School dropout in professional education in the Amazon:

a literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i26.72062

Keywords:

educação profisisonal; evasão escolar.

Abstract

School dropout is a longstanding problem in Brazilian education. The term dropout in the literature refers to several situations, such as school dropout, temporary departure of the student from the institution, among others. In the case of Professional Education, there is a contrast between the increasing number of openings and the continuing high dropout rates in the courses. This research is part of a master's research project that aims to investigate the perspectives for dealing with students dropouts in professional education at a local school in the State of Pará. As a part of this research, we present, in this study, the results of a literature review on the subject of school dropout in professional education in the Amazon, based on a bibliographical survey in two databases. The results showed a great variety of research regarding the level of education and modalities studied, but few studies focused on the context of professional education. The themes studied deal mostly with the identification of the various factors that lead students to drop out, including individual and institutional factors. Moreover, in line with recent review studies on school dropout, we found a lack of understanding about the concept of dropout. It is hoped that these results can support new research that focuses on understanding the dropout issue in its various dimensions, especially those directed to vocational education, given the demands related to the world of work that are presented in contemporary times.

Author Biographies

Cinara Calvi Anic, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia- IFAM. Campus Manaus Centro

Licenciada em Ciências Biológicas pela UNESP. São José do Rio Preto. Mestre em Ecologia pela USP. Universidade de São Paulo. Doutora em Educação em Ciências e Matemática pela UFMT. Universidade Federal do Mato Grosso. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas- IFAM. Regime de trabalho: DE. Professora dos programas de Pós Graduação em Educação Profissional e Tecnológica- PROFEPT/ IFAm e Pós graduação em Ensino Tecnológico- PPGET/ IFAM. 

Romilson Alves da Silva , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia - IFAM

Mestrando do Programa de Pós Graduação em Ensino  Tecnológica (PROFEPT), pelo Instituto Federal do Amazonas (IFAM), Campus Manaus Centro (CMC). Especialista em  Geografia, Meio Ambiente e Sustentabilidade e Psicopedagogia Institucional e Clínic. Licenciado em Geografia. Especalista em Pedagogia Escolar: Supervisão, Orientação e Administração. Licenciado em Pedagogia (2005). Professor com experiência na Educação Básica, Supervisão Educacional. 

References

ALVAREZ, K. R.; ALVES, S. C., MATOS, R. P. Evasão escolar nos cursos técnicos integrados ao ensino médio da Rede Federal: levantamento de fatores motivacionais e propostas de intervenção. Research, Society and Development, Itajubá, v. 10, n. 6, p. 1-10, 2021.
ALVES-MAZZOTTI, A. J; GEWANDSZNAJDER, F. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. In: O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. São Paulo: Pioneira, 2002.
BRASIL. MEC. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: nº 9394/96. De 20 de dezembro de 1996. Senado Federal, Brasília, DF: 1996.
BRASIL, MEC. Resolução nº1, de 05 de janeiro de 2021. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica. Ministério da Educação. Brasília, DF, 2021.
BORDINI, M. A evasão escolar: uma metassíntese qualitativa de estudos brasileiros (2015-2020). Interfaces, Guarapuava, v.12, n.1, p. 219-231, 2021.
CEZAR, T. T.; FERREIRA, L. S. A relação entre educação e trabalho: um contexto de contradições e a aproximação com a educação profissional. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 11, n. 4, p. 2141-2158, 2016.
COMISSÃO ESPECIAL DE ESTUDOS SOBRE A EVASÃO NAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS. Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de ensino superior públicas.. Brasília, DF, 1996. Disponível em: <http://www.andifes.org.br/ wp-content/files_flutter/Diplomacao_Retencao_Evasao_Graduacao_em_IES_ Publicas-1996.pdf>. Acesso em: 28 julho, 2021.
CONFORTO, E. C.; AMARAL, D. C.; SILVA, S. L. Roteiro para revisão bibliográfica sistemática: aplicação no desenvolvimento de produtos e gerenciamento de projetos. In: 8º Congresso Brasileiro de Gestão de Desenvolvimento de Produto. Anais do 8º CBGDP. 2011. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Edivandro-Conforto/publication/267380020_Roteiro_para_Revisao_Bibliografica_Sistematica_Aplicacao_no_Desenvolvimento_de_Produtos_e_Gerenciamento_de_Projetos/links/585c18ef08aebf17d386967e/Roteiro-para-Revisao-Bibliografica-Sistematica-Aplicacao-no-Desenvolvimento-de-Produtos-e-Gerenciamento-de-Projetos.pdf . Acesso em: 20 set. 2021.
CRESWELL, J. W. Investigação Qualitativa e Projeto de Pesquisa: Escolhendo entre Cinco Abordagens. Porto Alegre: Penso Editora, 2014.
DA SILVA, A. C.; HENRIQUE, A. L. S.; OLIVEIRA NETA, O. M. A inter-relação entre trabalho, educação e formação humana: implicações na docência em Educação Profissional. Research, Society and Development, Itajubá, v. 8, n. 1, p. 1-14, 2019.
DENZIN, N. K .; LINCOLN, Y. S. O planejamento da pesquisa qualitativa. Porto Alegre, Penso, 2011.
DIAS, E.; PINTO, F. C. G. A Educação e a Covid-19. Ensaio: avaliação, políticas públicas em Educação. Rio de Janeiro, v.28, n.108, p. 545-554, jul./set. 2020.
DORE, R. LÜSCHER, A. Z. Permanência e evasão na educação técnica de nível médio em Minas Gerais. Cadernos de pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 144, p. 772-789, 2011.
DORE, R. Evasão na educação: estudos, políticas e propostas de enfrentamento. Brasília: IFB, 2014.
FERENHOF, H. A.; FERNANDES, R. F. Desmistificando a revisão de literatura como base para redação científica.: método SSF. Revista ACB, Florianópolis, v. 21, n. 3, p. 550-563, 2016.
FERREIRA, J. A. O. A. The Causes of School Dropout: State of the Art. International Journal of Science and Management Studies, v.4, n.4, p.205-305, july-august, 2021.
FIGUEIREDO, N. G. S.; SALLES, D. M. R. Educação Profissional e evasão escolar em contexto: motivos e reflexões. Ensaio: avalição, políticas públicas e Educação, Rio de Janeiro, v.25, n. 95, p. 356-392, abr./jun. 2017.
GALVÃO, T. F.; PEREIRA, M. G. Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiologia, serviço e saúde, Brasília, v.23, n.1, p. 183-194, jan-mar., 2014.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. Rio de Janeiro: Grupo GEN, 2017.
KARASINSKI, E. N. Formação docente e a permanência e êxito na educação profissional e tecnológica. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica, Natal, v.2, p. 1- 22, 2019.
KUENZER, A. Z. As mudanças no mundo do trabalho e a educação: novos desafios para a gestão. In: FERREIRA, N. S. C. (org.). Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
KUENZER, A. Z.,; GRABOWSKI, G. Educação Profissional: desafios para a construção de um projeto para os que vivem do trabalho. Perspectiva, v.24, n.1, p. 297-318. 2006.
LUSCHER, A. Z.; DORE,R. Política educacional no Brasil: educação técnica e abandono escolar. Revista Brasileira de Pós-graduação, Brasília, supl. 1, v. 8, p. 147 - 176, dezembro, 2011.
MANFREDI, S. M. Educação profissional no Brasil: atores e cenários ao longo da história. Paco Editorial. 2016.
MOURA, H. D. A formação docente para a educação profissional e tecnológica. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica, Natal, v. 1 , n. 1, p. 23-37, 2008.
PENA, G. A. D. C. Necessidades formativas de professores dos Institutos Federais e desenvolvimento profissional docente. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Natal, v. 2, n. 15, p. 1-18, 2018.
PIMENTA, S. G. Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2012.
ROSA, A. H.; ALVES de AQUINO, F. J. A evasão escolar na educação profissional técnica de nível médio: um olhar profundo sobre dois grandes vilões – a ausência de informações e a falta de identidade do ensino técnico. Research, Society and Development, Itajubá, v. 8, n.7, p. 1-10, 2019.
SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12 n. 34 jan./abr. P. 152-180, 2007.
SILVA, T. L. Baixa taxa de conclusão dos cursos técnicos da Rede Federal EPT: uma proposta de intervenção. 2013. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública). Universidade Federal de Juiz de Fora. Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2013.
SILVA, D. S. V; SOUSA, F. C. Direito à educação igualitária e (m) tempos de pandemia: desafios, possibilidades e perspectivas no Brasil. Revista Jurídica Luso-Brasileira, v. 6, n. 4, p. 961-979, 2020.
SILVA FILHO, R. B.; ARAÚJO, R. M. L. Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 35-48, jan.-jun. 2017.
TEMP, H.; COUTINHO, R. S. Evasão escolar no ensino médio: uma análise cienciométrica. Research, Society and Development, Itajubá, v. 9, n. 12, p. 1-26, 2020.
ZANIN, A. J. D. P. C.; GARCIA, N. M. D. Permanência e abandono escolar na educação profissional: refletindo sobre alguns de seus motivadores. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v.29, n.1, p.47-54, jan-abr, 2020.

Published

2021-12-28

How to Cite

ANIC, Cinara Calvi; SILVA , Romilson Alves da. School dropout in professional education in the Amazon: : a literature review. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 26, p. 86–103, 2021. DOI: 10.29148/labor.v2i26.72062. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/72062. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.