The authority personality and its social mirror

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i27.81137

Keywords:

Authoritarianism. Education. School without Party. Mass psychology. Human emancipation.

Abstract

This article focuses on the recent political-ideological developments in Brazil regarding the formation of an authoritarian governmental character. The objective is to analyze the social results of this authoritarian discourse and its resonance in society. The theoretical framework adopted is mainly linked to the study by Theodor Adorno (1903-1969) and Hannah Arendt (1906-1975) about the authoritarian character of the ruler and the link created with the masses from his personality. Practices that aim to build the image of an authoritarian personality are linked, drawing a reflective line with the concept of the trivialization of evil, generated by the normalization of the totalitarian ideal. It will be pertinent to add the Adornian understanding of cultural industry and Freud's ideas in mass psychology and analysis of the self, bringing elements to the understanding of authoritarian irrationality and its massifying capacity. As a result of this initial investigation, the responsiveness of a significant portion of society to the anti-democratic ideal is notorious.

Author Biographies

Erika Martins Araújo, Universidade Federal do Ceará - UFC

Assistente Social graduada pelo Instituto Federal do Ceará - IFCE. Especialista em Saúde Mental pela Escola de Saúde Pública do Ceará - ESP/CE. Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Pesquisadora bolsista pela FUNCAP do Laboratório de Estudos do Trabalho e Qualificação Profissional - LABOR. Tem experiência na área de saúde e educação, sendo profissional da Rede de Atenção Psicossocial do município de Iguatu (2017-2019), estagiária do CAPS III de Iguatu (2015-2016), pesquisadora bolsista PIBIC/IFCE (2014-2016), pesquisadora voluntária do NUPEP/UFC (2015-2016), monitora bolsista da graduação em Serviço Social - IFCE (2013-2014). 

Demetrio Alves de Melo, Universidade Federal do Ceará

Possui graduação em História pela Universidade Federal do Ceará (2007). Mestre em Educação Brasileira pela UFC (2022). Professor da rede privada de ensino nas disciplinas de história, filosofia, sociologia e geografia. Escritor com três livros já publicados, sendo um deles, Network Marketing - O Negócio do Século XXI, um dos mais vendidos do Brasil, segundo a revista Gestão e Negócios n. 77 e 89. Pesquisador do LABOR (Laboratório de Estudos do Trabalho e Qualificação Profissional da UFC).

Eneas de Araújo Arrais Neto, Instituto Federal do Ceará - IFCE

Graduado em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal do Ceará (1981); Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará (1986), Doutorado Sanduiche pelo Institute of Education da University of London - Uk (1998), Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (1999); Pós-doutorado em Filosofia da Arte e Subjetividade pela Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales-Fr;Pós-Doutorado na UNINOVE em São Paulo, Brasil, em 2013, sobre Formação Humana Integral em Marx, Gramsci e na Teoria Crítica. 

Elenilce Gomes de Oliveira, Instituto Federal do Ceará - IFCE

Desenvolve atividades no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Membro do Fórum Estadual de Educação do Ceará. Colabora com o Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira/UFC. Coordena o Laboratório de Estudos do Trabalho e Qualificação Profissional (LABOR). Co-Fundadora do Núcleo de Pesquisa em Educação Profissional (NUPEP). Edita e publica livros sobre trabalho-educação, políticas educacionais, Ensino Médio e Educação Profissional e Tecnológica.

References

ADORNO, Theodor. Educação e Emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 1995.

ADORNO, Theodor. Indústria cultural e sociedade. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

ADORNO, Theodor. La técnica psicológica de las alocuciones radiofónicas de Martin Luther Thomas. Ediciones Akal, S.A, 2008a.

ADORNO, Theodor. Ensaios Sobre a Psicologia Social e Psicanálise. São Paulo: Unesp, 2015.

ABRANCHES, Sérgio. Democracia em risco? 22 ensaios sobre o Brasil hoje. São Paulo: Cia. das Letras, 2019.

ADORNO, Theodor. Estudos sobre a personalidade autoritária. São Paulo: Unesp, 2019.

ADORNO, Theodor. Aspectos do novo radicalismo de direita. São Paulo: Unesp, 2020.

ALGEBAILE, Eveline.; FRIGOTTO, Gaudêncio (Org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: Edições LPP/ UERJ, 2017.

ARENDT, Hannah. Eichmann em Jerusalém: um relato sobre a banalidade do mal. São Paulo: Companhia das letras, 1999.

ARENDT, Hannah. Origens do Totalitarismo. São Paulo: Companhia de Bolso, 2012.

CECILIO, Camila. Enem, ideologia e metas agressivas: veja o que foi discutido entre Bolsonaro e ministro da Educação. Revista Nova Escola. Ano 14, Edição 321, 26 de abril de 2019. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/17093/enem-ideologia-e-metas-agressivas-veja-o-que-foi-discutido-entre-bolsonaro-e-ministro-da-educacao. Acesso em: 09 out. 2020.

FREUD, Sigmund. Psicologia das massas e análise do eu. Rio de Janeiro: L&PM, 2013.

FREUD, Sigmund. O mal-estar da cultura. Rio de Janeiro: L&PM, 2017.

FRIGOTTO, Gaudêncio (Org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: Edições LPP/ UERJ, 2017.

LE BON, Gustave. Psicologia das multidões. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 3ª ed, 2018.

SAFATLE, Vladimir. O circuito dos afetos: corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2º ed. 2016.

Published

2022-07-11

How to Cite

ARAÚJO, Erika Martins; MELO, Demetrio Alves de; ARRAIS NETO, Eneas de Araújo; OLIVEIRA, Elenilce Gomes de. The authority personality and its social mirror. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 27, p. 520–544, 2022. DOI: 10.29148/labor.v1i27.81137. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/81137. Acesso em: 11 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.