Revisiting teaching practice
EGRESSES’MEMORIES FROM SPECIALIZATION IN TEACHING IN PROFESSIONAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.29148/labor.v1i24.60213Keywords:
Teacher training. Professional knowledge. EBTT teachers. Professional and Technological Education.Abstract
This article establishes a discussion based on the appraisals of egresses of a specialization course offered in the scope of one of the institutes of the Federal Education Network to non-licensed EBTT career teachers. The discussion is promoted based on answers given about the analysis of the course in the interrelation between their professional knowledge before and after their effective participation by the course-teaching staff. The investigation is characterized as qualitative, taking into account a section of a broader study, of a longitudinal character, promoted by the researchers on the professional knowledge of teachers at EPT. In the case of the study, data from a semi-structured questionnaire applied are presented, whose central purpose was to problematize the claims about teaching knowledge from the intersubjective relationship established between course-teachers and teacher-professors in the offer of this 620h course / a, in the semi-presential teaching modality. For this, 6 participants took part in the study. The results show the relevance of continuing teacher education actions, which are not configured as punctual; in addition to the essential inseparability, for this purpose, between the pedagogical knowledge and the professional nature through discussions based on the elevation of the theory-practice binomial in the teaching performance of the EBTT professor.
Keywords: Teacher training. Professional knowledge. EBTT teachers. Professional and Technological Education.
References
BRASIL, Congresso Nacional. Lei Federal nº 4024, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 20 de dezembro de 1961. Disponível em: http://wwwp.fc.unesp.br/~lizanata/LDB%204024-61.pdf. Acesso em: 7 jul. 2020.
BRASIL, Congresso Nacional. Lei Federal nº 9.394, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf. Acesso em: 18 jul. 2020.
BRASIL, Ministério da Educação. Lei 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Diário oficial [da] União, Poder executivo, Brasília, DF, Ano CXLV, n. 253, 30 dez. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm. Acesso em: 10 jul. 2020.
BRASIL, Ministério da Educação. Centenário da rede Federal de Educação profissional e tecnológica. 2009b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/centenario/historico_educacao_profissional.pdf. Acesso em: 12 jul. 2020.
IFAL, Instituto Federal de Alagoas. Projeto do Curso de Especialização em Docência na Educação Profissional. Maceió, 2013.
KUENZER, Acacia Zeneida (Org.) Ensino Médio: Construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. São Paulo: Cortez, 2009.
MACHADO, Diferenciais inovadores na formação de professores para a educação profissional. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. v. 1, n. 1, jun. Brasília: MEC, SETEC, 2008. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/2862/1003. Acesso em: 10 jul. 2020
MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.
ORTIGARA, Claudino, GANZELI, Pedro. Os Institutos Federais de Educação, Ciencia e Tecnologia: permanências e mudanças. In: BATISTA, Eraldo Leme, MÜLLER, Meire Terezinha. A educação Profissional no Brasil. Campinas, SP: Alínea, 2013.
PDI, Plano de Desenvolvimento Institucional (2019-2023). Instituto Federal de Alagoas. Maceió, 2019. Disponível em: https://www2.ifal.edu.br/. Acesso em: 20 jul. 2020.
PENA, Geralda Aparecida de Carvalho. Prática Docente na Educação Profissional e Tecnológica: os Conhecimentos que subsidiam os professores de Cursos Técnicos. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente. Belo Horizonte, v. 09, n. 15, p. 79-94, ago./dez. 2016. 79. Disponível em: http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br. Acesso em: 10 jul 2020.
SOUZA, Francisco das Chagas Silva; NASCIMENTO, Viviane Souza de. Bacharéis Professores: Um perfil docente em expansão na Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica. In: MOURA, Dante Henrique. Produção de Conhecimento, Políticas Públicas e Formação Docente em Educação Profissional. Mercado das Letras: São Paulo, 2013.
TARDIF, Maurice Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) durante o processo editorial informando que o artigo está em processo de publicação, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).