Historical reconstruction of the Technical Course in Metallurgy of the IFMG - Campus Ouro Preto:

appreciation of the historical the course and the protagonism of teachers and graduates through memories

Authors

  • Carla Cristina Vicente IFMG Campus Ouro Preto
  • Ana Paula Lelis Rodrigues de Oliveira IF Sudeste de Minas Gerais - Campus Manhuaçu

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.60768

Keywords:

Educação profissional. Memória. Motivação. Protagonismo

Abstract

It aims of this work is to carry out the historical survey of the Technical Course in Metallurgy of the IFMG- Campus Ouro Preto through Memories of graduates and teachers in order to promote the importance of the course and the protagonism of the subjects who contributed to the construction of that. Taking the experience of other as a motivational instrument contributes to the strengthening the role of its agents, the redefinition of achievements and limits, and reaffirming the subjects’ group identify and belonging. For the construction of the research semi-structured interviews were used with teachers who taught the course in its integrated form to high school and graduates from different time who reported together with images from the personal collection positive memories experienced in the course. It was observed that the experiences lived were significant for the participants, contributing to the formation of a group memory that combined with individual desires, collaborate for the continuous construction of the course in addition to the outstanding importance in the lives of the subjects participating in the research.

Author Biographies

Carla Cristina Vicente, IFMG Campus Ouro Preto

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa (2008) e Especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Centro de Estudos e Pesquisas em Educação de Minas Gerais (2013). Mestre em Educação Profissional e Tecnológica pelo IFSudeste de Minas - Campus Rio Pomba (2019) - ProfEPT. Atua como Técnica em Assuntos Educacionais no IFMG- Campus Ouro Preto (2011). Experiência em pesquisa na área de Educação, com ênfase em Educação Inclusiva e Memórias na Educação Profissional e Tecnológica.

Ana Paula Lelis Rodrigues de Oliveira, IF Sudeste de Minas Gerais - Campus Manhuaçu

Possui graduação em Química (Bacharelado e Licenciatura) e mestrado em Engenharia Agrícola pela Universidade Federal de Viçosa, com experiência em métodos analíticos aplicados a determinação das propriedades físicas e químicas de produtos vegetais. Possui Doutorado em Engenharia Química pela Universidade Federal de Minas Gerais, com ênfase em Propriedades Termodinâmicas e Reológicas de Soluções Poliméricas, e hoje é Professora no Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais - Campus Manhuaçu.

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Published

2020-12-29

How to Cite

VICENTE, Carla Cristina; OLIVEIRA, Ana Paula Lelis Rodrigues de. Historical reconstruction of the Technical Course in Metallurgy of the IFMG - Campus Ouro Preto:: appreciation of the historical the course and the protagonism of teachers and graduates through memories. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 24, p. 582–603, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i24.60768. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/60768. Acesso em: 10 may. 2024.

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