro Nacional de Ensino de Química, 14, 2008, Curitiba. Anais...Curitiba: UFPR/DQ, 2008.
LIBÂNEO, J. C. Didática. vol. único. São Paulo: Cortez, 1994.
LUNARDON, E.A.D. O uso do Facebook no processo de ensino e aprendizagem de leitura e escrita de textos argumentativos. Produção Didático-Pedagógica apresentada à
MARQUES, H. R.; MANFROI, J.; CASTILHO, M. A. de; NOAL, M. L. Metodologia da pesquisa e do trabalho científico. Campo Grande: UCDB, 2006.
MORAN, J. M. Como utilizar a internet na educação. Ciência da Informação, v. 26, n. 2, p. 146-153, 1997.
NUNES, A. S. ADORNI, D. S. O ensino de química nas escolas da rede pública de ensino fundamental e médio do município de Itapetinga-BA: O olhar dos alunos. In: ENCONTRO DIALÓGICO TRANSDISCIPLINAR – Enditrans, Anais eletrônico..., 2010, Vitória da Conquista, BA. 2010.
PINTO, J. B. G.. Pesquisa-Ação: Detalhamento de sua sequência metodológica. Ed. Mimeo. Recife, 1989.
RECUERO, R. R. Sociais na Internet. Porto Alegre: Ed. Sulina, 2009. 191 p. (no prelo)
ROCHA, J. S.; VASCONCELOS, T. C. Dificuldades de aprendizagem no ensino de química: algumas reflexões. In: XVIII Encontro Nacional de Ensino de Química (XVIII ENEQ). Divisão de Ensino de Química da Sociedade Brasileira de Química (ED/SBQ). 2016.
RODRIGUE, V.C. Facebook e Censura. Dissertação (Dissertação de Mestrado em Ciências Sociais) – PUC (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo). São Paulo, p. 97. 2018
SANTOS, M. Por uma outra globalização. Livro vira-vira 2, Rio de Janeiro: BestBolso, 2011.
Secretaria de Estado da Educação, como requisito parcial de participação no Programa
SERAFIM, I. M. J. O envolvimento do aluno no processo de ensino-aprendizagem durante a realização de atividades experimentais. 2005. 147 f. Dissertação (Mestrado em Química) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2005.
SILVA, S. G. As Principais Dificuldades na Aprendizagem de Química na Visão dos Alunos do Ensino Médio. In: IX Congresso de Iniciação Científica do IFRN. 2013. SEVERO, Ivan Rodrigues Maranho. Levantamento do perfil motivacional de alunos, do ensino médio, de três escolas públicas da cidade de São Carlos/SP, na disciplina de Química. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Artmed, Porto Alegre, 1998. Reimpresso, 2007.

Published

2020-12-31

How to Cite

NOVA, João Batista Soares Vila; ANDRADE, Alexandra Nascimento de; MORHY, Priscila Eduarda Dessimoni; GONÇALVES, Carolina Brandão. The use of facebook in chemistry classes: a pedagogical intervention with students in the second high school series. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 24, p. 604–616, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i24.44449. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/44449. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.