The profile of teachers with licentiate degree acting on Professional and Technological Education:

first approximations

Authors

  • Fabíula Tatiane Pires Instituto Federal Minas Gerais - IFMG

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.60054

Keywords:

Professores licenciados. Educação Profissional e Tecnológica. Rede Federal.

Abstract

This article has as objective to present the first approximations about the profile of teachers with licentiate’s degree that act in the Professional and Technological Education (ETP), in the Federal Institute of Minas Gerais, especially in the Ouro Preto campus. After justifying the place where the research takes place, the article is structured from the analysis of the bibliographical gathering made followed by the presentation and analysis of the data collected to establish an approximation of the profile of those teachers. In the Basic Areas of the Ouro Preto campus of Federal Institute of Minas Gerais is noted a superior number of teachers with licentiate’s degree in relation to the teachers with a bachelor’s degree. In majority, they are teachers working as permanent employee and in an exclusive dedication regime. That conditions put them distant, for example, to teachers who act on the Minas Gerais state education network (AMORIM, SALEJ, BARREIROS, 2018).

Author Biography

Fabíula Tatiane Pires, Instituto Federal Minas Gerais - IFMG

Doutoranda em Educação pelo PPGE- FaE / UFMG. Mestre em Educação Profissional e Tecnológica pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG), graduado em Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais (2004) e pós-graduado em Pedagogia de Negócios pelo Centro de Estudos e Pesquisas Educacionais de MG. Atualmente é pedagogo do Instituto Federal Minas Gerais - campus Ouro Preto. Tem experiência na área de Educação - docência e supervisão - iniciamos há anos, na educação profissional técnica de nível médio e na formação de pessoas em empresas. Em 2012 iniciei, como participante, não um grupo de pesquisa Educação Profissional Integrada à Educação de Jovens e Adultos - EPIEJA / CEFET-MG, nesse mesmo ano e instituição, participei como formadora, em docência de adultos, do Programa de Estudos em Engenharia,

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Published

2020-12-19

How to Cite

PIRES, Fabíula Tatiane. The profile of teachers with licentiate degree acting on Professional and Technological Education: : first approximations. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 24, p. 46–64, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i24.60054. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/60054. Acesso em: 17 may. 2024.

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Dossiê

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