Estudo comparado da educação profissional em países da américa do sul: os casos de Brasil, Bolívia, Colômbia e Uruguai

Authors

  • Francisco Kelsen de Oliveira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano
  • Érica Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano
  • Giselda de Souza Moraes Ferraz Leite Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano
  • Jesaias Jorge de Andrada Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano
  • Vitor Prates Lorenzo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i24.60140

Keywords:

Professional education, Compared education, South America countries

Abstract

This article conceives a comparative dialogue about professional education in South American countries, especially Brazil, Bolivia, Colombia, and Uruguay. It aims at identifying convergences and divergences within models of professional education practiced by the countries that were the subject of this research. Qualitative research was used as a methodological approach to perform a compared analysis of information recorded in official documents belonging to the nations that were studied and available in bibliographic resources. The comparative enabled the comprehension that there are more similarities than differences regarding professional education that is experienced in the four countries that were analyzed, considering each nation’s social-historical-cultural specificities.

Author Biographies

Francisco Kelsen de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano

Docente do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) do IF Sertão-PE

Érica, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano

Discente do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) do IF Sertão-PE

Giselda de Souza Moraes Ferraz Leite, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano

Discente do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) do IF Sertão-PE

Jesaias Jorge de Andrada, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano

Discente do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) do IF Sertão-PE

Vitor Prates Lorenzo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano

Docente do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) do IF Sertão-PE

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Published

2020-11-04

How to Cite

OLIVEIRA, Francisco Kelsen de; ÉRICA; LEITE, Giselda de Souza Moraes Ferraz; ANDRADA, Jesaias Jorge de; LORENZO, Vitor Prates. Estudo comparado da educação profissional em países da américa do sul: os casos de Brasil, Bolívia, Colômbia e Uruguai. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 24, p. 563–592, 2020. DOI: 10.29148/labor.v1i24.60140. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/60140. Acesso em: 17 may. 2024.

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