World curriculum and accountancy teaching: a comparative study of accounting science

Authors

  • Daniel Kouloukoui UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA
  • Antonio Carlos Ribeiro da Silva UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA
  • José Ronaldo Bezerra Gabriel UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA
  • Jacilene Oliveira Gonzaga Andrade UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA

DOI:

https://doi.org/10.19094/contextus.v15i1.876

Keywords:

Higher Education in Accounting, World Curriculum, Curricular Matrices, Brazilian and French Higher Education Institutions.

Abstract

The purpose of this work was to analyze the curriculum matrices of Accounting Science undergraduate programs of higher education institutions in France and Brazil as well as to compare them to the World Curriculum (WC), proposed by ISAR, a work group of United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD). To achieve this, an exploratory research was performed based upon a document analysis of institutional information from 10 French and 10 Brazilian universities. After gathering and sorting the data, a descriptive study was carried out to check for similarities between the undergraduate program curricula and the WC. Among other findings, it was disclosed 72% of the French universities and 61% of the Brazilian ones had curriculum matrices correlated to the WC. It was concluded that, from an all-encompassing viewpoint, the university curriculum matrices of both countries are close to the WC.

Author Biographies

Daniel Kouloukoui, UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA

Mestre em contabilidade pela Universidade Federal da Bahia

Antonio Carlos Ribeiro da Silva, UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA

Doutorado em Desenvolvimento Curricular pela Universidade do Minho - Portugal. Atualmente é Presidente (Gestão 2013/2016) e Professor da Fundação Visconde de Cairu, Professor Adjunto da Universidade Federal da Bahia.

José Ronaldo Bezerra Gabriel, UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA

Mestrando em ciências contábeis pela UFBA

References

BONK, Curtis Jay; SMITH, G. Stevenson. Alternative instructional strategies for creative and critical thinking in the accounting curriculum. Journal of Accounting Education, v. 16, n. 2, p. 261-293, 1998.

CALHOUN, C.; WALSH, M. UNFs Accounting Curriculum versus the United Nationss Global Curriculum and the ACCA Curriculum: A Comparison. Accounting & Business, 2000.

CAVALCANTE, Danival Sousa et al. Adequação dos currículos dos cursos de Contabilidade das universidades federais brasileiras ao Currículo Mundial de Contabilidade e o desempenho no Enade. Pensar Contábil, v. 13, n. 50, 2011.

CZESNAT, Aline Oliveira; CUNHA, Jacqueline Veneroso Alves da; DOMINGUES, Maria José Carvalho de Souza. Análise comparativa entre os currículos dos cursos de Ciências Contábeis das universidades do estado de santa Catarina listadas pelo MEC e o Currículo Mundial proposto pela ONU/UNCTAD/ISAR. Gestão & Regionalidade, v. 25, n. 75, 2009.

ERFURTH, Alfredo Ernesto; DOMINGUES, Maria José Carvalho de Souza. Currículo Mundial e o ensino de Contabilidade: estudo dos cursos de graduação em Ciências Contábeis em instituições de ensino superior brasileiras e argentinas. Contexto, v. 13, n. 23, p. 47-60, 2013.

FRANCO, Hilário. A Contabilidade na Era da Globalização. São Paulo: Atlas, 1999.

GIL, ANTONIO CARLOS. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

HENDRIKSEN, E. S.; BREDA, Van M. Teoria da Contabilidade. Tradução de Antônio Zoratto Sanvicente. (1. ed.) 11º reimpr. São Paulo: Atlas 2014.

HOPWOOD, Anthony G. On trying to study accounting in the contexts in which it operates. Accounting, organizations and society, v. 8, n. 2-3, p. 287-305, 1983.

LEITE, C. E. B. A Evolução das Ciências Contábeis no Brasil. 1. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2005.

LEITE, J. S. J. Normas contábeis internacionais: uma visão para o futuro. Cadernos da Faceca, n. 1, p. 51-65, Campinas, janeiro/ junho 2002.

MARTINS, E. Normas internacionais x brasileiras: transformando a história contábil. Revista ANEFAC, São Paulo, n. 96, jun 2004.

MEYER, John W.; SCOTT, W. Richard. The organization of societal sectors: propositions and early evidence. The new institutionalism in organizational analysis, p. 108-140, 1991.

MULATINHO, C. E. S. Educação contábil: um estudo comparativo das grades curriculares e da percepção dos docentes dos cursos de graduação das universidades federais da Paraíba, Pernambuco e Rio Grande do Norte, referentes ao Programa Mundial de Estudos em Contabilidade proposto pelo ISAR/UNCTAD/ONU. Dissertação (Mestrado em Ciências Contábeis) – Universidade de Brasília, da Universidade Federal da Paraíba, da Universidade Federal de Pernambuco e da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Recife, PE, Brasil 2007.

NIYAMA, J. K. Contabilidade internacional. 1. ed. 5. reimpr. São Paulo: Atlas 2008.

RICCIO, E. L.; SAKATA, M. C. G. Evidências da globalização na educação contábil: estudo das grades curriculares dos cursos de graduação em universidades brasileiras e portuguesas. Revista Contabilidade & Finanças, 15(35), 35-44 2004.

RIZVI, Fazal et al. Difference, globalisation and the internationalisation of curriculum. The Australian Universities’ Review, v. 41, n. 2, p. 7, 1998.

RIPOLL, V.; ROSA, L. La formación del profesional de contabilidad frente a las necesidades del mercado: comparación del caso brasileño, español y portugués. Revista del Instituto Internacional de Costos, p. 1-22, 2010.

SANTOS, Alexandre Corrêa; DOMINGUES, Maria José Carvalho de Souza; RIBEIRO, Maria José. Nível de Similaridade das Matrizes Curriculares dos Cursos de Ciências Contábeis das Instituições Paranaenses Listadas no MEC, Ao Currículo Mundial. Registro Contábil, v. 4, n. 3, p. 105-127, 2013.

SEGANTINI, Giovanna Tonetto et al. Uma análise crítica entre os currículos dos cursos de Ciências Contábeis nos países do Mercosul e o proposto pela ONU/UNCTAD/ISAR. Revista Evidenciação Contábil & Finanças, v. 1, n. 1, p. 85-98, 2013.

SHIXIU, Z. Como a China considera e participa da globalização. 2008. Disponível em <http://www.redem.buap.mx/word/2001zhou.doc>. Acesso em: 01 nov. 2014.

TCHEOU, H. Avaliação do ensino de Contabilidade nos cursos de administração de empresas na cidade de São Paulo. 2002. Dissertação (Mestrado em Controladoria e Contabilidade Estratégica) – Faculdade de Ciências Econômicas de São Paulo, Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado, São Paulo, 2002.

UNCTAD (United Nations Conference On Trade And Development). Guideline for a global accounting curriculum and other qualification requirements. Genebra: 1999. Disponível em: <http://unctad.org/en/Docs/c2isard5.en.pdf>. Acesso em: 05 out. 2017.

UNCTAD (United Nations Conference On Trade And Development). Revised Model Accounting Curriculum (MC). Genebra: 2003. Disponível em: <http://unctad.org/en/Docs/c2isar21_en.pdf>. Acesso em: 05 out. 2017.

Published

2017-10-02

How to Cite

Kouloukoui, D., Ribeiro da Silva, A. C., Bezerra Gabriel, J. R., & Gonzaga Andrade, J. O. (2017). World curriculum and accountancy teaching: a comparative study of accounting science. Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management, 15(1), 62–83. https://doi.org/10.19094/contextus.v15i1.876

Issue

Section

Articles