Correlation Between Musculoskeletal Symptoms and Quality of Life of Elementary and Middle School Teachers

Authors

  • Geyse Chrystine Pereira Souza Fernandes Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC Goiás)
  • Rogério José de Almeida Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC Goiás)

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i25.60024

Keywords:

teacher, quality of life, cumulative traumatic disorders

Abstract

The aim of this study was to analyze the correlation between musculoskeletal symptoms and the quality of life of primary school teachers in the municipal public network of Guanambi, Bahia. This is an analytical cross-sectional study in which 52 elementary school teachers participated. The following instruments were used: Occupational sociodemographic questionnaire, Nordic Questionnaire of Musculoskeletal Symptoms (QNSO), Quality of Life Assessment Tool - WHOQOL-Bref. The occupational sociodemographic profile showed a predominance of females, most of them with a 40-hour workweek and a post-graduate degree. A large majority understood that their work is at risk to health and that they still tire frequently. There was a high prevalence of musculoskeletal symptoms, mainly in the knee, lumbar spine, shoulder and neck. Among the musculoskeletal symptoms in correlation with the occupational sociodemographic profile there was a significant relation between withdrawal and feeling tired at work. In the Whoqol-bref the total quality of life, the perception of the quality of life and the personal satisfaction presented good averages. Total quality of life and physical domain were affected in all results correlating with musculoskeletal symptoms. It was found that musculoskeletal symptoms directly affect teachers' quality of life.

Author Biographies

Geyse Chrystine Pereira Souza Fernandes, Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC Goiás)

Licenciada em Pedagogia e em Biologia, Bacharel em Fisioterapia. Especialista em Saúde Coletiva, em Ciências Biológicas e em Metodologia do Ensino Superior; também em Fisioterapia do trabalho e Ergonomia; Mestre em Ciências Ambientais e Saúde; Diretora de Formação do SISPUMUR. Professora horista na área de saúde e educação. Membro do grupo NEPE Paulo Freire - UNEB-XII.

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-2339-8878

Rogério José de Almeida, Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC Goiás)

Possui Graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Goiás, Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal de Goiás, Doutorado em Sociologia pela Universidade de Brasília e, atualmente, Pós-Doutorando em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Goiás. Professor Adjunto do Curso de Medicina da PUC Goiás e do Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais e Saúde - PPGCAS da PUC Goiás. Coordenador do Comitê de Ética em Pesquisa - CEP/PUC Goiás. Professor Adjunto e Coordenador de Pesquisa e Extensão da Faculdade da Política Militar - FPM. Autor do livro Gastroplastia e a Reconstrução da Identidade e organizador do livro Goiás e a (Pós) Modernidade: Dimensões e Reflexões. Tem experiência na área de Sociologia, Antropologia e Metodologias Ativas, com ênfase em Sociologia da Cultura, Sociologia da Medicina, Sociologia da Saúde e do Corpo e Saúde Coletiva, atuando principalmente na linha de pesquisa Sociedade, Ambiente e Saúde e com temas que fazem interseções entre as Ciências Sociais e os processos saúde-doença.

Orocid: https://orcid.org/0000-0002-2150-6057

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Published

2021-04-29

How to Cite

FERNANDES, Geyse Chrystine Pereira Souza; ALMEIDA, Rogério José de. Correlation Between Musculoskeletal Symptoms and Quality of Life of Elementary and Middle School Teachers. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 25, p. 274–296, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i25.60024. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/60024. Acesso em: 22 dec. 2024.

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