Educational Practices and the relationship with school dropout at PROEJA in the Master's theses on this topic available at BDTD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i26.71619

Keywords:

Evasão Escolar, Práticas Educativas, Educação de Jovens e Adultos

Abstract

Can educational practices motivate students and influence school retention? This study presupposes that the way in which educational and pedagogical practices are carried out during the teaching-learning process contributes to the student's permanence in school, presenting dropout as a consequence of practices that interfere in the learning process. The evasion in the National Program for Integration of Professional Education with Basic Education in the Youth and Adult Education Modality (PROEJA), object of study addressed in academic works in the form of a master's thesis, available at the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD ) from the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT) contain notes that contribute to the investigation of this hypothesis, but without discarding the role that the social environment plays on these individuals. "Through this clipping" it was possible to ascertain how the problem of School Dropout is approached, noting in these studies the relationship that is revealed with Educational Practices, assuming that this suspicion is true, it would require a different posture from institutions and educators of this program, in the search for improvement and adoption of innovative and significant educational practices that actually contribute to greater student engagement, better use in assimilating the contents covered and also in counteracting school dropout in this modality.

Author Biographies

Júlio César Costa, Universidade Federal de Uberlândia – UFU

Mestrando em Educação Profissional e Tecnológica no Programa de Pós graduação em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT do Instituto Federal do Triângulo Mineiro, Servidor Público na Universidade Federal de Uberlândia na Diretoria de Sustentabilidade como Técnico de Laboratório/Meio Ambiente exercendo a função de Gestor Ambiental, possui curso Técnico em Meio Ambiente pelo IFTM/ Uberlândia e curso de Tecnólogo em Gestão Ambiental pela Universidade do Norte do Paraná - Unopar.

Luís Augusto da Silva Domingues, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro Campus Uberlândia

Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, Campus Uberlândia (IFTM),Responsável pelo Centro de Estudos em Sistema Agrossilvipastoril do Cerrado, coordenador do Grupo de Estudos em Sistema Agrossilvipastoril; Trabalha com as disciplinas de fertilidade do solo e adubação nos cursos Técnico em Agropecuária e Eng. Agronômica. Leciona a disciplina PRÁTICAS EDUCATIVAS em EPT no mestrado Profissional em REDE - PROFEPT em EPT . Foi Bolsista CNPq de Desenvolvimento Tecnológico e Inovação Ext Junior - HAMK University of Applied Science na Finlândia, onde participou do Vocational Educational Trainning. Doutor em Agronomia pela Universidade Federal de Uberlândia e mestre em Fitotecnia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, onde cursou Graduação. Foi bolsista CAPES no Programa de Graduação Sanduíche na University of Arizona em Tucson EUA. Especialista em Gestão Agroindustrial pela Universidade Federal de Lavras. Cursou o ensino médio no IFG, técnico em Meio Ambiente e na Cuyama Valley High School , California , EUA. Tem experiência na área de produção de sementes de Milho na Monsanto do Brasil Ltda, onde trabalhou por 3,5 anos. Durante a formação acadêmica desenvolveu pesquisas nas áreas de Conservação de Solo e Água, integração agricultura pecuária, fertilidade do solo e nutrição de plantas e, avaliação de sistema radicular em culturas anuais, áreas que permanece desenvolvendo suas pesquisas. Foi mentor da equipe Brasileira da International Earth Science Olympiad (IESO) nos anos de 2012 (Argentina) e 2018 (Tailandia). Participou da Olimpíada do Conhecimento em 2014 (MG) e 2016(DF) como mentor e avaliador , respectivamente. Membro da equipe organizadora da Olimpíada Brasileira de Agropecuária.

http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4744476P6

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Published

2021-12-25

How to Cite

COSTA, Júlio César; DOMINGUES, Luís Augusto da Silva. Educational Practices and the relationship with school dropout at PROEJA in the Master’s theses on this topic available at BDTD. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 26, p. 11–30, 2021. DOI: 10.29148/labor.v2i26.71619. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/71619. Acesso em: 25 nov. 2024.

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